Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?

Det har ju sagts flera gånger redan, men "a good cast is worth repeating"
    Näbbet (förstås, eftersom det är just ett näbb)
    Brudparet
    Tärnor och marskalkar

Så ser den traditionella ordningen ut.

• Kjell Präst
    Emblas Mamma skrev 2011-03-16 08:11:14 följande:
    nej nu blev jag med oerhört förvånad!! :O

Det förstår väl vem som helst att en liten näbb inte vågar gå in själv?
    Tänk om man bara är 1 år?
    Eller 5? Då blir man nästan blygare..
    Men jag menar, är man så liten så vet man ju inte ens vart man ska gå..

Trodde det var självkalrt att man alltid fick hålla näbben i handen! det var en dum regel.. :S
    Kan förstå det där om brudöverlämning att det inte accepteras alltid - men att hålla näbben i handen ?
    Nej förlåt men det förstår jag inte alls.. :/
    Det finns förstås ingen regel som säger att man inte får hålla ett litet barn i handen. Tror nog inte att det är många präster som skulle säga nej till det, det finns ju faktiskt ingen anledning att säga nej. Däremot är det inte riktigt rätt att som ovan säga "Vad har prästen med det att göra" eftersom prästen är den som är ansvarig för gudstjänsten så har han/hon egentligen med allting i vigseln att göra. Sedan kan man ju som präst välja sina "strider" så att säga, och inte småpeta i allting.
  • Kjell Präst
    darkHorse skrev 2011-03-23 20:43:16 följande:
    Det är inte helt ovanligt att präster vägrar brudöverlämning vad jag har förstått. Det är i slutändan de som är ansvariga för vigselgudtjänsten. I tex. Stockholms stift gick väl biskop Caroline Krook ut för ett par år sedan och avrådde prästerna från att godkänna överlämningar  har jag för mig.
    Just så!
  • Kjell Präst
    Salat skrev 2011-03-23 20:29:39 följande:
    Menar du att du vägrar brudöverlämning?? Kan du gå med på att brudparet går sista biten tillsammans?
    Helst inte, jag tycker man ska gå hela vägen tillsammans.
Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?