Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

frallan skrev 2011-03-20 14:31:25 följande:
    Till dem som tycker det är fel med kuvertavgift:
    Alla har inte samma uppfattning om att det måste vara så traditionellt. Alla har inte ett umgänge som bryr sig om såna saker. Alla roas inte av tanken på att spara under 5 år för att kunna ha en fest, och oavsett om det sticker i ögonen på er så är det bara olika sätt att se på saken. Många får ekonomiskt stöd från familj och släkt, men långt ifrån alla. Vissa önskar sig massa dyra presenter med långa önskelistor, vilket sticker mer i mina ögon än en kuvert avgift. Så vi går alla igång på olika saker och har olika uppfostran och passar inte en inbjudan när den landar i brevlådan, har man alltid valet att tacka nej!
    Jag håller faktiskt med där. Jag tycker det är skitbra med kuvertavgift och bidrag till bröllopsresa istället för presenter. Presenter, som är mer traditionellt, är en dålig idé tycker JAG.
    Blir jag bjuden till ett bröllop, så tycker jag det är mycket bekvämare att betala en kuvertavgift än att leta runt efter en present, som ändå säkert kommer bli fel, eller att köpa en från en önskelista där det vanligtvis står uppskrivet saker som är minst lika dyra som en kuvertavgift.
    Dessutom kan jag tycka att det är lite, smickrande nästan, att de så gärna vill att man ska komma, så man väljer bort presenter för en kuvertavgift och kunna ha alla de man vill närvarande.
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-03-20 14:37:56 följande:
    Tänkte på en sak, menyn frå cateringen, är det två eller trerätters? För efterrätt är kanske inte så viktigt när man ska ha tårta? Tänkte om man kunde få ner priset lite på så vis :)
    Vanligtvis brukar man väl välja en förrrätt, varmrätt och dessert fristående från varandra och liksom sätta ihop sin egen meny av det som finns att välja och då är det ju bara att skippa dessert :)
    Väljer man buffé, så brukar inte dessert ingå där.

Vi har tänkt skippa det, känns lite överflödigt när man ska ha tårta :)
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-03-20 14:36:00 följande:
    Ja, man får lämna tillbaka till systemet inom en begränsad tid, minns inte om det var en eller två veckor men det står på hemsidan. Känns väldigt smidigt, så så ska vi göra :)
    Ja, det är ju skitbra att man kan göra så :D Man borde ju hinna lämna igen det om man har en vecka på sig :)
  • Pinkgrape
    Vintersol skrev 2011-03-20 14:42:58 följande:
    Nej, jag menade inte att ni skulle ta just den firman. Gav bara ett exempel på att buffématen kan vara riktigt schyst. Jag vet ju inte ens var i Sverige ni bor.

Jag läst precis i någon tråd här att snittbröllopet kostar 70 000 kr, och det är väldigt mycket pengar. Har man inte en liten förmögenhet att lägga på bröllopet kanske man får fundera på vad som är viktigast, och sedan kompromissa på annat. Om lokalen är viktigast, får man vara beredd på att folk kanske tackar nej eller att det uppfattas som ett etikettsbrott med en kuvertavgift som överstiger 300 kr/person. Om en superpampig bröllopstårta är viktigt, kanske man kan ta en läcker buffe för att hålla priset nere, osv...

Min personliga åsikt är att det är personerna och stämningen som gör festen, inte lokalen och maten. Så jag lägger hellre extra krut och energi på att få till en riktigt trevlig stämning (och där är kanske en lång sittning med tre rätter inte mitt förstahandsval).
    Det enda jag har emot andra lokaler, är att de ligger så pass långt bort. Jag vill gärna ha nära hem på kvällen, för vi kommer ju vilja åka hem, så småningom :P Jag tycker inte om att åka utanför stan, därför vi valt stadskyrkan tex.

Jag har kikat på andra lokaler i stan, men oftast är det paketerbjudande då och en kuvertavgift i den prisklassen. Något jag inte alls tycker om. Eller så är lokalerna för små och alla ryms inte och då måste vi kapa gästlistan med ca 30 personer och det vill vi inte.

Usch, jag som trodde att det bara skulle vara kul att planera ett bröllop. Själv dessutom, då ingen annan är speciellt intresserad av att hjälpa till, tyvärr. Alla tycker det är så länge kvar och att vi kan vänta med den saken till juni (bröllopet är i augusti).

