• Bollan

Vad menar en fotograf när det står att man får retusch på ex 60 bilder??

Jag undrar som jag skriver i rubriken..har kollat runt lite på olika bröllopsfotografers sajter och inga nämnda men om det ex står att man får i ett paketpris mellan 50 - 60 bilder retuscherade, vad menar man då?
    Får brudparet välja ut 60 bilder som sedan retuschas eller väljer fotografen ut dem och sedan gör sin retusch? Hur gör man då..en snabbretusch i lightroom eller sitter man och "pillar" med varje bild som ex. tar bort löv, hårstrån som hamnat i ansiktet vid foto osv..

Detta är mest av en ren nyfikenhet...får ni som brudpar veta detta innan ni bokar vad som menas..jag menar det är rätt mycket bilder som man får i priset då och det är det ju värt...OM vi nu pratar om rejäl retusch per bild alltså.
    Är det bara att ändra ex ljuset på bilderna, lägga till skärpa och göra samma med alla då kan man ju börja undra..om det är värt priserna..

• Svar på tråden Vad menar en fotograf när det står att man får retusch på ex 60 bilder??
  • Bollan

okej ja det är nog så, tycker bara det låter extremt billigt om man får så mycket bilder fixade därför undrade jag mest. För det är jobbigt att sitta och fixa så många då jag själv nämligen retuschar en hel del och lägger enormt med tid på sånt. Jag förväntar mig dock att som brud/brudpar om jag beställer ett paket där det står så att man verkligen får dem vidgjorda som man vill ha dem.

• Bollan

okej...vad är skillnaden då i detta sammanhang, intressant fråga..då ja själv sysslar med det..
    Menar du att retusch då fixar man huden, tar bort leverfläckar osv...och med redigering menar du ex lägger på skärpa och beskär bilder?

• Bollan

ja då är ja med, men då borde det ju faktiskt stå det i resp. fotografs portfolio vad som menas, inte alla som vet vad skillnaden är faktiskt.

Betalar man verligen typ ex. 12000 för en fortografering där det ingår ex 60 bilder retuschade som det står det jag fann eller de kanske är enbart redigerade för då är det svindyrt..redigera kan man lätt som en plätt göra i lightroom eller annat program.

Men däremot 60 bilder retuschade är en helt annan sak..och det kan jag säga som gör mycket sådant att det är STOR skillnad och då retuschar inte jag så man ser ut som en ex "docka" utan noggrant tar bort saker som inte borde vara i bilden (ej personen) som de inte vill ha. Att bara göra dem svart/vita eller skärpa  räcker inte för mig, det krävs bra konvertering om man ska få snygga utskrifter. Det vill väl alla ha om betalar så mycket pengar?

Svar på tråden Vad menar en fotograf när det står att man får retusch på ex 60 bilder??