• moom

Möhippa/svensexa

Ska man förvänta sig att man får en möhippa/svensexa?

Min man fick en svensexa, så självklart trodde jag att jag skulle få en möhippa.
    Och vet ni vad, vi gifte oss  på nyårafton 2010/2011 och jag såg inte röken av en möhippa innan dess.
    Ingen av mina bästa vänner eller systrar fixade nått, dom verkar inte ens bry sig.
    Båda mina systrar och 2 av mina bästa vänner var dessutom tärnor, som jag även betalade klänningarna och buketter för.

Jag är besviken över att jag inte fick nån möhippa.
    Vi har ju trots allt bjudit på ett bröllop med allt inkluderat. Man trodde att man skulle få lite tillbaka (fast innan).

Vill bara säga det till er blivade brudpar, ha inte för höga förväntningar. Ni kan bli mycket besvikna.

• Svar på tråden Möhippa/svensexa
  • MuBu

Vad tråkigt för dig.

Jag vet faktiskt inte om det är ett "måste" för tärnor att ordna en möhippa.

Men jag tror att jag också skulle bli besviken om jag inte fick nån vid mitt framtida bröllop.

• Jag han

Vad tråkigt...
    Hade blivit jättebesviken om jag inte fick någon form av möhippa.
    Även om man inte ska "förvänta sig" någon, så gör man ju lite det ändå... Känns om att det hör till lite.
    Sen vad det blir i för form spelar egentligen ingen roll.

• polkapinne

Usch, jag hade också blivit besviken om jag inte får någon.

Jag funderar lite på hur det blir för mig. Jag har väldigt utspridd umgängeskrets där ingen umgås eller känner de andra som jag vill ha med på min möhippa. Tärnan bor i Usa och kommer antagligen hem så hon kan vara med på den men det blir ju lite svårt för henne att ordna något därifrån. 
    Så min tanke är att ge en lista över de deltagare jag vill ha på min möhippa till någon av dem och säga att de vill jag ha med på en eventuell hippa.

Kan man tillåta sig att göra så? Det är ju inte som att planera den utan mer baraför att få igång folk och få dem att förstå att jag gärna vill ha en dag med dem.

• moom

Jag förväntade mig inte nån brakfest eller nått jättepådrag eller nått åt det hållet.

men dom kunde kanske ha fixat en picknik i en park eller på nåt berg, gå ut och äta ihop, eller grilla i nåns trädgård? Det behöver faktiskt inte vara mer än så.

• moom

Visst kunde jag ha gett dom en lista och sagt att dessa är bjudna på bröllopet om ni tänkte fixa en möhippa/svensexa.
    Men det tycker jag känns väldigt fel.
    Då blir det ju nästan som ett krav och det är ju inte det som är tanken. Man ska ju bli överraskad.

Och nog sjutton blev jag överraskad för det blev ingen möhippa :(

• finafia

Jag vet att planerna är i full gång...tyvärr.. var en person som inte kunde hålla sig o råka försäga sig att hon haft kontakt med mina tärnor. (de pratar aldrig med varandra) o då sa hon bara till svars att jag inte var dum i huvudet...men jag bryr mig inte just nu...Coole bara galet glad att det är något på gång...Solig de har bett att få en lista på ALLA som är bjudna till bröllopet...sen är det allt upp till dem... jag ser verkligen fram emot det med blandad förtjusning...Flörtbara de inte haffar mig när man har värsta sunk dagen...hihiDrömmer

• Sebastiána
    MuBu skrev 2011-03-03 21:01:34 följande:
    Vad tråkigt för dig.

Jag vet faktiskt inte om det är ett "måste" för tärnor att ordna en möhippa.

Men jag tror att jag också skulle bli besviken om jag inte fick nån vid mitt framtida bröllop.
    Det är absolut inte ett måste för tärnor att fixa möhippa. Det kan vem som helst göra.
  • AnnaHjärtaChristian

När man min bror gifte sig så fick vi veta detta en månad innan bröllopet. Dom fick ingen svensexa och möhippa.  Jag förstår att de är svårt o anordna med så kort varsel. Vet inte om dom är lite sura över detta men det gäller o vara ute o god tid, för att det ska klaffa med datum o allt sånt, kräver en del planering.

Synd att man inte får de tycker jag, men en orsak kan vara pga tidsbristen.

Ens bästa vän borde åtminstonne tagit med sig bruden på lite pådrag, inte så mkt mer än så, men då vet man att någon bryr sig och har försökt iallafall.

förstår att du är besviken.

