• frallan

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Vi har en kuvertavgift på 250 kr/person. Alla under 18 år går gratis. Detta kommer typ täcka maten medans vi själva betalar lokalhyra, dryck, tårta och allt annat. Jag tycker 500 kr/person är lite högt, då skulle jag nog försöka hitta billigare mat eller lokal eller så... men det beror ju lite på vad för gäster det är som kommer, mina vänner är inte så täta så 1000 kr för en familj skulle nog vara lite mycket. Men känn efter själv vad som känns rätt!

Tillställningen kommer bli allt annat är gratis för oss ändå, och vi ville att kuvert avgiften skulle bli mer som ett bidrag till festen, inte finansiera hela... Vi har valt en ganska dyr lokal, för att kunna vara mer i centrala stan, så att det blir lättare att ta sig dit, då många av våra vänner inklusive oss själva saknar bil (vi är typiska stadsbarn), och det skulle bli krångligt att få ut alla till en mer avlägsen lokal.

• frallan

Det är en känslig punkt, och jag var jätte orolig innan för vad folk skulle tycka, men det har faktiskt varit nästan enbart positiva reaktioner. De flesta äldre tycker det är ett bra initiativ då de själva mins hur tufft det var att få ihop det när dom gifte sig och våra vänner är precis som oss (ganska moderna och inte så traditionella) när det kommmer till såna saker.

Man känner sina familjer och sitt umgänge bäst själv så ni vet nog om ni tänker efter vilken gräns ni måste sätta för att det skall funka.

Kan inte folk komma för att det blir för dyrt, så får ni ju helt enkelt räkna med att det kommer bli ett vist bortfall, men det blir säkert en trevlig kväll i alla fall!

Till dem som tycker det är fel med kuvertavgift:
    Alla har inte samma uppfattning om att det måste vara så traditionellt. Alla har inte ett umgänge som bryr sig om såna saker. Alla roas inte av tanken på att spara under 5 år för att kunna ha en fest, och oavsett om det sticker i ögonen på er så är det bara olika sätt att se på saken. Många får ekonomiskt stöd från familj och släkt, men långt ifrån alla. Vissa önskar sig massa dyra presenter med långa önskelistor, vilket sticker mer i mina ögon än en kuvert avgift. Så vi går alla igång på olika saker och har olika uppfostran och passar inte en inbjudan när den landar i brevlådan, har man alltid valet att tacka nej!

• frallan

Kör på den lokalen ni har tänkt er, så kan du bocka av en sak och känna dig lite mindre stressad. Så har vi gjort
    Fixar man lokal och mat, vigsel och hindersprövning så löser sig allt annat sen! Ni har gott om tid kvar för små pillet! Vi har prioriterat att boka lokal och mat och det känns fantastiskt skönt att kunna bocka av det, så nu kan vi fokusera på de små sakerna.

Vi har haft vänner som kört självserveringsbar, där man ställt upp öl, vin, sprit och groggvirke så att folk får göra sitt egna och betala i en liten burk. Om man känner att man kan lita på sina gäster är det ett bra alternativ till att betala lön till någon som skall sköta baren. Ett sätt att spara lite pengar på arbetskraft

Jag förstår er känsla kring lokalen! Vår lokal ligger bra till och har alla möbler, porslin och dukar och sånt som kan tänkas behövas och vi har valt att lägga lite mer på grund av just det, sen ville vi kunna köra catering buffé och det har inte varit helt lätt att hitta en lokal som tillåter det, utan dom kräver ju just ofta att man tar deras mat... så i det långa loppet var det ett ekonomiskt beslut trots allt.

Eftersom vi har det tufft ekonomiskt har vi försökt att köpa så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt så att vi skall slippa stå med alla utgifter under en och samma månad... vi har köpt servetter, ljus och sånt små plock redan då vet vi att den utgiften är undanröjd och man slipper hamna i en chock situation i slutet

Som så många redan har skrivit så är det viktigaste ni kan göra, att sätta er och fundera på vad som är allra viktigast för er... är det maten, lokalen eller dekorationer osv.  Vi kom fram till att det viktigaste för oss var att alla kan ta sig dit enkelt och att det blir en lättsam tillställning, så vi har ner prioriterat maten lite, det kommer säkert bli toppen och alla kan stoppa något i munnen, men nej det kommer nog inte bli en sittning som alla kommer minnas för den fantastiska maten utan mer en fest med skön känsla och avslappnad stämning

Fundera på vad ni har gillat med de bröllop ni varit på och vad ni inte gillat och planera utifrån det!

• frallan
    Ciccci skrev 2011-03-21 23:44:53 följande:
    Varför tar men egentligen ut kuvertavgift?
    För att man inte har råd att betala allt själv eller?
    JAG har personligen aldrig förstått mig på kuvertavgifter, framför allt inte till bröllop...
    snälla upplys mig!
    Man tar ut kuvertavgifter av flera olika anledningar. Men den främsta är väl att man inte har råd att bjuda på middag och hela baletten för en massa gäster men ändå vill kunna fira med fler än sina närmsta. Sen är det ju verkligen inte alla som får ekonomisk hjälp från tex föräldrar, vilket är ganska vanligt att andra får...

Vi kommer ha kuvertavgift för att vi inte har så mycket pengar, och tycker det är vansinne att spara i 5 år för en dag och vill gärna gifta oss innan barn kommer in i bilden, men vill ändå kunna fira med alla våra vänner och familj. Vi vill inte ha några andra presenter och undanbedjer detta bestämmt och ser det mer som att folk får hjälpa oss att göra den här dagen till den bästa. Kuvertavgiften täcker i vårt fall maten.
    Dryck, lokal, tårta, dekorationer, underhållning och allt annat står vi för men detta blir redan där för oss fasligt mycket pengar.
    Vi är uppvuxna i en kontext där det inte är så viktigt med såna saker... som säger att det skulle var fult med kuvertavgifter. Troligtvis skulle vi dö av magsår om vi visste att våra gäster skulle tycka det var ofint med kuvertavgifter, men våra vänner är lugna med sånt och det är vanligt i vår umgänges krets att man gör så här.
    Tvärt om ibland våra vänner skulle nog de flesta känna sig lite obekväma på en allt för storstilad tillställning där man slår på alla trummorna och i vår del av verkligheten är det mycket "fulare" att skicka med en önskelista som ligger hos någon butik... amerikansk storfilms töntigt, typ Så vi har alla olika premisser!

Våra föräldrar och släktingar bidrar inte med några andra pengar till bröllopet, vi är studenter båda två, och vi älskar varandra och vill göra det här för att skrika ut till hela världen att det är VI! Inte för att bjuda folk på massa dyra grejer för att stila.

En kväll på krogen kan folk lägga ett par hundra på, då borde de kunna lägga 250:- på att komma på en riktigt rolig fest!?

Hoppas det var svar nog..................
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?