Inlägg från: misscat81 |Visa alla inlägg
  • misscat81

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Jag personligen skulle aldrig drömma om att välja en lokal och mat som kostar såpass mycket per person om jag inte hade ekonomin för det. Du säger att ni då måste skjuta upp bröllopet 10 år? Det låter ju helt absurt, vårt bröllop kommer inte på långa vägar kosta så mycket som ert, och då ska vi ändå bjuda på allt. Hade vi haft mindre pengar så hade vi ju fått anpassa festen därefter.
    Det känns som sagt lite märkligt att välja en såpass "lyxig" lokal när man inte har ekonomin för det.
    Jag tycker inte kuvertavgift i sig är fel, men då ska det inte vara för att bekosta en dyrare fest än nödvändigt, så att säga.
    Välj ett billigare alternativ till maten/festen eller något runtomkring och sänk kuvertavgiften. Jag tycker en kuvertavgift på ca 200 är rimligt, knappast mer.

• misscat81
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 15:55:42 följande:
    Men hur ska jag skriva för att ni ska fatta?! Kostnaden för lokal blir densamma oavsett vart vi är, det är bara det att i den som är dyrare ingår ALLT, annars måste vi betala saker VAR FÖR SIG. Summa summarum blir det samma kostnad i slutet. Det som skiljer är priset på MATEN.

Och har jag skrivit ut hur mycket HELA vårt bröllop kommer kosta? Nej. Vi har räknat med att ha en lokalhyra + allt som hör till, porslin, dekorationer osv för ca 5000kr. Tårtan, visst, den kommer kosta ca 4000kr, men utöver det har vi nästan inga kostnader förutom min klänning, 1500kr, sambons kostym, 1000kr och våra ringar, 700kr för båda. Det gör att vi landar på drygt 10 000kr. Vi har en budget på 15 000kr, max!

Vad tycker du är rimligt pris för en present till brudparet? Eller som bidrag till tex en bröllopsresa? Max 200kr/person där också?
    Ja, men då får ni väl välja billigare mat också, jag förstod det som att den lokal som ni ville ha så kostade maten en viss summa, det fanns väl inga direkt billigare alternativ i? Det måste ju finnas andra lokaler där ni kan komma undan billigare genom att tex använda er av en billigare cateringfirma?
    Vad gästerna väljer att lägga på en ev present till oss är helt upp till dem. Vissa kanske väljer att lägga 100:-/person, andra kanske 700:-.
  • misscat81
    Piiiip skrev 2011-03-20 16:23:26 följande:

Det är skillnad mellan kuvertavgift och gåva. En gåva är något man ger för att man vill, av fri vilja. Priset på gåvan är sekundärt, och den som ger kan faktiskt ge precis det den känner för eller som dennes plånbok klarar med. En kuvertavgift är ett tvång. Något man måste betala för att få komma på festen.

Precis vad jag också ville få fram.
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?