• mikita

Tråkigt informationsblad

Jag hade en idé om att göra vårt informationsblad utifrån en sångtext, men insåg att det nog skulle bli väldans mycket jobb så jag skippade tanken. Hela vårat upplägg är enkelt, sommarfest osv. Nu har jag skrivit informationsbladet som ska skickas med inbjudningskorten. Men det känns såååå tråkigt! Kom gärna med tips.

Information

Vigseln hålls vid fint väder i XXXX (A). Vid sämre väder hålls vigseln i trapphuset som är skyddat med tak (C).

När XXXX stänger för besökare dukar vi upp buffén i XXXX (B), där det finns både väggar och tak. Efter tårtan finns öl, vin och cider till självkostnadspris. När XXXX stänger för oss, vid midnatt, kan de som vill fortsätta festen i XXXXX.

Vi är glada att ni tar er tid för att vara med oss denna dag. Efter 10 år tillsammans har vi inte behov av fler saker. Vill ni ändå ge oss en present, lämna gärna ett bidrag till vår smekmånad.

Under kvällen har vi tillgång till hela XXXX, men ett annat sällskap har sin bröllopsfest i XXXXX (6).

Sedan följer förslag på boende och en karta med oavnstående hänvisningar iritade.

• Svar på tråden Tråkigt informationsblad
  • Midvinterflicka

Jag skulle nog dela upp lite mer, med rubriker. Är barn välkomna? Hur är det med toastmaster?

Jag skulle börja med allmän info om festen, vägbeskrivning etc. Ett avsnitt om boende. Sedan ett avsnitt om toastmaster och där skriva att tal osv glädjer er. Sedan avsluta med presentönskningar.

Vet inte om det är relevant för ert bröllop men lite tips i a f.

• mikita

Typsnittet och layouten följde inte med när jag kopierade in här, så i verkligheten är det luftigare, med stycken. Men inga rubriker, det ska jag fixa.

Barnfrågan är inte aktuell för oss, det finns bara spädbarn som därmed måste vara med.

Vi har helt enkelt skippat toastmaster eftersom min M2B inte så gärna vill att det ska vara tal. Så om någon vill hålla tal blir det lite svårare ;)

Men jag ska nog "möblera om" lite så det blir en annan ordning på styckena.

Tack!

• Darling Daisy

Visst är det svårt att formulera infobladet trevligt. Här kommer några små förslag från mig:

Bra att veta:

Vigseln hålls vid fint väder i XXXX (A).
    Vid sämre väder hålls vigseln i trapphuset som är skyddat med tak (C).

Buffén serveras vid ??-tiden i lokal B.
    Efter tårtan finns öl, vin och cider i baren till självkostnadspris.
    Vid midnatt stänger lokal B, då kommer festen att fortsätta i lokal D.

Under kvällen har vi tillgång till hela XXXX, men ett annat sällskap har sin bröllopsfest i XXXXX (6).

Om ni vill förgylla middagen med tal eller spex ber vi att ni kontaktar ...

Vi önskar oss inga presenter, den bästa gåvan är att ni kommer till vår fest! Vill ni ändå ge oss en present, lämna gärna ett bidrag till vår smekmånad.

• Darling Daisy

Sorry, såg först efter att jag postat att ni inte ville ha tal...

• mikita
    Darling Daisy skrev 2011-02-28 09:36:18 följande:
    Sorry, såg först efter att jag postat att ni inte ville ha tal...
    Jag tar emot alla tips tacksamt :) Din formulering kring presenten var bra, den snor jag helt ärligt ;)
  • Darling Daisy

Tror vi hade en liknande variant i vårt infoblad:
    Vårt hushåll är komplett, så vi önskar oss inga presenter. Den bästa gåvan är att ni kommer på vår fest!

Och den stal jag av en kompis - så du får mer än gärna stjäla formuleringen vidare!!

• Oniq
    mikita skrev 2011-02-28 09:34:03 följande:
    ...

Vi har helt enkelt skippat toastmaster eftersom min M2B inte så gärna vill att det ska vara tal. Så om någon vill hålla tal blir det lite svårare ;)

...
    Det enda det innebär med att skippa toastmaster är att talen kan komma när som helst.
    Vill folk hålla tal så kommer de att göra det oavsett om man har en brödrostmästare eller ej ;)

Vissa drar sig nästan mer för att hålla tal om de måste 'anmäla' det till en toastmaster då de känner att det blir så himla seriöst. Lättare att bara plinka lite i glaset och harkla sig ;)
  • SaCa

Vi vill inte heller ha tal på vårt bröllop och har uttryckligen skrivit det på vår hemsida och även förtydliga att vi gärna ser att de skriver ett privat brev istället som vi kan läsa dagen efter. Har många i min M2Bs sida som älskar att hålla tal, vilket vi vill undvika helt. Bättre att skriva ut att ni avsäger er alla tal än att bara skippa toastmaster, blir tydligare för alla då.

Svar på tråden Tråkigt informationsblad