• moom
    AnnaHjärtaChristian skrev 2011-03-03 22:42:50 följande:
    När man min bror gifte sig så fick vi veta detta en månad innan bröllopet. Dom fick ingen svensexa och möhippa.  Jag förstår att de är svårt o anordna med så kort varsel. Vet inte om dom är lite sura över detta men det gäller o vara ute o god tid, för att det ska klaffa med datum o allt sånt, kräver en del planering.

Synd att man inte får de tycker jag, men en orsak kan vara pga tidsbristen.

Ens bästa vän borde åtminstonne tagit med sig bruden på lite pådrag, inte så mkt mer än så, men då vet man att någon bryr sig och har försökt iallafall.

förstår att du är besviken.
    Vi skickade ut inbjudningarna 5 månader innan bröllopet, så tid hade dom massor av att kunna planera något.
    Alla som var bjudna på bröllopet bor inom 15 mil, så det är ingen som har mer än 2 timmars bilresa hit.
    Som sagt det hade räckt med att samla några tjejer och haft en grillkväll, men men.
    Jag ska inte fortsätta älta det nu.
  • LSJS

Vad tråkigt, jag förstår att du är besviken. Det tycker jag verkligen att alla brudar är värda att få, oavsett vad man får göra. Jag blir glad om mina närmaste vänner planerar och gör en dag bara för mig oavsett vad jag får göra ( så länge det inte är ngt förnedrade).  Min äldsta vän har redan "avslöjat" att hon tar fullt ansvar för att ordna mig en möhippa och att hon vill ha mailadresser till alla tjejer som kan tänka sig vilja vara med på möhippan! Mer än så får jag förstås inte veta...Så egentligen har hon ju inte avslöjat nåt, för att jag ska få en möhippa har jag liksom tagit förgivet, precis som du.... Jag är lite orolig för sambon dock...han har många vänner men de är utspridda lite överallt och de känner inte direkt varandra. Men jag hoppas han får en svensexa, annars tänker faktiskt jag kontakta nån av hans vänner och ge telefonnummer till alla manliga gäster så att det blir en svensexa för det är han verkligen värd. Det är ju taskigt om bara en i brudparet får och inte den andra, som det blev för er. Hoppas ni hade en underbar bröllopsdag i alla fall?!!! Kan ju förstå att om man gifter sig med väldigt kort varsel att de inte hinner fixa någon innan men som du skriver att ni skickade ut inbjudningarna 5 månader innan som var ni ju verkligen ute i god tid! Min syster gifte sig med 2 veckors varsel i London så hon fick ingen möhippa där vi närmaste vänner och släkt kunde delta. Hon fick dock en av sina arbetskamrater i London.

20110528
  • meah2000

Jag förstår att du blev besviken, speciellt när din man fick en svensexa.

• Salat

Det är en självklarhet, tycker jag, att ens tärna/vänner fixar en möhippa innan bröllopet: Förstår verkligen att du blev o är besviken!

• solros

Din man fick svensexa så självklart ska du förvänta dig möhippa. surt. Jag funderar på att planera min egen möhippa, vi gifter oss den sista april och min blivande make fick sin svensexa i lördags, dom hade ordnat jätte roliga saker, gookart, tjurridning och hocky. undrar om någon utav mina fem tärnor planerar något, får jag ingen möhippa får jag väl ordna en dagen före brölloppet... ;)

• Chicita

Jag förstår att du blev besviken. Speciellt om du ville ha en hippa.
    Jag tror dock att det är viktigt att man på något sätt försöker hinta (kanske inte själv, men ens blivande make eller nån kan ju göra det åt en. Typ säga åt ens bästa kompis att "här är en lista med alla som är bjudna på bröllopet ifall ni ska planera en hippa. Säg bara till när det blir så jag kan se till att hon är hemma" ... eller nåt)

Jag vill hellst inte ha nån direkt hippa.
    Däremot skulle både jag och min sambo ha en heldag med våra tärnor/ bestmän (som är min M2B's bröder och deras flickvänner) och bara umgås, äta gott och kanske åka gocart eller liknande... Men alltså tillsammans :)  

• moom
    Chicita skrev 2011-03-11 16:03:25 följande:
    Jag förstår att du blev besviken. Speciellt om du ville ha en hippa.
    Jag tror dock att det är viktigt att man på något sätt försöker hinta (kanske inte själv, men ens blivande make eller nån kan ju göra det åt en. Typ säga åt ens bästa kompis att "här är en lista med alla som är bjudna på bröllopet ifall ni ska planera en hippa. Säg bara till när det blir så jag kan se till att hon är hemma" ... eller nåt)
    Jo visst hade jag kunnat bett min man att hinta, men jag tycker det känns fel.
    Jag vill ju inte tvinga nån till att fixa en hippa.

