Inlägg från: stormhelen |Visa alla inlägg
  • stormhelen

Brud 2013

FruHassel skrev 2012-10-26 20:57:51 följande:
    är så glad ... min pappa vill betala större delen av bröllopet... det vi betalar själva är kläder, smycken, foto och brudbukett/hans blomma till kavajen. Känns underbart!!

Vad härligt att din far vill hjälpa till med finansieringen av bröllopet.

Jag och min tillkommande var på middag hos mina päron för några veckor sedan dels för att fira vår förlovning. Under middagen berättar de att de vill betala större delen av bröllopet.

Vi blev förstås översvämmande men jätte glada och rörda. Det var verkligen en bröllopspresent vi inte hade räknat med. Vi kommer att betala ringarna, tårtan och min "styling" (hår uppsättning hos frisör) själva och brudbuketten samt bröllopsnatten.

Så jag kan tänka mig hur ni måste ha känt över en sådan stor slagen gest. ^^

Vi gifter oss 14 september nästa år, så det är ju ett tag kvar.

• stormhelen

Vi köpte förlovningsringen på en guldsmedsbutik som heter GuldsmedjanTvå hjärtan. De var jätte bra där med kunnig personal, och priserna är väldigt bra i gemförelse med många andra. Vi kommer antagligen att köpa våra vigselringarna där också.

• stormhelen

OMG!!!!! Måste bara få säga att jag och min blivande blev "veckans par."

Jag skickade in en "ansökan" för några dagar sedan som en kul grej. Fick en smärre chock när jag såg vårt foto på första sidan. Förvånad

• stormhelen
    CoG skrev 2012-11-07 17:11:11 följande:
    Vad roligt!
    Grattis :)
    Tack så mycket CoG för lyckoönskningen. ^^ Va jätte roligt och som sagt så blev jag lite förvånad. OM vi skulle bli valda hade jag trott att det skulle ta några veckor innan man blev "veckans par," men tydligen så var det inte så. =P
  • stormhelen
    FruHassel skrev 2012-12-20 22:45:06 följande:
    Jag får spunk, hur f-n vet man vilken klänning man ska köpa ... jag tvekar hela tiden ... börjar snart gråta när jag tänker på det. Klänningen är bland det största den dagen för mig ... känns som bullshit att man tar på sig klänningen och känner att DETTA är min klänning ... Får dessutom panik att det måste beställas inom kort trots att det är så lång tid kvar iom att det är 20 veckors leveranstid ... Hur tänker ni andra?! hur går det med klänning?!
    Ja, jag känner lika dant. Jag ska ut med mina tärnor imorgon, och tanken är väll att jag ska försöka fatta ett beslut då. Det står mellan tre klänningar, och jag tycker om alla 3 jätte mycket. Så jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Har förvisso bara provat dem en gång tidigare så det kanske klarnar imorgon, då man kanske ser på klänningarna på ett annat sätt samt att man har tre stycken kritiska vänner som kan säga vad de tycker. ^_^
  • stormhelen
    Doofie skrev 2013-01-11 14:14:35 följande:
    Blir ingen slöja för mig, vill att klänningen ska få tala helt för sig själv ;) Så blir en ganska stram, klassisk och elegant uppsättning tror jag. Någon typ av hög knut. Passar nog bäst till klänningen som har lite krage, så man ser hela ryggen också? Lite inspirationsbilder på tänkt uppsättning:

Och klänningen den ska passa till (lite stor än så länge..) ;) :

Jätte fina knutar allihop, kommer att bli skit snyggt till klänningen oavsett vilken du skulle ha. =)

Men personligen tycker speciellt mycket om frisyren som Heidi Klum har. Men smaken är som baken så att säga. =P

Vad ska du ha för smycken till?

• stormhelen
    Sjörå skrev 2013-01-13 20:14:18 följande:
    Jag hade inte vågat chansa på en amatörfotograf. De är säkert duktiga men på mitt bröllop vill jag ha ett proffs. Bilderna är ju något man vill ha kvar hela livet och jag tror man kommer ångra ihjäl sig om man snålar in på den posten. 

Håller helt med, jag hade inte heller vågat använda mig av någon amatörfotograf till mitt bröllop då man ska ha kvar bilderna rästen av livet. Hade det varit till något annat så hade jag nog kunnat tänka mig att använda en amatörfotograf. Mina föräldrar använde tex en amatörfotograf till deras 60 års fest.

Därför så har vi satsat lite mer på en proffsfotograf där man vet lite mer vad man får.

• stormhelen

Håller med att det tagit så lång tid att höra av sig känns inte trygt. Om det har tagit så här lång tid att svara på ett jobbtillfälle hur kommer det bli senare då? Kommer personen i fråga vara lika seg genom hela processen? Nä jag hade nog hoppat den fotografen och vänt mig till en annan som är lite mera alert.

• stormhelen
    Doofie skrev 2013-01-17 16:18:20 följande:
    Folk tror att man skämtar när man berättar vad det kostar att anlita en profesionell fotograf. Jag tänkte själv att det inte skulle kosta mer än nån tusenlapp men insåg snabbt att jag bedrog mig själv där :P (beror ju förståss på hur stort paket man vill ha).

