• Maryy

Kostnad för mat och dryck??

Sitter o planerar lite smått för ett eventuellt bröllop 2012, och funderar på hur mkt det kostar med all mat och dricka för ett hyfsat billigt bröllop med gäster för ca 60 pers?? Vill ha vin eller öl till maten och sen bar efter maten. Kommer förmodligen att göra en buffè.

Nån som har förslag på buffémeny och ett kosnadsförslag på maten och drickat? Nån som kanske haft ett liknande bröllop? Skål

Tacksam för svar Glad

• Svar på tråden Kostnad för mat och dryck??
  • Debe

Jag planerar ett liknande bröllop, 60 gäster och vi fixar mat och dryck själva. Vi kommer åka till tyskland och handla alkoholen där, har räknat ut att det ska kosta 7-8 tusen. Maten, med allt från egenbakade bröllopscupcakes till vickning, kommer kanske kosta detsamma. Skriv ett meddelande om du vill veta mer om hur jag räknat. Lycka till med planerandet!

• 11juni2011
    Debe skrev 2011-03-20 10:25:52 följande:
    Jag planerar ett liknande bröllop, 60 gäster och vi fixar mat och dryck själva. Vi kommer åka till tyskland och handla alkoholen där, har räknat ut att det ska kosta 7-8 tusen. Maten, med allt från egenbakade bröllopscupcakes till vickning, kommer kanske kosta detsamma. Skriv ett meddelande om du vill veta mer om hur jag räknat. Lycka till med planerandet!
    Jag har ca 120 gäster, och landar också på ca 7-8000 för dryck och 7-8000 för buffen! Jag blir nästan osäker på hur jag har räknat egentligen, jag tror att ja har fått med allt, men ändå landar mitt på samma pris som du fast med dubbelt så många gäster! Nu har vi i och för sig närmare 20 barn med på vårt bröllop, men ändå!

Nä, jag får nog räkna om en extra gång!
  • wiii
    11juni2011 skrev 2011-03-20 10:34:56 följande:
    Jag har ca 120 gäster, och landar också på ca 7-8000 för dryck och 7-8000 för buffen! Jag blir nästan osäker på hur jag har räknat egentligen, jag tror att ja har fått med allt, men ändå landar mitt på samma pris som du fast med dubbelt så många gäster! Nu har vi i och för sig närmare 20 barn med på vårt bröllop, men ändå!

Nä, jag får nog räkna om en extra gång!
    vi har räknat på 60 personer, och inte hamnat på dom summorna, alkoholen tnker vi på systemet, och kommer ändå inte upp i mkt mer än 5000, maten är inte helt planerad än, men vi tänker buffé och ca 5-6000 där med, men då har vi nog rejält med marginal. beror väl på vad för sorters alkohol och mat man vill ha, vi tänker tex köpa ganska billigt vin i bib.
  • 11juni2011

Så här räknade jag ungefär!

Buffen, passar på å handlar när det är billigt, och fryser in det som går tex kött, vitlöksbröd:
    kykling spett +fläskfilespett = 30 kg kyck/kött, dvs 250 gram var, och ca 55 kr/kg i snitt = 1650 kr
    Potatisgratäng (sån färdig, kostar ca 25 kr/kg), vi räknar med 20 kg, dvs 166 gram var = 500 kr
    Ris (bara en påse) = 50 kr
    Stark sås med chili = 50 kr
    Tzatziki = 150 kr
    Guacamole = 200 kr
    Tomat och löksallad i vinigrett = 200 kr
    Choroizo bitar = 400 kr
    Grekisk sallad = 400 kr
    Vitlöksbröd, (såna frysta, köpta) ½ baguett var, dvs 60 st (30 paket) = 600 kr
    Grillade grönsaker (paprika, aubergine, zuchini typ) =  500 kr
    Melon, jordgubbar, kiwi, vindruvor = 500 kr
    Summa för mat 5200 kr

Tårta ca 150 kr st, 10 st = 1500 kr
    Godis & snacks = 1000 kr
    Summa tårta/godis = 2500 kr

Dryck (från Tyskland) ca 60 alkodrickande gäster + ca 60 alkofria
    15 backar öl (dvs 360 öl eller 6  öl var): 100 kr/lock = 1500
    35 flaskor vin (ca 5 glas per flaska, dvs 175 glas vin, ca 3 glas vin var): 70 kr/flaska = 2500
    30 backar läsk (720 st läsk, dvs 6 st var TILL ALLA 120 pers): 80 kr/lock = 2400
    Samt lite stark sprit/ mousserande för ca = 2000
    Summa dryck ca 8400 kr.
    Priserna har jag tagit från bordershop i tyskland, och där kan man ju få ännu bättre priser, så egentligen blir det nog några lock/flaskor extra!

