Inlägg från: Höstbröllop 2011 |Visa alla inlägg
  • Höstbröllop 2011

Vitguld vs. palladium eller silver?

Ska köpa våra förlovnings- och vigselringar inom snar framtid (kanske redan imorgon) och har blivit lite fundersam om materialet. Just nu har vi silverringar som vi haft sen vi förlovade oss i maj -09, dessa köpte vi för att vi då inte hade sparat ihop pengar till vitguld.

Jag tycker att ringarna har jättefin klar silverfärg och har inte ändrats förutom att ytan blivit repig. Vad jag förstår så blir vitguld svartare och har inte alls lika fin silverfärg men att det är slittåligare än silver. Nån med erfarenhet?

Har tack vare dessa tankar börjar fundera på palladium - är det kanske det bästa av två världar? Alltså behåller färgen men ÄVEN bra hållbarhet?

Nu är jag kluven och behöver SNABB hjälp!!!

Tack

• Svar på tråden Vitguld vs. palladium eller silver?
  • Höstbröllop 2011
    Ankis88 skrev 2011-03-13 14:54:16 följande:
    Vi har platina men vi övervägde palladium en stund.
    För oss var det inte viktigt att ha en guldring så att vi bestämde oss för att inte köpa vitguld då den måste rodineras om.
    Silver är fint men ganska mjuk, jag skulle välja palladium om jag vore du. 
    Just platina finns ju också, vad är skillnaden på det och palladium?
  • Höstbröllop 2011
    Moggis skrev 2011-03-13 19:09:55 följande:
    Våra ringar är gjorda av palladium. Palladium påminner mycket om platina. Se här för mer info: www.ehow.com/about_6544266_palladium-vs_-plat...
    Den största skillnaden är priset, vår juvelerare tog ungefär lika mycket för palladium och guld, medan platina är dyrare. Palladium är också något tyngre och färgtonen skiljer sig lite grann.

Precis som Ankis valde vi bort vitguld då det förr eller senare måste rodineras om (www.sandberg.fi/sv/sv/vitguld-rodinering).
    Tack för infon! Vi har bestämt oss för att gå till guldsmeden imorgon och rådfråga :)
  • Höstbröllop 2011
    Styrka skrev 2011-03-28 18:25:43 följande:
    Guldsmeden var inte så positiv till palladium, va? Det är bara för att palladium är lika hårt att jobba i som platina, men guldsmeden kan inte ta lika mycket betalt för det arbetet... :-S

Vi har trots detta bestämt oss för palladiumringar, men kommer att beställa dem på nätet, då guldsmeder i Göteborg varit så motvilliga till våra palladium-idéer, och ibland kommit med missvisande information.

Silver har ju bästa färgen (och prislappen) men då vi ska ha ringarna dagligen i mer än 50 år så valde vi palladium, då vi är rädda att silverringarna inte kommer hålla så länge.

www.24karat.se har du en guldsmed som jobbat med palladium sedan 1967, där finns mycket fakta, och bra jämförelsebilder!

Lycka till i jakten!
    Nej det var han inte. Vi har också varit inne på att beställa från 24karat.se och nu när jag kollade sidan igen har det faktiskt en superbra erbjudande på palladium - ca 1500 kr för TVÅ ringar på 3,5 mm. Vi kommer köpa dem så nu ska vi bara hitta vigselring till mej då min m2b inte vill ha två ringar.

:)
  • Höstbröllop 2011
    mri skrev 2011-03-29 00:03:10 följande:
    Vi köpte våra vigselringar hos 24karat. Vi är supernöjda och de är jättevackra.  Vi skickade oxå dit våra förlovningsringar i guld för omsmältning så de passar vigselringarnas form.
    Mycket duktiga och trevliga guldsmeder och allt har gått jättebra.

Jag skulle aldrig välja bort palladium, är jättenöjd!
    Vad roligt att höra! Har du någon sten i nån av dina ringar? Jag vill ha minst en sten i min vigselring men gillar inte nån av de ringarna som finns på deras hemsida. Såg att man kan göra egendesignade men jag har ingen möjlighet att åka ända till Västerås för ett möte då vi bor i skåne.
  • Höstbröllop 2011
    mri skrev 2011-03-29 00:48:44 följande:
    Vi fixade allt vårt över internet och telefon för vi bor oxå långt från Västerås.  Jag har två små diamanter i vigselringen.
    De är jättesmidiga att ha och göra med. Kanske kan du hitta en bild på något du gillar och förklara hur du vill att den ska se ut så fixar de säkert till det. :)
    Du får oxå hem storleksprover så att du får en som passar precis, ingenting verkar omöjligt för dem där borta.
    Låter helt perfekt! Tack för hjälpen :)
Svar på tråden Vitguld vs. palladium eller silver?