Nej, jag får nog kanske lägga detta på hyllan ett tag.
  • Pinkgrape
    Sackhina skrev 2011-03-20 14:52:16 följande:
    men vad bitter du låter!
    Det ÄR känsligt med kuvertavg, iaf här på BT.
    Du gör som du tycker är bäst och du känner ju själv din bekantskapskrets.
    Tyckte att 5000 för lokal med dukning och personal lät som ett bra pris. Det skulle jaqg köra på, och vi har ingen jättebudget. vad gäller kuvertavg får du väl fråga dina närmaste vad de tycker är skäligt? Om fler har haft liknande upplägg i er bekantskapskrets, hur hög avg hade de? Där har du ju kanske en fingervisning?
    Jag vet att det är känsligt här, men när någon skriver att man tänker ha det, att det nog är okej med gäster osv. då finns det ingen anledning att hoppa in och skriva om hur Inte okej man tycker att det är. Som om jag inte skulle vilja kunna bjuda alla gäster och köpa en klänning för 20 000kr och en ring för 50 000kr, men jag skulle inte ha råd med det ens om jag sparade i 10år.
    Vi har redan sparat länge till vårt bröllop, men vår budget är trots det extremt begränsad, inget jag kan göra något åt just nu. Alla vi känner vet att vår ekonomi är skitdålig.

Jag tycker inte bröllop och bröllopsfest är något som bara de med mer pengar har rätt till och jag tycker inte att de behöver uttala sig om hur dåligt de är av oss andra att "ta betalt" för det. Vi tvingar ingen att betala eller att komma. Vi vill dock ge många möjligheten att dela den dagen med oss.

Tack, för att du skrev det iaf, jag har inte tänkt på att det är ju en utmärkt fingervisning och vi borde ju kunna lägga oss ungefär i samma prisklass :)
  • Pinkgrape
    N blir B skrev 2011-03-20 14:59:52 följande:
    Jag vill tipsa om att ICA har jättebra catering till superbra priser. Dessutom såklart jättebra mat. 
    Men det är klart att gillarn man en lokal så gör man ju det & kan va svårt att hitta ett substitit som är lika bra. 
    Ett annat tips är ICA Maxis baberi som gör bröllopsårtor. 

Hoppas du hittar något som passar. 

LYCKA TILL & ge gör gud skull inte upp.  
    Jag hade som ställt in mig på Ica lite, för de hade en buffé som jag tyckte verkade bra. Tyvärr så har inte Ica här catering längre.

Tårtan är jag noga med och får bra pris på den, så den byter jag inte :P

Det ska nog bli bra tillslut, som sagt, lokal som är svårast.
  • Pinkgrape
    meah2000 skrev 2011-03-20 15:01:24 följande:
    Nu kommer ett litet OT inlägg från mig,

Vi vill verkligen inte ha saker, vi har mer än tillräckligt.
    Utan vi önskar oss hellre ett bidrag till en kommande renovering istället!
    Därför vill vi skriva det i inbjudan så att det verkligen kommer fram.
    Men det är INGET MÅSTE att ge oss en present om man känner att man inte vill ge något.
    Vi kommer inte heller ta nån kuvertavgift, därimot har vi bar till självkostnadspris efter middagen.

Visst det kanske inte är snyggt att skriva det i en inbjudan med vi gjorde det iallafall.
    såhär blev det;

"Att ni vill dela vår stora dag med oss är den största och enda presenten vi förväntar oss.
    Efter mer än 11år tillsammans  har vi inte behov av fler saker.
    Vill ni ändå ge oss en present,
    lämna gärna ett litet bidrag till en renovierng av vårt hem."

Jag vet inte så vacker skrivet kanske, men budskapet kommer fram!

Sorry ts för att det blev OT.
    Jag tycker det är skitbra :D Jag skulle tycka att det var jätteroligt att få bidra till något sådant, istället för en present :)

Vi vill ju verkligen inte ha något, har inte heller tänkt åka på någon bröllopsresa och ja, vi har inget renoveringsbehov heller ;P och tänkte därför att en kuvertavgift för maten och på kvällen bar till självkostnadspris kunde vara ett bra sätt att få fira med alla, utan att behöva spara en evighet till och på så sätt har ju alla där varit med och bidragit till vi önskar oss allra mest - att få ha en härlig bröllopsfest med hela våra familjer, släkt och vänner :)
  • Pinkgrape
    Sackhina skrev 2011-03-20 15:05:04 följande:
    Nej, jag håller med dig, bröllop ska INTE vara en klass fråga!  Däremot kan man ju hitta roliga lösningar så att man kan få ett jättefint bröllop även med en snålare budget! kuvertavg är ju ett sätt! Om det är bra eller dåligt, rätt eller fel får ju vara upp till var och en! faktiskt!! Skrattande
    Precis, det är det vi försöker göra och på en lagom nivå, så det ska passa de flesta. Vi försöker också göra det så att vi ska kunna känna oss nöjda och glada :)

Jag har dock letat och kikat efter en lokal i drygt 6 månader nu, utan större framgång. Det börjar kännas smått hopplöst. Då har jag ändå bara haft TVÅ krav - inte för liten och inte utanför stan.
    Ja, endel lokaler har gått bort pga andra anledningare också, tex att man inte får servera alkohol eller att den redan varit bokad.

Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle vara så svårt. Jag håller på att stressa ihjäl mig över det.
    Det var inte meningen att låta fruktansvärt otrevlig här, det ber jag om ursäkt över.
  • Pinkgrape
    misscat81 skrev 2011-03-20 15:40:45 följande:
    Jag personligen skulle aldrig drömma om att välja en lokal och mat som kostar såpass mycket per person om jag inte hade ekonomin för det. Du säger att ni då måste skjuta upp bröllopet 10 år? Det låter ju helt absurt, vårt bröllop kommer inte på långa vägar kosta så mycket som ert, och då ska vi ändå bjuda på allt. Hade vi haft mindre pengar så hade vi ju fått anpassa festen därefter.
    Det känns som sagt lite märkligt att välja en såpass "lyxig" lokal när man inte har ekonomin för det.
    Jag tycker inte kuvertavgift i sig är fel, men då ska det inte vara för att bekosta en dyrare fest än nödvändigt, så att säga.
    Välj ett billigare alternativ till maten/festen eller något runtomkring och sänk kuvertavgiften. Jag tycker en kuvertavgift på ca 200 är rimligt, knappast mer.
    Men hur ska jag skriva för att ni ska fatta?! Kostnaden för lokal blir densamma oavsett vart vi är, det är bara det att i den som är dyrare ingår ALLT, annars måste vi betala saker VAR FÖR SIG. Summa summarum blir det samma kostnad i slutet. Det som skiljer är priset på MATEN.

Och har jag skrivit ut hur mycket HELA vårt bröllop kommer kosta? Nej. Vi har räknat med att ha en lokalhyra + allt som hör till, porslin, dekorationer osv för ca 5000kr. Tårtan, visst, den kommer kosta ca 4000kr, men utöver det har vi nästan inga kostnader förutom min klänning, 1500kr, sambons kostym, 1000kr och våra ringar, 700kr för båda. Det gör att vi landar på drygt 10 000kr. Vi har en budget på 15 000kr, max!

Vad tycker du är rimligt pris för en present till brudparet? Eller som bidrag till tex en bröllopsresa? Max 200kr/person där också?
  • Pinkgrape
    frallan skrev 2011-03-20 16:08:41 följande:
    Kör på den lokalen ni har tänkt er, så kan du bocka av en sak och känna dig lite mindre stressad. Så har vi gjort
    Fixar man lokal och mat, vigsel och hindersprövning så löser sig allt annat sen! Ni har gott om tid kvar för små pillet! Vi har prioriterat att boka lokal och mat och det känns fantastiskt skönt att kunna bocka av det, så nu kan vi fokusera på de små sakerna.

Vi har haft vänner som kört självserveringsbar, där man ställt upp öl, vin, sprit och groggvirke så att folk får göra sitt egna och betala i en liten burk. Om man känner att man kan lita på sina gäster är det ett bra alternativ till att betala lön till någon som skall sköta baren. Ett sätt att spara lite pengar på arbetskraft

Jag förstår er känsla kring lokalen! Vår lokal ligger bra till och har alla möbler, porslin och dukar och sånt som kan tänkas behövas och vi har valt att lägga lite mer på grund av just det, sen ville vi kunna köra catering buffé och det har inte varit helt lätt att hitta en lokal som tillåter det, utan dom kräver ju just ofta att man tar deras mat... så i det långa loppet var det ett ekonomiskt beslut trots allt.

Eftersom vi har det tufft ekonomiskt har vi försökt att köpa så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt så att vi skall slippa stå med alla utgifter under en och samma månad... vi har köpt servetter, ljus och sånt små plock redan då vet vi att den utgiften är undanröjd och man slipper hamna i en chock situation i slutet

Som så många redan har skrivit så är det viktigaste ni kan göra, att sätta er och fundera på vad som är allra viktigast för er... är det maten, lokalen eller dekorationer osv.  Vi kom fram till att det viktigaste för oss var att alla kan ta sig dit enkelt och att det blir en lättsam tillställning, så vi har ner prioriterat maten lite, det kommer säkert bli toppen och alla kan stoppa något i munnen, men nej det kommer nog inte bli en sittning som alla kommer minnas för den fantastiska maten utan mer en fest med skön känsla och avslappnad stämning