Hela kalaset borde alltså enligt mina beräkningar kosta 16100 kr, för ca 120 pers = 134 kr per person!
    Som sagt är det ungefär 20 barn med också så dom varken äter eller dricker speciellt mycket, men jag har ändå räknat dom som vuxna i min lilla kalkyl!

Vad tror ni? Är detta rimligt? Eller är det på tok för lite/mycket av något?

• misscat81

Har ni tänkt göra egen buffé då? Vi ska ha buffé, och den kommer kosta 185:-/person. Sen tillkommer ju drinktillugg, efterrätt, tårta (allt det ska vi göra själva), och snacks. Och så vickning på kvällen. Bara buffén kommer gå på ca 10 000:- för ca 55 gäster (vi har bjudit 60, men vet redan några som tackat nej). Jag har inte räknat med vad det kommer kosta allt som allt ännu, men det låter ju otroligt billigt att få ihop mat till 120 gäster för bara 8000:-!

• 11juni2011
    misscat81 skrev 2011-03-20 11:06:36 följande:
    Har ni tänkt göra egen buffé då? Vi ska ha buffé, och den kommer kosta 185:-/person. Sen tillkommer ju drinktillugg, efterrätt, tårta (allt det ska vi göra själva), och snacks. Och så vickning på kvällen. Bara buffén kommer gå på ca 10 000:- för ca 55 gäster (vi har bjudit 60, men vet redan några som tackat nej). Jag har inte räknat med vad det kommer kosta allt som allt ännu, men det låter ju otroligt billigt att få ihop mat till 120 gäster för bara 8000:-!
    Japp, vi ska göra allt själva! Jag håller med om att det ser för billigt ut för att vara sant hehe, men samtidigt så när jag ställer upp alla rätterna som ovan, så får jag det inte dyrare än så?!?!  Och jag TROR iaf inte att jag har räknat med för lite mat?! Fast det är så himla svårt att uppskatta hur mycket som kan gå åt. Jag hade en dopfest nyss, med 40 gäster och nästan samma buffe, så jag har gångrat all matkostnad med 4, och sen lagt till lite extra då en bröllopsfest håller på längre än ett dop.
    Finns det något som du kan se på rak hand på min buffe, som verkar orimligt? Alltid trevligt med någon utomståendes syn på saken!
  • misscat81

Vet inte, har aldrig gjort buffé till många någon gång. Vi ska ju som sagt beställa från catering, så vi räknar med att de har koll på matåtgång! Jag har fullt bestyr med att räkna ut ungefär hur mycket som behövs för att göra snittar till alla, haha! Efterrätterna blir enklare, ska göra pannakotta till alla ,det blir ju knappt 1 dl grädde/person. Och tårtorna tror jag att jag har koll på också.
    Men mat är svårt!

• MagicBride

Vi hittade en mall som sa att om man har flera olika sorters kött så ska man räkna 60-90 gram per köttsort per person så blir det lagom. Räkna inte fulla portioner av allt till alla

• 11juni2011
    misscat81 skrev 2011-03-20 12:44:30 följande:
    Vet inte, har aldrig gjort buffé till många någon gång. Vi ska ju som sagt beställa från catering, så vi räknar med att de har koll på matåtgång! Jag har fullt bestyr med att räkna ut ungefär hur mycket som behövs för att göra snittar till alla, haha! Efterrätterna blir enklare, ska göra pannakotta till alla ,det blir ju knappt 1 dl grädde/person. Och tårtorna tror jag att jag har koll på också.
    Men mat är svårt!
    Ja vet, de e supersvårt! Vi va inne på catering först också, man spar ju en hel del tid! Men så har jag haft så otur med att cateringfirmor har snålat med maten ett par gånger, så jag vågar inte chansa! Har ni bestämt vilken cateringfirma ni skall anlita??
  • Ciccci

Vi har en cateringfirma som fixar vår buffé och vi betalar ungefär 12 000- 13 000 kr (1200-1300€) för allt.. Då ingår alla mat, tårtan och nattmaten.. =)

Vi är 50 personer

Svar på tråden Kostnad för mat och dryck??