Inlägg från: Salat |Visa alla inlägg
  • Salat

Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?

Jag han skrev 2011-03-14 19:01:20 följande:

När jag var tärna på min väns bröllop frågade jag prästen om jag fick hålla brudparets treåriga näbb i handen på vägen in, just för att det inte skulle vara så läskigt.

Men nej då, det fick jag inte!!

Lillpojken skulle gå själv.. Gillade jag inte... Så jag struntade i det, och tog honom i handen ändå :)

Minns att jag gick bakom bruden, som gick in med sin far. Var marsalken gick minns jag inte, för jag var tamejfan lika nervös som bruden ;)

Hihihi Bra gjort! Vad hade prästen med det att göra...
  • Salat

Sä här tror jag vi kommer att göra. Tror...
    Min blivande och marskalken skall stå där bänkraderna tar slut

Först går vår fyra, snart fem åriga son (jag vill hålla dig i handen mamma... sa han då jag nämde det första gången.. hm, fär kanske tänka om...)
    Sen kommer min son (14) tillsammans med min dotter (18) (som kan "fånga upp" lillebror.... kan ju vara trygt att gå mellan dom om han inte vill gå själv...)
    Bak kommer två tärnor till

Til slut kommer min pappa och jag. När vi kommer fram till där bänkraderna tar slut går min pappa tillsammans med marsalken och ställer sig på sina platser och jag och min blivande går sista biten tillsammasn upp.
    En liten Viktoria&Daniel

Skulle vår lille son bli ledsen och vilja hålla mig eller morfar i handen får han självklart göra det

• Salat
    In Wonderland skrev 2011-03-15 03:51:34 följande:
    Jag håller med dig här med att tärnorna försvinner lite om de går in efter bruden. Vi kommer att ha två näbbar först (om de klarar det vill säga). Sen kommer min första tärna in och kanske 10 meter efter henne kommer min andra tärna. När andra tärnan kommit fram till altaret kommer jag och min bror in (istället för min pappa som gått bort). Jag tycker detta blir mer fokus på både brudtärnor och bruden. Speciellt är det viktigt för oss att brudföljet inte går tätt inpå varanda för det kommer att vara lite svårt för vissa att se i kyrka pga pelar och så.

Jag ställde förfrågan (om detta är ok) i Fråga prästen 14 tråden och de svarade att svensk tradition är att tärnorna går in efter bruden och att man måste fråga prästen om man vill att sina tärnor går in först (liksom att man måste fråga prästen om brudöverlämning då det inte är svensk sed). Hoppas verkligen inte min präst motsäger sig detta. Då byter jag präst.
    Jag fikk svar från en präst att så länge man går sista biten tillsammans är det ok så därför träffas jag och min blivande där bänkraderna slutar 
    Vår präst sa så här när jag frågade henne vad hon tyckte om att jag ville att min pappa och jag går tillsammans i början:  jag tycker inte om det men jag vägrar inte! Det var ju tur det  
  • Salat
    In Wonderland skrev 2011-03-15 23:48:57 följande:

Vad bra! Så ifall min präst inte går med på brudöverlämning så kan ju min bivande möta mig vid sista bänkraden. Det är ju ok!. Vi vill så gärna se varandra i kyrkan först. Att tärnorna går in först borde ju inte vara lika stor sak för prästen kan man ju tycka.

Just det, där har du vår poäng också!!
    Min blivande har inte ens sett min klänning och vet inte heller hur jag tänker ha mitt hår osvSolig
  • Salat
    Kjell Präst skrev 2011-03-16 20:13:27 följande:
    Jag skulle ha låtit dig göra det, så länge du inte ville ha brudöverlämning
    Menar du att du vägrar brudöverlämning?? Kan du gå med på att brudparet går sista biten tillsammans?
  • Salat

Jag skulle ha blivit jätteledsen, den stora grejen med att jag vill gå upp tillsammans med min pappa (förutom att jag är från Norge och där är det hur vanligt som helst och inga problem...) är att min blivande inte har sett min klänning, vet ej hur jag skall ha mitt hår, mitt smink osv. Det ögonblicket jag går upp och vi ser varandra "för första gången" är ett otroligt stort ögonblick som jag aldrig skulle ville vara utan!! Min blivande skall tillochmed sova hos sina föräldrar natten innan, vi ses först i kyrkan! Att detta skulle vara förnedrande för kvinnan att gå upp tillsammans med sin pappa är helt otroligt... tack Catrin (vår präst) för att vi får uppleva detta stora ögonblick tillsammans!!!

Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?