• Virvelflicka

Hjälp! Ojämn fördelning mellan mina och hans gäster!

Hur ska man göra när jag vill bjuda 15 kompispar och han bara 1? Vi har tänkt bjuda lika mycket vänner och släkt från respektive sida, totalt ca 65-70 gäster (om vi gör som jag tänkt).
    Han säger att han tycker det är okej, för han är 15 år äldre än jag, har varit gift tidigare, har vuxna barn och har ej studerat. Allt detta tillsammans gör att hans kompiskrets har minskat med åren och min är fortfarande relativt stor. Blir det konstigt på bröllopet och märker folk att gästerna till störst del består av min bekantskapskrets? Ska man bjuda in ytliga bekanta till honom för att jämna ut, eller ska jag stryka vänner som jag gärna vill bjuda? Många av dem har ju också bjudit mig på sina bröllop.

Tacksam för råd! Har nån varit i liknande sits?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-16 11:59
    korrigering: Vi har tänkt bjuda lika mycket FAMILJ och släkt från respektive sida. (Det är vännerna som är den stora skillnaden.)

• Svar på tråden Hjälp! Ojämn fördelning mellan mina och hans gäster!
  • Semlorna

Strunt i vad folk tänker. Om han tycker det är okej och du vill bjuda alla så gör så.

• LisaEleonor

Vi har lite liknande fast med släkten. Han har en morbror som ska komma, plus sina föräldrar och syskon. Så det blir sju släktingar som kommer, jag är nog uppe i fyrtio stycken... Men vi har bestämt oss för att det får vara så. Jag vill verkligen bjuda min släkt, och han kan ju inte gärna trolla fram några.

Vi försöker se det som att min släkt blir ju hans släkt, kan ju fungera på vänner också. Tycker ni ska gå efter vilka ni vill ha på bröllopet.

• förlovadflicka

Äsch, vem bryr sig? Bara ni inte tycker det känns jobbigt på något sätt så spelar det väl ingen roll? Vi kommer bjuda många fler från min m2bs sida för de är så många i hans familj med gifta syskon med barn och så vidare, men det gör ju ingenting, de blir ju mina släktingar några timmar innan ändå :P 

• lovis80

De spelar väl ingen roll, min m2b har mycket större släkt än vad jag har och de kommer ju innebära att "hans" inbjudna är fler än mina men det stör jag mig inte alls på. Huvudsaken att din blivande är ok med det. 

• Liina86

Vi har inte brytt oss om det alls. Tror att vi har ganska jämn fördelning med vännerna men det kommer sammanlagt 8 av hans släktingar och över 30 av mina så det blir ju ganska rejält ojämnt. På min systers bröllop var också hennes sida väldigt överrepresenterad men jag tror inte att det ens var någon som tänkte på det

• TheD

Jag har väl ca 3 kompisar bjudna och han 15.... Men hans kompisar känner jag också, några mer än andra så klart.

Det är inget konstigt med det. Egentligen skulle jag nog vilja ha en kompis där men det är som det är.

Av 58 gäster står jag för 38 pers :)

• Cammee

Jag har 3-4 gånger så stor släkt som min blivande så min sida av kyrkan kommer ju vara propp full, medans hans bara kommer att ta upp de första raderna.
    Många av våra vänner är i par och jag har kanska bjudit några fler tjejkompisar än vad han har bjudit killkompisar. Men detta gör ju inte så mycket? Jag har sagt att alla våra vänner kan sitta på hans sida så fylls det upp jämnt men det är ju inte orättvist på något sätt att den ena bjuder mer.

• queenelin

Nej men, varför skulle det vara konstigt? Vi har ganska omjämn fördelning vi också. Jag har större bekantskapskrets och dessutom är alla mina vänner i etablerade förhållanden. Han har färre vänner och bara singlar. Jag förstår faktiskt inte ens problemet! Man bjuder dem man vill ska komma på ens bröllop. Varför ska det vara jämt, tänker du? För det ekonomiska, att han ska betala hälften men inte bjuda lika många? Då förstår jag i och för sig, men om det är okej för honom är det väl bara att köra!

