Inlägg från: Maybe2010 |Visa alla inlägg
  • Maybe2010

Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

Kul tråd!
    Vi har vetat i flera år att vi inte vill gifta oss i kyrkan. Senast i somras var vi på bröllop, och det var verkligen jättefint, men vi kände båda efteråt att nej - sådär vill vi inte ha det...
    Så planen har varit borgerlig vigsel på ett slott i närheten (för att få den maffiga känslan men utan kyrka) och sen fest efteråt. Men nu så ska vi iväg till Asien på resa här om några veckor och då började vi tänka att hmmm.. vi kanske skulle gifta oss innan? Så sagt och gjort, det är bara två veckor sen vi bestämde oss och redan nästa fredag är det dags. Vi var inne på att gifta oss på Arlanda först men det var jättedyrt plus att lokalen där är jättetrist. Så nu blir det Sigtuna Rådhus! Festen tar vi senare i sommar eller så, ett cocktailparty för släkt och vänner.

Våra familjer vet inget, däremot en vän som ska vara vittne plus att vi bokat en fotograf.
    Hade vi kört på "slotts-alternativet" så hade jag garanterat beställt en riktig bröllopsklänning men den tiden finns inte nu så jag har hittat en kort, vit klänning i spets som kommer att bli jättebra! Brudbuketten är beställd, likaså ringen och min blivande ska ha kostym. Sen åker vi direkt till Arlanda efteråt. Det ska bli så kul!

Vi har valt den lite längre borgerliga ceremonin, och som tillägg till det kommer vigselförrättaren att läsa dikten Morgon av Karin Boye som jag tycker jättemycket om. Dessutom tycker jag den passar så bra nu när det snart är vår

När morgonens sol genom rutan smyger,
    glad och försiktig,
    lik ett barn, som vill överraska
    tidigt, tidigt en festlig dag --
    då sträcker jag full av växlande jubel
    öppna famnen mot stundande dag --
    ty dagen är du,
    och ljuset är du,
    solen är du,
    och våren är du,
    och hela det vackra, vackra,
    väntande livet är du!

• Maybe2010
    Kit73 skrev 2011-03-09 09:47:40 följande:
    Maybe2010; låter som ett kalasupplägg. HAde jag fått bestämma helt själv hade vi gift oss utomlands med bara en handfull vänner som vittnen.... Jag förstår att du gillar den vackra dikten!!
    Vi hade tankar på att gifta oss i Thailand! Men det var en himla massa fix för att det skulle bli giltigt i Sverige sen och den tiden har vi inte nu tyvärr.
  • Maybe2010
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-10 00:18:45 följande:
    Här är lite bilder från Hovdala, finns som sagt inte många att tillgå men man kan iaf få en hum om hur det ser ut. Orangeriet ser väldigt litet ut inuti på bilden men tar tydligen upp till 60 st sittande gäster. Vi kommer dock bara ha runt 30 gäster och jag det känns lagom, jag tror det hade känts lite väl tajt med 60 gäster där inne ändå.

Det kommer vara möblerat med stolar på båda sidor av en gång som utgår från dörren längst ner på gaveln (se inne-bilden från Orangeriet), där vi kommer in.

Slottet

Orangeriet, ute

Orangeriet, inne
    Oj vad fint! Det kommer bli toppen!!
Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!