Hur tackla svärmors tårar?
Ojojoj, det här låter jobbigt för dig. Förstår att det måste kännas jobbigt att få en sådan oväntad och inte direkt positiv reaktion. Hur väl känner du den här svärmodern? Om det är så att ni har varit tillsammans en vääldigt kort tid och din blivande blivit väldigt utnyttjad tidigare så kan jag väl kanske till viss del förstå hennes oro. Fast till väldigt liten del i så fall.
Annars tycker jag bara att det var väldigt omoget av henne att inte ta ansvar för sin egna känslor utan låta det gå ut över er. Hur ser stödet ut i din egen familj? Kan du få mer glädje och energi därifrån?
Tänker också att det kanske är lättare att prata med svärmodern om ett tag igen när det första har lagt sig? Kanske fråga rent ut om hon misstycker angående ert giftemål och berätta att du blev ledsen och orolig av hennes reaktion vid middagen. Att du hade hoppats på att hon skulle bli glad.
Om hon inte har förståelse för detta ser det iaf utifrån ut som att hon inte har världens största förmåga till empati eller att kunna sätta sig in i andras situation, och i så fall måste du bara låta henes reaktioner rinna av dig. Sluta bry dig helt enkelt. Vet att detta är mycket lättare sagt än gjort men med lite övning så kanske det kan göra lite mindre ont var gång hon beter sig märkligt.
Jag hoppas verkligen att du kan finna ett sätt att inte låta detta drenera dig på energi.
Kram till dig!