Inlägg från: hernameispekka |Visa alla inlägg
  • hernameispekka

Hur tackla svärmors tårar?

ClaraH skrev 2011-03-10 22:55:09 följande:
    Tja, jag som är 46 år och har två barn på 20 och 16 skulle nog bli lite förfärad om sonen (20 år) kom hem och skulle gifta sig, det får jag nog medge.,, Jag skulle ju önska att han hinner med lite mer i sitt liv innan han gifter sig.
    Ojojoj, hemska mig som kommer vara 19 då ;)
  • hernameispekka
    ClaraH skrev 2011-03-11 09:06:04 följande:
    Jag vill inte ge några pekpinnar till unga brudar utan det var bara en reflektion till mitt förhållande till min son, med tanke på mammans ålder. Han är som 20 år helt enkelt för omogen att gifta sig och ta det ansvaret tycker jag.  Och det gäller både ansvaret för ekonomi (han pluggar fortfarande och kommer att göra det i minst 4 år till) och hem. Men andra 20-åringar (oftast tjejer) kan förstås vara mognare. Min 16-åriga tjej skulle nog klara sig utmärkt i den åldern. För övrigt träffar han alldeles för unga tjejer just, önskar han kunde rikta in sig på mer jämnåriga, men det är hans val naturligtvis.
    Fast det kaaaaan ju vara att barn nu uppfostras att vara barn till man fyller 30. Det är ju inte barnets fel att de inte kan ekonomi och ansvar ;) Vill bara påpeka att det har mer med uppfostran att göra än något annat. Så att en person inte är redo vid 20 (som de flesta inte är) är för att man blivit curlad och varit barn på tok för länge. Och det säger jag som ändå är ett "barn av den generationen". Man ser ju vad det gör med ens kompisar!
  • hernameispekka
    ClaraH skrev 2011-03-11 09:41:39 följande:
    Så jag tror inte att det behöver vara föräldrars curlande som gör att man blir mindre vuxen än förr, utan mycket hur samhället har förändrats med krav på längre utbildning, svårare arbetsmarknad och bostadsbrist.
    Syftade mer på samhällets syn och "curlande" tänk än på dig personligen :P Menar mer att man SKA jobba ett halvår efter gymnasiet sen resa ett halvår. Efter det har man "rastat av sig" efter gymnasiet och är beredd att studera. Då ska man plugga 3-5 år. Efter det ska man satsa på karriären i några år och leva ljuva singellivet och "testköra" partners. Så ens partyperiod är ungefär mellan 24-28. När man är 28 ska man träffa killen. 30 när man gifter sig och 32 när första barnet kommer för dåååååå är man mogen och har gjort aaaaaallt man ska göra! :P Grejen är den att allt detta (utom partnergrejen) kan man göra när man är gift. Bara för att man gift sig betyder inte att man skaffar barn.
Svar på tråden Hur tackla svärmors tårar?