• GnuGS

Vigseln – hur funkar det?

Vi håller på med detaljplaneringen av själva vigseln, och undrar om brudparet står upp under hela vigseln? Jag trodde det, men M2B hävdar bestämt att man sitter ner t ex under läsningen (av stycken ur GT och NT i vårt fall).
    Vår vigsel kommer att bli minst en timme lång, så det blir såklart jobbigt att stå upp – men jag kan inte påminna mig att jag sett några stolar vid altaret under något av de kyrkbröllop jag varit på!

Vi är också osäkra på utgångsordningen. Vi ska gå in med prästerna och ministranterna (”korgossar”, japp det är en katolsk vigsel) först, sedan kommer själva brudföljet med fyra barn i näbb, brudparet (vi!) och tärnor + marskalkar.
    Blir det samma ordning på tillbakavägen, kanske minus prästerna så att näbbarnen går först, därefter brudparet och sedan tärnor + marskalkar?

Sedan undrar vi vart brudparet i regel går efter utmarschen? M2B är övertygad om att man går hela vägen ut till kyrkbacken, medan jag tror att det är vanligare att man smiter in i samlingsrummet (i vårt fall, ligger intill kyrkans port och intill sakristian). Gästerna går ut, sedan kommer brudparet ut när alla står och väntar (med risgryn och kameror i högsta hugg). Brukar det inte vara så?

(Nu ska vi i och för sig ha järngång, så vi går nog rakt ut genom porten först i alla fall...så får gästerna komma efteråt.)

• Svar på tråden Vigseln – hur funkar det?
  • Etheleglin

Vid vigslar i Svenska kyrkan så är det iaf absolut vanligast att man smiter in i ett litet sidorum efteråt så att alla gäster kan gå ut innan brudparet träder fram på kyrktrappen.

• Kjell Präst

Hade det varit en svenskkyrklig vigsel hade ni inte suttit ner under vigseln, brudparet står hela tiden. När det gäller utgången är det vanligare (i alla fallo där jag har jobbat och jobbar) att brudparet går ut till ett anslutande rum eller liknande, och sedan går ut efter gästerna för att ta emot deras hyllningar.

• Cantaton

På de katolska vigslar jag varit på (inte många) har brudparet stått upp hela tiden.

• Sebastiána

Ajdå, jag som lätt blir svimfärdig och yr. Vår vigsel blir säkert 45 minuter. Vi har tänkt ha extra bibelläsning och tre psalmer.

• Ankis88

Jag har varit på katolska vigslar i Italien och där sitter brudparet det mesta av tiden.

• GnuGS

Intressant! Vi får fråga ”våra” präster (två katolska, en protestantisk/svenskkyrklig) hur vi ska göra. Tack för alla svar!

• TheD

Vi kommer smita undan för att se komma ut som "Weehhoo här är vi-TA KORT!!!" :)

• Soldemor
    Etheleglin skrev 2011-03-19 16:29:07 följande:
    Vid vigslar i Svenska kyrkan så är det iaf absolut vanligast att man smiter in i ett litet sidorum efteråt så att alla gäster kan gå ut innan brudparet träder fram på kyrktrappen.
    Nja, det kan jag inte hålla med om. Av de kanske 75-100 vigslar jag haft, så har kanske 5 par av dessa valt att gömma sig, de  andra att gå ut ur kyrkan direkt, alt stanna i vapenuset pga vädret.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2011-03-22 17:57:41 följande:
    Nja, det kan jag inte hålla med om. Av de kanske 75-100 vigslar jag haft, så har kanske 5 par av dessa valt att gömma sig, de  andra att gå ut ur kyrkan direkt, alt stanna i vapenuset pga vädret.
    Jag misstänkte att det kunde vara annorlunda på andra platser än i världens centrum, där jag jobbar alltså
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2011-03-22 18:38:19 följande:
    Jag misstänkte att det kunde vara annorlunda på andra platser än i världens centrum, där jag jobbar alltså
    Ja, här nere är det väl verkligen periferin, nästan så långt söderut man kan komma! Kommer förresten snart upp till världens centrum!
  • Sebastiána

På de bröllop jag varit på (i Skåne) har brudparet smitit in någonstan och när alla gästerna gått ut har de kommit ut på kyrktrappan. Så vill vi också ha det så jag hoppas att det går. Hur gör man annars? Ska man gå ut och möta gästerna framför kyrkan?

• Soldemor
    Sebastiána skrev 2011-03-23 15:31:27 följande:
    På de bröllop jag varit på (i Skåne) har brudparet smitit in någonstan och när alla gästerna gått ut har de kommit ut på kyrktrappan. Så vill vi också ha det så jag hoppas att det går. Hur gör man annars? Ska man gå ut och möta gästerna framför kyrkan?
    Ni går ut först och går och ställer er på en "bra" plats (kanske i lä eller på en gräsmatta el liknande och sedan kommer gästerna ut och kastar ris el så¨på er, fotograferar er och gratulerar.
Svar på tråden Vigseln – hur funkar det?