Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

Kul med pampiga, borgerliga bröllop!

Vi gifte oss sommaren 2008 med 120 gäster och pampigt så klart!
    Vigseln hade vi utomhus vid en sjöstrand, så gästerna fick stå. (Ca 15-20 minuters vigsel.)
    För att ni kanske kan få lite idéer om hur man kan lägga upp det så återger jag här några inslag från vår ceremoni (ordning är inte exakt):
    Alla samlas vid sjön och gästerna förses med varsin hjärtformad heliumballong.
    En blåskvintett spelade "Come rain or come shine" arrangerad som marsch av min man.
    Vi kommer gående hand i hand med äldsta dottern framför.
    Vigselförrättaren hälsar alla välkomna och håller ett litet tal som han hade förberett.
    Han läser även en dikt.
    En liten jazzorkester spelar "Love you madly".
    Själva vigseln med egenskrivna löften och byte av ringar.
    Vi sjöng en duett tillsammans med jazzorkestern. 
    Sedan överlämning! Jag lämnade över släktens hemliga snapsrecept och själv fick jag egenhändigt blåsta glas (gjorda på svensexan) som vi sedan skålade i.
    Efter detta hurrades det och ballongerna släpptes iväg till folkets jubel!
    Sedan mingel med bubbel innan middagen.

Angående egna löften så finns det massor av idéer här på BT i gamla trådar. 
    www.brollopstorget.se/Forum-1-75/m3085984.html
    Plocka ihop idéer och blanda till en alldeles egen mix!
    Lycka till och ha kul!

• Aleta
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:11:05 följande:
    Jag funderar på en sak och skulle behöva er expertis och era råd här i tråden!

När vår vigselakt är över så kommer det bli riskastning och champagne med chokladdoppade jordgubbar utanför lokalen där vi gift oss. Sen går vi till middagen som äger rum några hundra meter därifrån vid resturangen på slottsgården.

Det jag funderar över är hur går vi från Orangeriet (där vi gifter oss) till restaurangen på ett snyggt sätt, ska vi bara gå som gästerna och prata och mingla eller ska man fixa något finare? Känns löjligt att fixa nån transport för den lilla sträckan så det är uteslutet. Och väl framme vid middagen så kommer det stå en skylt över bordsplaceringarna så alla vet var de ska sitta, men eftersom det är en buffe vet jag inte hur jag ska lägga upp det. Ska alla sätta sej för att sen resa sej igen och ta mat?

Min tanke är:

* Alla gästerna kommer in till restaurangen
    * Tar sina platser
    * Någon hälsar välkommen till festen och säger "varsågoda"

Blir det kaka-på-kaka att hälsa välkomna eftersom det redan varit på vigseln? Vem ska i så fall hälsa dem välkomna? Mycket tankar runt små detaljer, men vill ju ha det så bra det bara går!
    Jag har varit på två bröllop där det har skett en liknande promenad med gästerna. Båda gångerna så hade man hyrt in spelmän som gick först och spelade, sedan brudparet och sedan alla gäster i blandad ordning.
    Det har varit bode pampigt och mysigt samtidigt!
  • Aleta
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:39:07 följande:
    Det var faktiskt en av mina tankar att ha det så, just med spelemännen. Vi har ju några stycken som spelar bl.a. stråkar under vigseln så skulle kanske fråga ifall de vill spela under promenaden också. Skulle ju göra det hela mer högtidligt än att bara gå rakt upp och ner. Det var bara det att jag inte visste hur det skulle bli i praktiken men nu när du säger att du sett det två ggr så litar jag på ditt omdöme, tack! Glad
    Det kommer att bli jättefint!
Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!