• Freakie

Det här med porto, suck...

Jag tyckte jag var helt duktig i veckan som beställde frimärken från Postens hemsida med två ringar på, tänkte att det kommer att bli toppen till våra inbjudningskort. Kommer att ha cirka 65 gäster och räknade ut att det blir 24 inbjudningskort (en hel del barn). Så klickade hem 30 frimärken, bra att ha några i reserv tänkte jag.

Nu satt jag och började pyssla ihop inbjudningskorten, var nästan klar när jag kom på att det vore kanske bra att väga korten + kuverten... Självklart så vägde det över 20 g styck, 26 g för att vara exakt och då ska det på lite till... Vågar inte skicka iväg det med bara ett frimärke.

Suck, blir så irriterad på mig själv. Kunde jag kanske inte ha gjort det innan jag köpte hem frimärkena, nu måste jag beställa 30 till och får betala för frakten igen...

• Svar på tråden Det här med porto, suck...
  • Freakie
    nyförlovad skrev 2011-02-27 19:51:23 följande:
    Nu har jag köpt en hel rulle!! tack för tipset, var bor du? jag behöver ju eg bara 50st:) hihi 
    Hmm... Vad skumt när jag köpte i veckan, så gick det att köpa styckesvis. Jag bor i Malmö, du kan ju höra av dig om du bor i närheten så kan jag kanske köpa 30 av dig istället
  • Freakie
    11juni2011 skrev 2011-02-27 21:12:26 följande:
    Aj då, vilken otur!

Rätta mig om jag har fel, men...

En vän som jobbar på posten sa till mig att oftast går breven igenom även om dom väger några gram för mycket så 6 gram borde inte vara några problem.
    Dessutom skall det vara så att om man har skrivit avsändare på baksidan, så kommer brevet tillbaka till avsändaren i första hand om det är för lite porto, så då märker inte mottagaren av det, utan avsändaren får tillbaka breven och får helt enkelt sätta på ett frimärke till nästa gång...

Jag har själv fått tillbaka ett brev med för lite porto en gång när jag hade skrivit avsändare...
    Hade det varit något annat brev så hade jag inte brytt mig om de extra grammen... Men just inbjudningskorten vill man ju inte ha några problem med. Vågar inte riktigt chansa... Så det är bara till att bita i det sura äpplet och köpa mer frimärken... Och det kan jag ta, det som är trist är att betala frakten för frimärkena. Men men så är det väl om man nu tvunget skulle ha frimärken med ringar på
  • Freakie
    Jag han skrev 2011-02-28 05:13:37 följande:

Hoppas det löser sig för dig..
    Ville bara tacka för tipset iaf!! :)
    Ska beställa en rulle jag med!

Ja det gör det nog. Nya frimärken är beställda

Såg att det faktiskt fortfarande går att beställa frimärkena styckesvis och inte per hel rulle:

http://www.posten.se/ebutik_v2/product.action?articleID=241985&articleGroupID=416&lang=sv

Om det är så att du inte behöver 100 styck...
  • Freakie
    Anatheme skrev 2011-03-02 21:31:02 följande:
    Omg, OMG!

Jag tänkte aldrig på att väga kuverten! Jag postade dem idag, tänk om det väger för mycket och inte kommer fram!!! Jag skrev ju ingen avsändare!! Tyst
    Fan vad nervös jag blev nu...! Jag satte en liten "diamant" på varje kuvert, och en liten rosett, tror ni det blev för tungt??

Eller, kommer breven fram ändå fast mottagaren blir skyldig posten kostnaden för ett extra frimärke??
    Inte meningen att skrämma upp dig!

Vi hade ganska tjockt kort + 2 skivor tjockt papper, lite sidenband och några diamanter och det blev 26 gram. Så om ni har lite tunnare papper så borde ni ligga närmare 20 g vilket ju är gränsen. Jag vet inte hur noga de väger posten, men vågade inte chansa när jag väl visste hur "tungt" det blev.

Jag har tolkat det som att breven kommer fram men att man måste betala extra porto på något sätt.
  • Freakie
    nyförlovad skrev 2011-03-02 21:25:07 följande:
    Jag har fått hem mina nu, tog en rulle såg inte att man kunde beställa styckvis. Jättefina!!! Jag bor i Sthlm så det är ju lite långt från Malmö....   TACK för tipset !

Ni kan ju använda frimärkena till tackkorten också

Jag beställde nya, har fått allt nu och inbjudningskorten ligger klara och redo för att skickas

• Freakie
    Äppelkärna skrev 2011-03-03 09:27:22 följande:
    Jag lyckas inte använda länken och på postens hemsida hittar jag endast att man kan beställa dem i hel rulle. Kan du beskriva var man hittar dem styckevis om de fortfarande finns? :)

Okej, funkar inte länken så får jag beskriva det så här i stället:

Gå in på www.posten.se

Klicka på Butik, sedan Frimärkesprodukter och sen Frimärken år för år. Skrolla ner till 2010 och så hittar du ringfrimärkena där

Finns även ett sött frimärken med ett våffelhjärta och hjorton, eller en pussmun (under 2009).

• Freakie
    Cammee skrev 2011-03-03 11:20:00 följande:
    Men måste du beställa från posten och betala frakt? Gå och kolla med affärerna i närheten om dom har likadana frimärken. Jag jobbar själv i butik och har hand om alla postbeställningar, och jag beställer alltid hem dom med ringar på ;)
    Nej det måste man ju inte... Men det kändes lättast när jag satt hemma med datorn i knät
    Fraktkostnaden är väl det som jag får betala för min bekvämlighet.
  • Freakie
    tigerlily skrev 2011-03-04 12:46:05 följande:
    Vi beställde 70 sådana frimärken på nätet, fick hem dem i brevlådan dagen efter. Kostade inte ett öre i frakt, vi betalade bara för själva frimärkena.

Helt klart bekvämare än att springa runt och jaga frimärken i alla butiker man hittar.
    Hade jag beställt mina 60 på samma gång och inte 30 + 30 så hade jag också sluppit frakten. De har tydligen någon gräns på att det måste vara över en viss summa för att bli fraktfritt.

Helt klart mycket bekvämare!
  • Freakie
    Aniara4 skrev 2011-03-04 20:10:23 följande:
    När jag tittar på Posten nu så går de frimärkena bara att köpa i rullar om 100?
    Kolla om det går om du gör så här istället:

Gå in på www.posten.se

Klicka på Butik, sedan Frimärkesprodukter och sen Frimärken år för år. Skrolla ner till 2010 och så ska du hitta ringfrimärkena där

• Freakie
    finafia skrev 2011-03-04 20:30:44 följande:

Det är galet irreterande!! Jag tänkte oxå skicka efter från postens hemsida, men tyckte det blev förmycket o la alla mina 35 kuvert i en påse o gick till tre olika ställen o kollade om de hade fina o passande frimärken...hittade förstås tillslut o blev supernöjd..!! några med rosa läppar på som passade superbra!! jag behövde även jag sätta på dubbelt frimärke pga vikten...o även de som skulle utomlands blev det dubbla utöver de här i sverige...dvs 4 stycken!! puh...men nu e de iväg o ALLA har fått inbjudan!! :)

Känner igen det där med 4 frimärken. Vi hade som tur var bara 2 inbjudningskort som skulle utomlands.
Svar på tråden Det här med porto, suck...