• wiii

    Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

    Är dom är 500 kr bara för maten eller är personalen osv inbakat i priset?
    kanske ni kan betala en del av maten, och gästerna den andra delen? 

  • wiii

    Hm.. Svårt, men kan ju säga att jag och sambon hade haft svårt att tacka ja till inbjudan om vi skulle betala 1000 kr, och då har jag ändå jobb, dock inte heltid. och för era vänner som är studerande eller arbetslösa kan jag tänka att det blir väldigt svårt. Jag hade inte haft såna pengar över när jag pluggade, då hade jag fått spara i  ett par tre månader..

  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:01:36 följande:
    Plus att vi tänkt köpa bröllopstårta, som kommer kosta ca 4000kr och bjuda på. Den räknas alltså inte i någon kuvertavgift.
    Dryck till maten ingår i kuvertavgiften och på kvällen kommer det finnas en bar till självkostnadspris.
    I mina öron låter det lite märkligt med en tårta för 4000, och kuvertpris + betalbar. men jag vet ju inte hur ni brukar göra i er bekantskapskrets.
    Finns det inget annat ni kan spara in på för att minska kuvertpriset för era gäster? Billigare tårta kan ju vara en början. 
  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:09:49 följande:
    JAG BAD INTE OM DEN ÅSIKTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Precis därför jag skrev "Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.", men jag skulle nog ha uttryckt mig ännu tydligare!
    vad ska man säga, kuvertavgift är en väääldigt känslig punkt för många  på BT..
  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:12:45 följande:
    Samåkning har vi redan tagit upp och det blir isåfall att de bokar ihop sig i taxi. Hittills är det ingen som anmält sig som frivillig chaufför.

    Jag vet ju att vi själva inte skulle ha råd att betala så mycket i kuvertavgift, men samtidigt vill jag inte måsta flytta hela festen ut ur stan + att jag tyckte det skulle vara rätt skönt att slippa jobba ihjäl mig med dukning, städning och sådant.

    Nåja.. vi får väl se hur det blir. Tyvärr lutar det mer och mer åt att allt detta bara känns jobbigt och trist och att vi bara går till stadshuset i jeans och får det hela överstökat. Blä!
    Det där med pengar är verkligen ett elände! men jag är övrtygad om att ni kommer på ett sätt att få er dag underbar på :)
  • wiii
    Vintersol skrev 2011-03-20 14:27:59 följande:

    Men det enda alterantivet till att ha mat för 500-600 kr/person är ju inte att behöva laga maten själv? Det finns cateringbuffé som kan ligga på bra mycket mindre än det. Första träffen på google jag fick upp var denna, tyckte det lät supergott:


    Svensk buffé  1


    Inkokt lax med vårlök, rosépeppar, citron Rosastekt kalvstek med lavendelhonung & rosmarin Örtagårdssås Svensk Ceasarsallad med hyvlad västerbotten & kavringkrutonger Potatissallad med sockerärtor, sparris & rostade solrosfrön Skogens paj med sherrybrässerade kantareller & vårlök Tryffelfärskost med rädisor Hembakat bröd, spisknäcke & smör

     235:-

    eller


    Svensk buffé  2


    Västerbottenpaj toppad med löjrom & créme fraiche Tunnbrödstorn med renstek, pepparrot, gräslök Rödvins & charlottenlöks marinerad rostbiff Örtagårdssås Potatis med rödlök, ruccola & oliver Grönsallad med frissé, ekblad & honungsdressing Hembakat surdegsbröd, smaksatt färskost

    185:-

    www.cicada.se/menyer/buffer/skandinavien-1357...


    Åh, lät supergott! Blev allt lite hungrig av att läsa menyerna ;)
  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:33:51 följande:
    Dock inte så praktiskt med catering från Nacka, och vi vill helst inte ha buffé.

    Jag har ju dock insett att jag kommer måsta ta en buffé iaf, en lokal långt utanför stan osv. Nåja... det är väl skitsamma i guess. Det blir nog bra.

    Men visst är det så att man kan lämna igen sådant som inte är öppnat till systembolaget? Jag tänker om man köper in vin och sådant till maten och festen efteråt och inte allt blir uppdrucket, för det kan ju vara lite svårt att beräkna ibland.

    Hur fixar man en bar själv? Vad ska man betala någon för att stå i den?
    Ja, man får lämna tillbaka till systemet inom en begränsad tid, minns inte om det var en eller två veckor men det står på hemsidan. Känns väldigt smidigt, så så ska vi göra :)
  • wiii

    Tänkte på en sak, menyn frå cateringen, är det två eller trerätters? För efterrätt är kanske inte så viktigt när man ska ha tårta? Tänkte om man kunde få ner priset lite på så vis :)

  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 14:40:34 följande:
    Vanligtvis brukar man väl välja en förrrätt, varmrätt och dessert fristående från varandra och liksom sätta ihop sin egen meny av det som finns att välja och då är det ju bara att skippa dessert :)
    Väljer man buffé, så brukar inte dessert ingå där.

    Vi har tänkt skippa det, känns lite överflödigt när man ska ha tårta :)
    ja, jag tänkte  på menyn för 500 som ni ville ha, är det bara för två rätter? 
    Kanske man kan hoppa över även förrätt, huvudrätt och god tårta är inte fy skam. :)
  • wiii
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 20:13:27 följande:
    Att dra ner antalet gäster gör vi inte, för det är redan bara de allra närmsta vi har bjudit. Vi har dragit ner redan en gång från ca 150 personer till ca 85 personer. Jag kapar inte listan igen.

    Smuppra, du har uppfattat det hela korrekt. Det är precis så det ligger till.

    Tid för vigseln är redan bokad, kan inte sätta den senare, då kyrkan är upptagen då. Smörgåstårta är inget alternativ, då det är många, mig själv inräknat, som inte tycker om det. Jag vill gärna kunna äta på mitt eget bröllop.

    Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

    Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

    Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.

    Är det helt tokigt? Jag vet då ur huvudet att den familjen som kommer behöva betala mest är en familj med två vuxna och tre barn, de får betala sammanlagt 500kr för hela familjen då.
    Låter jättebra! Så länge ni kan känna er nöjda med det förstås :)
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?