Inlägg från: misscat81 |Visa alla inlägg
  • misscat81

Hemgjord tårta - logistik!

Jag har tänkt att göra bröllopstårtan (eller tårtorna, blir det nog) själv, och sitter och funderar på hur man bäst ska lägga upp det för att göra det så enkelt och tidseffektivt som möjligt...

Planen är att jag ska göra red velvet cake som jag täcker med mmf och dekorerar lite enkelt med tex blommor. Det kommer vara ca 50 gäster, så jag antar att jag får göra minst 5 tårtor på 24 cm i diameter, låter det rimligt?

Bröllopet kommer ske i norra värmland, och själv bor jag i stockholm. Festlokalen har ett ordentligt kök, och jag tror de har en ganska stor kyl. Osäker på om de har frys.
    Vi kommer bo hos sambons föräldrar där också själva vigseln kommer ske, det ligger alltså i närheten av festlokalen. Hos svärföräldrarna finns inte så stor kyl eller frys...
    Vi kommer komma upp till värmland på ons kväll före bröllopet. Vi åker bil.

Så frågan är vad som är bäst... Jag har tänkt på olika alternativ:
    1. Baka tårtbottnarna hemma i sthlm och frysa in dem för att sedan ta med dem till värmland. Fylla och täcka tårtorna på torsdagen och sedan frysa in dem igen för att dekorera dem på fredagen och ställa dem i kylen i festlokalen på fre kväll. Problemet här är väl om det är bra att frysa bottnarna igen när de redan varit frysta en gång och upptinade...? Annars är ju detta det mest tidssparande sättet.

2. Baka bottnarna hos svärföräldrarna på torsdagen, frysa in dem. Ta fram dem på fredagen och fylla, täcka och dekorera dem, förvara dem i kylen i festlokalen. Lite mer tidskrävande alternativ, men man fryser bara en gång.

3. Baka bottnarna plus fylla och täcka på torsdagen, frysa in dem. Ta fram dem på fredagen och dekorera och sedan förvara dem i kylen. Jag vet dock inte om det finns plats för att frysa 5 fyllda tårtor...?

4. Försöka ta sig upp till svärföräldrarna någon/några veckor före bröllopet och baka bottnarna och frysa in, för att sedan fixa dem på fredagen.

5. Göra som alternativ 1, fast istället för att fylla tårtorna på torsdagen så gör man allt på fredagen och ställer sedan tårtorna i kylen. Men då får bottnarna ligga upptinade från onsdag-lör, är osäker på om de blir torra då?

Vad tror ni?

Sen en annan fråga. Red velvet cake fylls och täcks ju med cream cheese-glasyr. Går det bra att lägga mmf-lock direkt på sådan glasyr, eller måste man fodra locket för att den inte ska börja svettas?

Svar på tråden Hemgjord tårta - logistik!