Inlägg från: In Wonderland |Visa alla inlägg
  • In Wonderland

Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?

Emblas Mamma skrev 2011-03-14 19:13:51 följande:
    Nej men jag kan inte fatta detta! =P
    I mina tankar har ALLTID tärnor och marskalkar gått först - var har jag fått det ifrån!?

Det känns som om dominte kommer synas alls annars,
    brudparet kollar ju alla på och inte mer känns de som,
    därför är det ju bättre att tärnor och marskalkar går först så dom för ögonen lite på sig,
    sen blir det mer spänning tills brudparet går in med..

Så har jag alltid tänkt :P

Men jag måste ju fått detta från någonstans? vad är jag nu  för tankar egentligen!? :O :O
    Jag håller med dig här med att tärnorna försvinner lite om de går in efter bruden. Vi kommer att ha två näbbar först (om de klarar det vill säga). Sen kommer min första tärna in och kanske 10 meter efter henne kommer min andra tärna. När andra tärnan kommit fram till altaret kommer jag och min bror in (istället för min pappa som gått bort). Jag tycker detta blir mer fokus på både brudtärnor och bruden. Speciellt är det viktigt för oss att brudföljet inte går tätt inpå varanda för det kommer att vara lite svårt för vissa att se i kyrka pga pelar och så.

Jag ställde förfrågan (om detta är ok) i Fråga prästen 14 tråden och de svarade att svensk tradition är att tärnorna går in efter bruden och att man måste fråga prästen om man vill att sina tärnor går in först (liksom att man måste fråga prästen om brudöverlämning då det inte är svensk sed). Hoppas verkligen inte min präst motsäger sig detta. Då byter jag präst.
  • In Wonderland

Vad bra! Så ifall min präst inte går med på brudöverlämning så kan ju min bivande möta mig vid sista bänkraden. Det är ju ok!. Vi vill så gärna se varandra i kyrkan först. Att tärnorna går in först borde ju inte vara lika stor sak för prästen kan man ju tycka.

• In Wonderland

Förstår inte varför en präst har emot att man håller sitt barn i handen när man går in i kyrkan?

Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?