Inlägg från: AnnaHjärtaChristian |Visa alla inlägg
  • AnnaHjärtaChristian

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Oj vad svårt. Förstår att ni vill ha en jätte fin bröllopsdag.

Ett alternativ är mindre gäster.

Mindre tårta, billigare tårta

Ändra maten till billigare

Tyvärr, man får göra mkt själv om man inte har pengar till att hyra folk. frågs era föräldrar om dom kan hjälpa till med städningen dagen efter.

Smörgåstårta istället för mat? och så bjuder ni på någon mindre natt mat senare på kvällen.
    Eller mingelbuffe?
    Sätt vigsel till senare på em. så alla gäster kan äta hemma under dagen, så kör ni mingelbuffe till kvällen. Det blir helt klart billigare.

500:- är mkt pengar per kuvert.  Försök dra ner till 250per kuvert iallafall.

Många brukar bjuda tex 30personer till middagen, och sedan 70pers till festen. Det är också ett alternativ. Isåfall kan ni bjuda på maten till de som kommer till middagen.

Lycka till!

• AnnaHjärtaChristian
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 20:13:27 följande:
    Att dra ner antalet gäster gör vi inte, för det är redan bara de allra närmsta vi har bjudit. Vi har dragit ner redan en gång från ca 150 personer till ca 85 personer. Jag kapar inte listan igen.

Smuppra, du har uppfattat det hela korrekt. Det är precis så det ligger till.

Tid för vigseln är redan bokad, kan inte sätta den senare, då kyrkan är upptagen då. Smörgåstårta är inget alternativ, då det är många, mig själv inräknat, som inte tycker om det. Jag vill gärna kunna äta på mitt eget bröllop.

Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.

Är det helt tokigt? Jag vet då ur huvudet att den familjen som kommer behöva betala mest är en familj med två vuxna och tre barn, de får betala sammanlagt 500kr för hela familjen då.
    Tycker ni löste det jätte bra.
    Hoppas ni får en underbar bröllopsdag.
    Lycka till!
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?