Jag känner igen det där. Det är nästan alla vi känner som blir väldigt förvånade när man talar om hur mycket det kostar att anlita en profesionell fotograf.

Vi trode från början att man skulle komma långt med några tusen lappar, men insåg snabt att verkligheten inte riktigt såg ut så. Blev lite förvånad över hur mycket det kostar.

Men jag betalar hälldre mer pengar för ett proffs som amn är säker på att han eller hon tar bra bilder än någon amatör där man inte riktigt vet vad man får.

• stormhelen
    PimPim83 skrev 2013-01-19 14:02:57 följande:
    Vi kommer troligtvis att vigas kl 15 eller kl 16. Det lutar mest åt det sistnämnda. Vi vigs i samma lokal där vi äter bröllopsmiddagen så vi vill inte ha vigseln för tidigt eftersom gästerna inte behöver förflytta sig till en annan plats. Vi vill inte heller att de ska behöva "hänga runt" i lokalen och vänta på att middagen ska börja. Dessutom vill jag inte behöva stressa hos frisören på morgonen och med fotograferingen som vi kommer att ha innan vigseln.

Det är svårt det där med att lägga upp ett tidsschema för dagen...

Vi kommer att vigast kl 16, dock så är vigseln inte på samma ställe som festen kommer att vara på. Men det är bara 850 m mellan kyrka och festlokal, så det tar bara ca 10 minuter att gå. Vi ville också liksom er minimera den "döda tiden" mellan vigsel och middag.

Sedan så vill jag inte häller gå upp för tidigt till frissan då dagen antagligen kommer att vara väldigt lång på många sätt. Kan då vara skönt att få sova ut en stund.

Hur långt innan vigseln ska ni ta era foton med fotografen?

• stormhelen
    PimPim83 skrev 2013-01-19 17:31:42 följande:
    Vigs vi kl 16 kommer vi troligtvis att börja fotograferingen kl 14 och sedan är fotografen med och fotar vigseln. Vi kommer att fotas i och omkring lokalen så vi behöver inte förflyttas mellan porträttfotograferingen och vigseln. Vi har inte bokat fotograf ännu men vi de jag har kontaktat har paket på 3 timmar som passar oss.

Aha, ja det blir nog jätte bra det. Smidigt när man är på samma plats.

Vi ska ha vår fotograf i 4 h. Vi hade tänkt att vi ska fotas innan vigseln, under vigseln och efter vigseln. Skulle gissa på att vi börjar 1½ - 2 h innan vigseln med fotografen, sedan så kanske 1 - 1½ h efter vigseln.

Jag vet inte riktigt om 1½ h innan är för litet eller inte. Känns som att två timmar innan är mer lagom... Men jag velar lite från dag till dag.

Hehe...

Men när det börjar närma sig så ska vi ha ett möte med fotografen och då kan man ju reda ut sådana detaljer.

• stormhelen
    Doofie skrev 2013-01-21 15:54:11 följande:
    Var hos sömmerska idag. Ska hyra ytterplagg till bröllopsdagen också tänkte jag.. De hade ju massor att välja på. Har lyckats ta lite (kassa) foton och funderar på vilken jag ska välja.. (bokat den långa capen med huva, men kanske skulle ha tagit kappan??) vad tycker ni??

Wow!

Kappan är urläcker tycker jag.

Hade det varit jag så hade jag tagit denna, den var väldigt eligant tycker jag.

• stormhelen
    Marcus Elin skrev 2013-01-27 01:24:03 följande:
    Här är en till som gifter sig i år. Rättare sagt den 13 april. Vi hade bestämt att vi skulle gifta oss nästa år egentligen. Men vi kom på i torsdags att vi kan ju överraska alla ist. Så vi kommer gifta oss i samband med våran sons dop. 

Vad roligt!

Jag var på ett sådant typ av bröllop när min kusin gifte sig.

Av alla bröllop som jag varit på så är nog den ett av de bröllop som jag minns alldra tydligast.

Alla gästerna satt i kyrkan och väntade sig att det skulle bli ett dop, sedan började den klassiska bröllopsmarschen att spelas. Snacka om att alla blev förvånade när brudparet dök upp.

De hade först bröllopscermonin och sedan dopet på deras son. =)

Jätte kul!

• stormhelen
    Marcus Elin skrev 2013-01-27 05:50:54 följande:
    min mamma är den nyfiknaste som finns hon ska veta allt innan det ens händer. Så vi får se hur hon reagerar. Ska bli så kul att överraska alla. Vi kommer duka i ordning dagen innan och kommer säkert ha hjälp då så vi har sagt att vi dukar som att det vore ett dop. Och innan bröllopet/dopet så ska vi åka dit och fixa det sista så kanske det blir lite mer känsla att det inte bara är ett dop :)

Jag tror att det kommer att bli jätte bra med ert upplägg. Det kommer garanterat att bli minnesvärt. ^^

Det låter bra att åka iväg lite senare efteråt och fixa de sista dekorationerna för bröllopet så att gästerna inte misstänker något annat.

Haha, din mamma låter lite gran som mig, är också otroligt nyfiken och vill ha koll på läget in i minsta detalj. Solig

Svar på tråden Brud 2013