• Virvelflicka

Tack för alla svar! Skönt att ingen tycker det är konstigt eller ett problem. Jag oroar mig nog bara för mycket om vad andra ska tycka (mest hans familj o föräldrar tror jag)! Ekonomiskt är det inte ett problem, för vi delar lika och dessutom kommer min mamma bidra rejält (drygt en tredjedel), så på så vis är det väl ändå rättvist.

• Millemoj

Från början tänkte jag och min sambo bara bjuda föräldrar och syskon. Men eftersom hans föräldrar är skilda med nya äkta makar och han har två "bonus"bröder, som har sambo/fru och barn blev det lite ojämnt när jag bara har en syster med man och ett barn och mina förädrar.

Då "jämnade" vi ut med mina närmsta släktingar - de som vi träffar ganska ofta och som alltid bjuder in oss till sina bröllop/fester. Förutom hans familj bjuder vi inte in några av min sambos släktingar, helt enkelt för att vi fortfarande vill ha ett litet bröllop och att vi dessutom aldrig träffar hans släktingar.

Sedan är de vänner vi bjuder våra allra närmaste vänner. De är dessutom alla våra gemensamma vänner Skrattande

Tycker inte att du ska lägga så stor vikt vid att det blir millimeterrättvisa mellan dina/hans gäster, utan se det som era gäster. När ni gifter er så kommer ni ju att dela allt med varandra - även vänner och släkt!

• Aleta

Jag tycker inte att ni ska fylla ut med folk bara för att.
    Bjud de ni verkligen vill ska komma. Dina vänner blir hans vänner också.

• SposaRoma

Vem bryr sig?
    Du ska bara ha folk runt er på eran dag som betyder något för er och har del av erat liv. Sedan spelar inte fördelningen någon som helst roll alls.
    :) 

• Moster Stina

Som gäst bryr man sig verkligen inte om hur många som kommer från vilken gren av trädet så att säga.

Men som brudpar och tillika värdpar är man ju så rädd att det ska bli fel.

I vårt fall har jag massor av kompisar och släktingar. Han har en del släktingar. Men gamla vänner tycker han är onödigt att bjuda.
    Jag har verkligen försökt få honom att i alla fall bjuda in sina jättetrevliga jobbkollegor, men se det gick INTE.

Hans mor undrade i smyg lite förut om han skulle bjuda några från SIN sida i fråga om vänner/arbetskollegor och så, och det svarade jag ju nej till.
    Det var väl precis vad jag trodde, sa hon och tyckte att jag skulle bjuda in dem ändå bakom hans rygg.
    Men det vill man ju inte. VILL han verkligen inte ha några egna med, så får han väl slippa det då.
    INTE kul med tråkiga överraskningar tycker jag.

• Chicita

Jag kommer ha min pappa och hans nya tjej med och sen brorsan och hans dotter, mamma om hon är frisk nog...

Av 86 gäster så är 10 stycken "mina". Och då är de som är enbart mina vänner medräknade där också.
    Sen har vi några gemensamma vänner men det är ett fåtal.
    Och det struntar jag i, för jag gillar hans släkt Solig

• sofi 88

Vi kommer nog bjuda lika många båda två, kanske att jag har mer släkt än han på min sida. Vänner som står på min sida eller hans sida är ju ändå gemensamma vänner även om de var hans, respektive mina från början. Det spelar ingen roll känner jag. Huvudsaken är ju att de vännerna är där för er skull och vill dela dagen med er. Tror inte någon kommer tänka på att någon har färre vänner än någon annan. Det är ju ingen tävling :D

Svar på tråden Hjälp! Ojämn fördelning mellan mina och hans gäster!