In Wonderland skrev 2011-03-15 03:51:34 följande:
Jag håller med dig här med att tärnorna försvinner lite om de går in efter bruden. Vi kommer att ha två näbbar först (om de klarar det vill säga). Sen kommer min första tärna in och kanske 10 meter efter henne kommer min andra tärna. När andra tärnan kommit fram till altaret kommer jag och min bror in (istället för min pappa som gått bort). Jag tycker detta blir mer fokus på både brudtärnor och bruden. Speciellt är det viktigt för oss att brudföljet inte går tätt inpå varanda för det kommer att vara lite svårt för vissa att se i kyrka pga pelar och så.
Jag ställde förfrågan (om detta är ok) i Fråga prästen 14 tråden och de svarade att svensk tradition är att tärnorna går in efter bruden och att man måste fråga prästen om man vill att sina tärnor går in först (liksom att man måste fråga prästen om brudöverlämning då det inte är svensk sed). Hoppas verkligen inte min präst motsäger sig detta. Då byter jag präst.
Jag fikk svar från en präst att så länge man går sista biten tillsammans är det ok så därför träffas jag och min blivande där bänkraderna slutar
Vår präst sa så här när jag frågade henne vad hon tyckte om att jag ville att min pappa och jag går tillsammans i början: jag tycker inte om det men jag vägrar inte! Det var ju tur det