Ciccci skrev 2011-03-21 23:44:53 följande:
Varför tar men egentligen ut kuvertavgift?
För att man inte har råd att betala allt själv eller?
JAG har personligen aldrig förstått mig på kuvertavgifter, framför allt inte till bröllop...
snälla upplys mig!
Man tar ut kuvertavgifter av flera olika anledningar. Men den främsta är väl att man inte har råd att bjuda på middag och hela baletten för en massa gäster men ändå vill kunna fira med fler än sina närmsta. Sen är det ju verkligen inte alla som får ekonomisk hjälp från tex föräldrar, vilket är ganska vanligt att andra får...
Vi kommer ha kuvertavgift för att vi inte har så mycket pengar, och tycker det är vansinne att spara i 5 år för en dag och vill gärna gifta oss innan barn kommer in i bilden, men vill ändå kunna fira med alla våra vänner och familj. Vi vill inte ha några andra presenter och undanbedjer detta bestämmt och ser det mer som att folk får hjälpa oss att göra den här dagen till den bästa. Kuvertavgiften täcker i vårt fall maten.
Dryck, lokal, tårta, dekorationer, underhållning och allt annat står vi för men detta blir redan där för oss fasligt mycket pengar.
Vi är uppvuxna i en kontext där det inte är så viktigt med såna saker... som säger att det skulle var fult med kuvertavgifter. Troligtvis skulle vi dö av magsår om vi visste att våra gäster skulle tycka det var ofint med kuvertavgifter, men våra vänner är lugna med sånt och det är vanligt i vår umgänges krets att man gör så här.
Tvärt om ibland våra vänner skulle nog de flesta känna sig lite obekväma på en allt för storstilad tillställning där man slår på alla trummorna och i vår del av verkligheten är det mycket "fulare" att skicka med en önskelista som ligger hos någon butik... amerikansk storfilms töntigt, typ
Så vi har alla olika premisser!
Våra föräldrar och släktingar bidrar inte med några andra pengar till bröllopet, vi är studenter båda två, och vi älskar varandra och vill göra det här för att skrika ut till hela världen att det är VI! Inte för att bjuda folk på massa dyra grejer för att stila.
En kväll på krogen kan folk lägga ett par hundra på, då borde de kunna lägga 250:- på att komma på en riktigt rolig fest!?
Hoppas det var svar nog..................