En vanlig tumregel är att om man serverar fisk till huvudrätt så brukar man ha en kött-eller fågelbaserad förrätt.
Carpaccio på oxfilé är ju en beprövad klassisker; kanske kan vara något? www.tasteline.com/Recept/Carpaccio_pa_oxfile_med_tryffelolja_och_sallad_pa_kronartskocka__rostade_pinjenotter_och_parmesan
Vill ni fortsätta lite mer på havstemat kanske en god västerbottenpaj toppad med löjrom, lite hackad rödlök och några gräslöksstrån kan vara något? När jag gör paj till förrätt brukar jag göra dem i små folieformar, så varje gäst får en egen liten paj, brukar vara mycket uppskattat 
Eller en god soppa kanske? Den här vet jag är jättegod!
Jordärtskockssoppa med parmachips, 4 portioner
Ingredienser:
500 g
jordärtskockor 3
potatisar 2
vitlöksklyftor 1 msk
smör 1 1/2 dl
vitt vin 1/2 l
vatten 2
hönsbuljongtärningar 3 dl
vispgrädde salt svartpeppar 10
timjankvistar till garnering
Parmachips
4 skivor
parmaskinka Gör så här
1. Skala jordärtskockorna och potatisen. Skär i bitar. Finhacka vitlöken.
2. Fräs ingredienserna med smör i en tjockbottnad kastrull.
3. Häll över vinet och låt det koka ihop i en minut. Tillsätt vatten och lägg i buljongtärningarna. Rör om. Låt detta koka i 15 minuter, tills allt är mjukt.
4. Mixa soppan i en matberedare eller med en mixerstav. Rör i grädden och värm. Smaka av med salt och peppar.
5. Garnera med parmachips, timjan och ett par varv med svartpeppar.
PARMACHIPS
Gör gärna parmachipsen i förväg. (Om de går sönder kan du bryta dem i bitar och dekorera soppan med dem!) Lägg 4 skivor parmaskinka på en bakplåtspapperklädd plåt och torka i ugnen, 150°C, i ca 5 minuter. Låt svalna på papper.
Lycka till med bröllopsplaneringen!