Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!
Telemann : "La Grace"
Länk om du vill lyssna:
">
Hej allihop!
Vilken jättebra tråd! Har bara hunnit läsa igenom fram till 7:de sidan ännu men vilken bra läsning! Massa tips!
Vi gifter oss också borgerligt den 30:de juli i sthlm-trakten och nog ska det bli pampigt allt! Man blir lite ledsen av de som inte ser det som lika fint eller på riktigt men om de har den uppfattningen så hoppas jag att de ändrar den uppfattningen efter att ha varit på vår vigsel.
Vår vigselplats är i en underbarpark där vi hyr ett litet ställe som de spärrar av åt oss. På bilden är det uppe under det där taket:
Vi har inte riktigt bestämt allt än men vi har bokat en kvinnlig vigselförrättare.
"ingångsmusiken" kommer bestå av en tjej som spelar trumpet.
Sen kommer vigseln även innehålla två soloframträdanden varav en sång är en som jag har valt till min blivande och den andra är en som han har valt till mig.
Vi ska nog ha någon dikt eller text också som någon läser upp.
Sen ska vi nog ha någon väldigt glad "utgångslåt"
Efteråt bli det lite lemonad i parken och sen bär det av mot festplatsen i min styvpappasgamla CV:2:a som känns väldigt retro och mysig. Festen hålls i en lantligt romantisk bygdegård med buffé, våningstårta och dans.
Käms ju super att ha någon tråd där man kan bolla sina idéer kring vigseln som jag tycker är den svåra biten.
Här kommer iaf några tips som jag inte alls vet om ni redan har kollat upp eller om det är vad ni söker o.s.v. men iaf:
Porslinsfabriken - St:Eriksplan
Birkakällaren (egentligen bara 90 sittande gäster)
Camarillo
Här kommer sidan där du kan hitta fler.
http://www.bokalokal.se/festlokaler.htm
Många av dessa kräver att ni beställer mat från dem vilket ju kan bli dyrt men det beror ju såklart på vad ni har för budget. Men ska det tvunget vara centralt så är det nog svårt att komma undan att det blir rätt dyrt.
Kan ni tänka er åtminstone lite längre ifrån och vill ha lite mer av en budgetvariant så föreslår jag att ni går in på hågelbyparkens hemsida. De har flera lokaler där ni kan hålla vigsel samt ha festen (och ta med egen mat) och även en stor restaurang i hågelby gård där det även finns festvåning om ni hellre vill ha peket att hyra. Klockhussalen där det får plats 200 gäster kostar ca 6000 att hyra vill jag minnas, vilket jag tycker är ett ganska okej pris för sthlm ändå.
Hoppas du finner vad du söker och lycka till!
LillaMy666
Litet tillägg. Jag tror som du att det blir väldigt svårt att hitta en lokal för 5000 där 100 pers får plats i sthlm innerstad.
Då ¨får ni nog hosta upp ganska mycket mer pengar. Men en lösning vor ju om ni på något sätt kan kombinera festlokal och vigselplats på något sätt. klurigt problem. Förstår att det har varit svårt!
Till alla er som frågat om LJUD
Jag gifter mig också ute men har sådan tur att det finns el i närheten så det går att dra sladdar.
Men för er som inte kan få el,vill tipsa lite om lösningar på ingångsmusik och så.
Antingen kan man välja att ha folk som spelar på insturment. Det hörs ju hyfsat. Och då kan man ju välja intsurment som hörs lite mer Vi har en tjej som spelar på trumpet vid ingångsmusiken och då behövs ju verkligen ingen försträskning. Men nu är det är ju inte alla som gillar just trumpet.
Ett annat förslag är att om ni har en bärbar dator ( i den finns också mer ström än i exempelvis en iphone och den klarar därför kraftigare förstärkning. Se till att batteriet då är nyladdat bara!!) och kopplar lite bättre högtalare från denna så borde det ju kunna funka ganska bra med?
Jag ska fråga min blivande (som är ljudtekniker) om det finns någon smart lösning för er som är utan ström men behöver förstärkning. Min vigselförrättare sa också att om man har lite större utomhus så brukar inte alla höra vad man säger utan mikrofon så det ska vi också ordna åt henne.
Men jag återkommer som sagt om min blivande har några vettiga förslag.
LillaMy666: Hur gick det med din lokalval? Är nyfiken! :-P
Wiiiii! Nu är man fru! I lördags hände det. Småkaotiskt och underbart!
ClaraH Vi valde dikten Den dagliga kärleken av Maria Wine. Den är ganska lång men betyder mycket för oss. Man kan ju välja ut de delar man tycker extra mycket om annars.
Lycka till!
Vi ska gifta oss borgerligt i juli nästa år och ingen av oss har varit på ett borgerligt bröllop tidigare, vilket gör mig lite orolig. Känns lite som att "köpa grisen i säcken" när vi inte riktigt vet hur det går till. Rent teoretiskt vet vi väl, men det är skillnad mot att se det live så att säga. Jag googllade runt lite nu för att kolla hur det kan bli, hittade några filmade ceremonier och tyckte att de kändes ganska "B" om jag får uttrycka mig så. Ni som har gift er, eller varit på en borgerlig vigsel, hur upplevde ni det?
Jag ska väl säga att kyrklig vigsel inte är något alternativ för oss, det känns bara helt fel och passar inte oss alls.