• HoPPsanSa sÅ gLad

Smarriga förrätter

Nu behöver vi din hjälp!
    Som varmrätt kommer vi att bjuda på:
    Lättgravad varmrökt lax med hjortronsås (gräddfil + hjortronsylt)  och potatis

Vad passar till förrätt??
    Helst en förrätt utan skaldjur eller där det går att plocka bort det.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Smarriga förrätter
  • Melóra

En vanlig tumregel är att om man serverar fisk till huvudrätt så brukar man ha en kött-eller fågelbaserad förrätt. 

Carpaccio på oxfilé är ju en beprövad klassisker; kanske kan vara något? www.tasteline.com/Recept/Carpaccio_pa_oxfile_med_tryffelolja_och_sallad_pa_kronartskocka__rostade_pinjenotter_och_parmesan 

Vill ni fortsätta lite mer på havstemat kanske en god västerbottenpaj toppad med löjrom, lite hackad rödlök och några gräslöksstrån kan vara något? När jag gör paj till förrätt brukar jag göra dem i små folieformar, så varje gäst får en egen liten paj, brukar vara mycket uppskattat Glad

Eller en god soppa kanske? Den här vet jag är jättegod! 

Jordärtskockssoppa med parmachips, 4 portioner

Ingredienser:

500 g jordärtskockor 3 potatisar 2 vitlöksklyftor 1 msk smör 1 1/2 dl vitt vin 1/2 l vatten 2 hönsbuljongtärningar 3 dl vispgrädde salt svartpeppar 10 timjankvistar till garnering

Parmachips

4 skivor parmaskinka

Gör så här

1. Skala jordärtskockorna och potatisen. Skär i bitar. Finhacka vitlöken.
    2. Fräs ingredienserna med smör i en tjockbottnad kastrull.
    3. Häll över vinet och låt det koka ihop i en minut. Tillsätt vatten och lägg i buljongtärningarna. Rör om. Låt detta koka i 15 minuter, tills allt är mjukt.
    4. Mixa soppan i en matberedare eller med en mixerstav. Rör i grädden och värm. Smaka av med salt och peppar.
    5. Garnera med parmachips, timjan och ett par varv med svartpeppar.

PARMACHIPS
    Gör gärna parmachipsen i förväg. (Om de går sönder kan du bryta dem i bitar och dekorera soppan med dem!) Lägg 4 skivor parmaskinka på en bakplåtspapperklädd plåt och torka i ugnen, 150°C, i ca 5 minuter. Låt svalna på papper.

Lycka till med bröllopsplaneringen! Glad
  • Algot 30 juli

Tunnbrödskorg med rökt renkött och pepparrotscreme ska vi ha!!

• HoPPsanSa sÅ gLad

Åååå, det lät också rackans gott.
    Det är så att min pappa ska tillaga all mat och vill ha en hyfsad "smidig" rätt som kan förberedas innan så att serveringspersonalen bara kan lägga upp det.

• ClaraH

Carpaccio var också det första jag tänkte på. Annars kanske tunnbrödskorgar med rökt kött och pepparrotscrem och lite sallad. Tapastallrik med serranoskinka, salami, oliver, soltorkade tomater i olja. Minipaj med kantareller eller ost o skinka. Några tankar bara.

• themandys

Vi har valt att ha tomat- och mozarellabruchetta, jättesmarrigt och vegetariskt så det passar alla :)

Svar på tråden Smarriga förrätter