Inlägg från: prinsessanogrodan |Visa alla inlägg
  • prinsessanogrodan

Reaktion på inbjudningskorten!

Som någon redan skrivit, bröllopet är det största som hänt brudparet, men omgivningen har sina egna liv att leva - egna liv med glädjeämnen och sorger.  Man är bara stjärna i sitt eget liv...i andras liv har man inte huvudrollen utan "bara" biroller.....Jag tror att de allra flesta tar för givet att man vet att de är glada för brudparets skull och samtidigt har de fullt upp med sitt eget liv och tänker inte på/hinner inte/prioriterar inte att ringa "bara" för att säga att de är glada för brudparets skull utan de ringer när det bestämt sig för/vet säkert att de kan komma och då berättar dom att dom är glada och osv....

Jag kan säga att jag själv "gjort mig skyldig till samma brott" som era gäster....
    Jag har haft mitt eget liv att leva och hur glad jag än varit för brudparets skull och hur mycket jag än sett fram mot bröllopet så har jag haft nog med mitt eget liv och jag har i min enfald trott att"det räcker" med att osa i tid och visa min glädje dels när jag osat och dels vid bröllopet. Jag har även visat min glädje när jag träffat brudparet både innan och efter bröllopet...då har jag pratat om bröllopet och visat hur glad jag är för deras skull men jag har aldrig ringt enbart för att berätta att jag fått inbjudan och för att prata om hur jag glad är för deras skull. Snarare har jag pratat om deras bröllop och hur glad jag är för deras skull när jag ändå hade dom på tråden, dvs om jag hade annat att prata med dom om så har jag tagit upp det men aldrig att jag ringt "bara" för att gratulera....Gratulerat har jag ju gjort vid bröllopet och när jag osat och som sagt när jag träffat brudparet.

Jag tror att det är för mycket begärt att tro att ens gäster ska tycka att det är lika stort som man själv tycker, man måste greppa att man har huvudrollen i sitt eget liv, men inte i andras liv.
    Men visst, jag och m2b blev väldigt glada när våra gäster hörde av sig när de fick inbjudan, absolut.
    Men å andra sidan vi har ett litet bröllop med endast de allra närmsta...det är ju skillnad om de inbjudna bara är de allra närmsta eller om det är mer avlägsna släktingar eller mer ytliga bekantskaper.
    Jag och m2b var dock beredda på att folk kanske inte skulle kasta sig på telefonen bara för att de fått inbjudan. Vi blev väldigt överraskade över att så gott som alla hörde av sig, att de faktiskt kastade sig på telefonen. Det hade vi inte räknat med.

Det bästa är att INTE förvänta sig en massa av sina gäster och sina nära och kära. Hela tiden är det ju mantrat här på BT att "det är brudparets dag" och att brudparet bestämmer och att omgivningen "gör fel" om de förväntar sig att bröllopet ska vara på ett visst sätt och/eller om omgivningens åsikter avviker från brudparets och/eller om omgivningen engagerar sig för lite eller för mycket men som brudpar måste man kunna gå ur sin "bröllopsbubbla"....och inse att allt inte kretsar runt ens bröllop och att man som brudpar inte "har rätt" att förvänta sig att ens omgivning ska veta exakt hur man vill ha det och när....Omgivningen kan ju inte läsa ens tankar, vare sig det är bröllop på gång eller inte. Hur ska ens gäster veta exakt vad man förväntar sig och när man vill att de ska "leverera"? Sorry, men skruva ner förväntningarna på omgivningen.

Svar på tråden Reaktion på inbjudningskorten!