Inlägg från: Vintersol |Visa alla inlägg
  • Vintersol

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Jag är själv student, och min gräns ligger på 300 kr/person. Skulle det vara en kuvertavgift som var högre än så skulle jag tacka nej till bröllopet. 600 kr för ett par där bara ena personen har en riktig inkomst är en kännbar utgift.

Om det var jag som skulle gifta mig skulle jag dra mig för att sätta högre än 250 kr/person, eftersom jag inte skulle vilja att personer jag bjuder tackar nej för att de inte har råd. Hellre ett mindre lyxigt bröllop som jag har råd med, där jag kan bjuda in de jag vill dela dagen med, än prioritera lokal så pass att vänner inte har råd att gå. Men det beror på vilken krets man umgås i också.

När det gäller transport kan man ju planera i förväg, samåka där någon låter bli att dricka och släpper av några på ett ställe där bussar/t-bana går.

• Vintersol

Men det enda alterantivet till att ha mat för 500-600 kr/person är ju inte att behöva laga maten själv? Det finns cateringbuffé som kan ligga på bra mycket mindre än det. Första träffen på google jag fick upp var denna, tyckte det lät supergott:

Svensk buffé  1

Inkokt lax med vårlök, rosépeppar, citron Rosastekt kalvstek med lavendelhonung & rosmarin Örtagårdssås Svensk Ceasarsallad med hyvlad västerbotten & kavringkrutonger Potatissallad med sockerärtor, sparris & rostade solrosfrön Skogens paj med sherrybrässerade kantareller & vårlök Tryffelfärskost med rädisor Hembakat bröd, spisknäcke & smör

235:-

eller

Svensk buffé  2

Västerbottenpaj toppad med löjrom & créme fraiche Tunnbrödstorn med renstek, pepparrot, gräslök Rödvins & charlottenlöks marinerad rostbiff Örtagårdssås Potatis med rödlök, ruccola & oliver Grönsallad med frissé, ekblad & honungsdressing Hembakat surdegsbröd, smaksatt färskost

185:-

http://www.cicada.se/menyer/buffer/skandinavien-1357879

• Vintersol

Nej, jag menade inte att ni skulle ta just den firman. Gav bara ett exempel på att buffématen kan vara riktigt schyst. Jag vet ju inte ens var i Sverige ni bor.

Jag läst precis i någon tråd här att snittbröllopet kostar 70 000 kr, och det är väldigt mycket pengar. Har man inte en liten förmögenhet att lägga på bröllopet kanske man får fundera på vad som är viktigast, och sedan kompromissa på annat. Om lokalen är viktigast, får man vara beredd på att folk kanske tackar nej eller att det uppfattas som ett etikettsbrott med en kuvertavgift som överstiger 300 kr/person. Om en superpampig bröllopstårta är viktigt, kanske man kan ta en läcker buffe för att hålla priset nere, osv...

Min personliga åsikt är att det är personerna och stämningen som gör festen, inte lokalen och maten. Så jag lägger hellre extra krut och energi på att få till en riktigt trevlig stämning (och där är kanske en lång sittning med tre rätter inte mitt förstahandsval).

Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?