Inlägg från: vickan1976 |Visa alla inlägg
  • vickan1976

Billiga bröllop- idéer!

Mirjami skrev 2011-04-04 09:39:59 följande:
    En sak som jag ska göra som budget är att binda min egen bukett. Dock kan det bli dyrt med riktiga blommor om man gör om och gör om och gör om. Så lösningen heter www.flowersart.se, där har de supervackra fejk-blommor. Så nu kan jag ha liljor utan oro för pollenfläckar eller hållbarhet! Orkidéer, murgröna, silvertråd och pärlor ska också ingå. De var jättesnälla och gav fantastisk service i butiken (finns en i borås, mitt emot systemet på allégatan). Jag slipper tänka på vatten och kan använda vad jag vill att binda stjälkarna med. Och buketten håller för evigt! Har varit in i butiken och kollat och du ser inte att blommorna är fejk om dy inte synar dem med lupp. Och vem gör det med en brudbukett?
    Vad roligt! Måste få se bild sen!
  • vickan1976

Nu börjar min broschbukett ta form. Kommer ev ha färska blommor runt också.

Har virkat en massa överdrag till ljuslyktorna Galej från Ikea. Dessa ska vi duka med på borden.

• vickan1976

Vi kommer byta ut våra mycket tunna förlovningsringar mot tjockare som vi har köpt på pantbank. Så när jag lämnade in våra nya på putsning och gravering så lämbade jag våra gamla som betalning. De gamla (mycket billiga ringarna) vad värda 510kr! Så det täcker nästan putsning och gravering!

Har ni guld så sälj det nu när det är värt mycket!

• vickan1976

Härifrån kommer mönstret från början:
    ianyckelpiga.blogspot.com/2011/01/monster-till-ljuslyktor.html

Har ändrat det lite nu när jag virkar i tunnare garn:
    IKEA´s ljuslyktor Tindra med ny klädsel.

Lägg upp 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
    Avsluta alla varv med 1 sm

Varv 1: 2 lm ( första stolpen) 11st slut med 1sm = 12 st
    Varv 2: 2 lm 2st i varje m = 24 st
    Varv 3: 2 lm öka varannan st = 36 st

Varv 4: 2 lm 4st, *2 st i nästa m, 5 st*. Upprepa = 42 st.
    Varv 5: 2 lm 1st i varje m
    Varv 6: 5 lm (de 2 första lm = första st)1 st i 3dje maskan, *3 lm 1 st i 3dje m*
    Varv 7: 2 lm (= första st) 2st i luftmaskbágen, 1 lm, *3 st i lmb 1 lm*
    Varv 8: lika som varv 5
    Varv: 9: lika som varv 6
    Varv 10: lika som varv 5
    Varv 11: lika som varv 6
    Varv 12: 1 fm 1 picot 2 fm ( 3 lm ta ihop med 1 fm), *3 fm 1picot*

Organsaband har jag köpt av en tjej på tradera. Jag mailade henne och fick köpa många meter billigt.

Här finns länken till servettbrytningen. Den är riktigt enkel:

www.brudobrollop.se/manadsarkiv/brytningar/nackros/ny_nackros.html
  • vickan1976

Jag skulle ha ett billigt bröllop, nu står jag med tre billiga brudklämnningar och ingen sitter perfekt! Blir tokig!

Men jag har pysslat lite:
    Här är våra inbjudningskort som sambon har gjort i datorn och sedn lämnade vi in dem på tryckeri.

• vickan1976

Råkade visst posta ;)

Inbjudningskorten:

Vårt weddingtree där alla gäster ska få trycka sin tumme i grön färg. Också detta är gjort på datorn.

Jag håller på att limma vimplar av gamla tapetprover, det blir nog ca 500m om jag inte tröttnar ;)

Placeringslappar som ska bindas runt glasen:

• vickan1976
    Tinzi skrev 2011-05-13 21:43:19 följande:
    SKIT snygg! Vill också ha fast m. svart band då :) Vilken stl har du ;) kan köpa av dig sen hehehe
    Den var stl. 14, ca 102 cm över bysten. Jag har fått sy in den massor och lagt upp den nästan en dm... Den är svår att få att sitta uppe om man har störrs byst.
  • vickan1976
    Tinzi skrev 2011-05-13 21:45:35 följande:
    Gud så fint! Vi ska ju också h Weddintree, men vart hittade du bilden på trädet? Hur gjorde du?

Och vilken bra idée med vimplat av tapet, hade tänkt ta tyg, men detta var ju käckt :) vart skall de hänga? 
    Trädet tror jag sambon tog från google. Sök på weddingtree så hittar du säkert något du kan använda.
    Tror att vimplar i tapet går snabbare att göra och det repar inte upp. Annars kan man jy vändsy en massa tygvimplar också. Mina är ganska små och ska hänga kors och tvärs i taket hade jag tänkt.
  • vickan1976
    Brudiframtiden skrev 2011-05-15 17:38:57 följande:
    Klänningen är superfin! Vad har du för storlek i vanliga fall? Tycker alltid att sånt är så svårt. men den e enkel och elegant och en sån jag skulle kunna tänka mig! Inga problem med att handla på e-bay?
    Jag fick den på mindre än 2 veckor och allt gick smidigt. Det jag saknar är fjädrar/ståskenor inne i klänningen. Det finns bara i sömmen fram på bysten, inga i sidorna eller mitt bak. Så det har jag sytt i själv. Jag tycker att den är klart prisvärd, men sitter bättre om man inte är så bystig...
  • vickan1976

Om du inte har för bråttom så ska du se att drömringen dyker upp. Titta på rea.

Här kommer en bättre bild på mina tre ringar, en förlovningsring, en vidselring och en ring med barnens namn i. Ca 900kr på kaplansakutioner.se för några år sedan.

Svar på tråden Billiga bröllop- idéer!