men jag trodde verkligen att jag skulle få nån slags hippa.
  • Chicita
    moom skrev 2011-03-11 16:19:47 följande:
    Jo visst hade jag kunnat bett min man att hinta, men jag tycker det känns fel.
    Jag vill ju inte tvinga nån till att fixa en hippa.

men jag trodde verkligen att jag skulle få nån slags hippa.
    Det är ju inte att tvinga... Du kan ju inte veta vad din man gör bakom ryggen på dig *host host* Flört
    Ingen behöver ju göra en hippa för dig även om din man hintar liksom... Eller om mamma hintar till syrran din, eller... 

Sen kan man ju alltid säga till sina vänner eller sina tärnor att "jag hoppas verkligen att ni inte hittar på ..... om det blir någon hippa. För sånt gillar jag inte"
    Eller prata om nån hippa man var på för nån annan brud och antingen hissa eller dissa det som hände då.
    Alltså rent allmänt bara få igång hjulen i skallen på dom som kanske ska ordna hippan...

Men generellt så tycker jag inte att det är fel att fråga om den. "Jag har ett himla fullsatt schema framöver. Om ni planerar en hippa så snälla säg till mig så jag hinner fixa ledigt eller kan planera in det".
    Det är ju upp till dom då att säga att dom inte har planerat någon... Det känns ju i alla fall lite shysstare att få höra att "ojdå, vi har nog inte planerat nån... förlåt" än att vänta in i det sista och ändå inte få någon...  
  • moom
    Chicita skrev 2011-03-11 16:25:11 följande:
    Det är ju inte att tvinga... Du kan ju inte veta vad din man gör bakom ryggen på dig *host host* Flört
    Ingen behöver ju göra en hippa för dig även om din man hintar liksom... Eller om mamma hintar till syrran din, eller... 

Sen kan man ju alltid säga till sina vänner eller sina tärnor att "jag hoppas verkligen att ni inte hittar på ..... om det blir någon hippa. För sånt gillar jag inte"
    Eller prata om nån hippa man var på för nån annan brud och antingen hissa eller dissa det som hände då.
    Alltså rent allmänt bara få igång hjulen i skallen på dom som kanske ska ordna hippan...

Men generellt så tycker jag inte att det är fel att fråga om den. "Jag har ett himla fullsatt schema framöver. Om ni planerar en hippa så snälla säg till mig så jag hinner fixa ledigt eller kan planera in det".
    Det är ju upp till dom då att säga att dom inte har planerat någon... Det känns ju i alla fall lite shysstare att få höra att "ojdå, vi har nog inte planerat nån... förlåt" än att vänta in i det sista och ändå inte få någon...  
    iochmed att min man fick en svensexa trodde självklart jag att jag också skulle få en hippa, därav att han eller jag inte hintade.
    Sen håller jag med dig fullt ut om detta;
  • Chicita
    moom skrev 2011-03-11 16:38:18 följande:
    iochmed att min man fick en svensexa trodde självklart jag att jag också skulle få en hippa, därav att han eller jag inte hintade.
    Sen håller jag med dig fullt ut om detta;
    Vet inte hur stort bröllop ni hade. Men det kan ju vara så att "alla" trodde att "alla andra" skulle ta tag i det och därför blev det ingen alls.
    Eller så kan dom ha gjort ett försök men fått massa "nej vi kan inte komma" och därför gav upp...

Om du verkligen vill veta svaret och få fred i sinnet så tycker jag att du ska prata med dom så det inte äter upp dig genom grubblerier...
    Du behöver ju inte anklaga, utan bara fråga lite lätt att: Vart tog min möhippa vägen förresten?  
  • moom
    Chicita skrev 2011-03-11 16:58:49 följande:
    Vet inte hur stort bröllop ni hade. Men det kan ju vara så att "alla" trodde att "alla andra" skulle ta tag i det och därför blev det ingen alls.
    Eller så kan dom ha gjort ett försök men fått massa "nej vi kan inte komma" och därför gav upp...

Om du verkligen vill veta svaret och få fred i sinnet så tycker jag att du ska prata med dom så det inte äter upp dig genom grubblerier...
    Du behöver ju inte anklaga, utan bara fråga lite lätt att: Vart tog min möhippa vägen förresten?  
    Stort skulle jag nog inte kalla det,
    vi hade 45 gäster.
Svar på tråden Möhippa/svensexa