Fundera på vad ni har gillat med de bröllop ni varit på och vad ni inte gillat och planera utifrån det!
    Ja, jag tycker också att det är dags att sätta igång, så inte allt kommer sista månaden. Jag vill kunna sprida ut det lite över de kommande månaderna. Ingen verkar dock hålla med mig här. Inte min sambo, inte min syster, inte min mamma. Det är de som jag hade väntat mig att få bra med backning från, men de verkar mest tycka det är lite jobbigt. Det resulterar ju då i att jag tycker att det känns som att jag planerar ett bröllop för MIG, ensam, som ingen annan är intresserad av.
    Jag visste ju att min sambo inte skulle vara så väldigt delaktig, då han helst skulle vilja gå i jeans till stadshuset och sedan driven på Max efteråt och det är jag som velat kyrka, middag och finkläder. Jag hade väl ändå trott att han skulle kunnat ställa upp som bollplank åtminstone, alltså att han inte ska behöva hjälpa till med mer än synpunkter.

Men men, det ska nog lösa sig, på ett eller annat sätt.
  • Pinkgrape
    Ninana skrev 2011-03-20 16:12:02 följande:
    Vad får dig tro att alla som kommer ska/kommer att ge er present? Jag ska ha 70 gäster och tror att ca 20 pers av närmsta familjen kommer ge oss present av egen vilja...
    För att för det mesta så har man antingen kuvertavgift, bidrag till tex bröllopsresa eller present, varav present är det traditionella och något som hör till?
    Jag skulle aldrig drömma om att gå på bröllop utan att betala kuvertavgift, ge ett bidrag till diverse eller eg en present!

Men nu vill vi ju inte ha presenter och de som inte vill betala kuvertavgift kan jättegärna stanna hemma!
  • Pinkgrape

Att dra ner antalet gäster gör vi inte, för det är redan bara de allra närmsta vi har bjudit. Vi har dragit ner redan en gång från ca 150 personer till ca 85 personer. Jag kapar inte listan igen.

Smuppra, du har uppfattat det hela korrekt. Det är precis så det ligger till.

Tid för vigseln är redan bokad, kan inte sätta den senare, då kyrkan är upptagen då. Smörgåstårta är inget alternativ, då det är många, mig själv inräknat, som inte tycker om det. Jag vill gärna kunna äta på mitt eget bröllop.

Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.

Är det helt tokigt? Jag vet då ur huvudet att den familjen som kommer behöva betala mest är en familj med två vuxna och tre barn, de får betala sammanlagt 500kr för hela familjen då.

• Pinkgrape
    emzerus83 skrev 2011-03-20 20:17:48 följande:
    Då har ni ju verkligen fått till det bra!!! 200kr/pers för vuxen är definitivt INTE för mkt!!!
    Blir ju kanonbra :)

Hoppas att du är nöjd med det också och inte enbart gjorde för att få det billigaste! det rä ju ändå eran dag!!
    Nej, jag känner mig faktiskt riktigt nöjd :) Jag tror det kommer bli bra. Det största för min del var att jag inte ville vara utanför centrum, men inte hittade någon lokal som passade och då kanske var tvungen att leta utanför stan. Det löste sig nu, så jag är glad och nöjd :)

Det var ju det jag var lite ledsen över innan, för jag ville aldrig sätta en kuvertavgift på 500kr. Jag tycker personligen att det är alldeles för dyrt!

Nu har vi hittat en lagom nivå tycker jag :)
  • Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-03-22 03:00:42 följande:

Ja det var ett bra svar...

Vi kommer fira vårt bröllop med nära och kära, men vi kommer inte ta nån kuvertavgift och vi önskar oss inte heller någo desto mer presenter. deras sällskap är present nog...

JAG anser att det är fel att ta ut kuvertavgift, men det är bara MIN åsikt...

Vi bjuder på allt och vi kommer inte ha världens pampigaste bröllop, men mat, dryck o allt annat  kommer självklart att ingå...
    Vi får inte heller någon hjälp av våra föräldrar till bröllopet... Förväntar mig inte heller att de ska ge oss massor av pengar för att VI bjuder till bröllop.

Jag anser att har man inte råd att BJUDA till bröllop så ska man inte gifta sig.
    O jag kan tillägga att man kan få ett hur bra bröllop som helst för en mindre summa pengar oxå..
    Behöver inte kosta fler 100 000 tals kronor för att bjuda till bröllop...
    Vårt bröllop kommer ungefär bli att kosta 50 000 om ens det.. O vi har inte sparat en krona! =) Man köper lite i taget så fixar det sig..

Lycka till alla brudar!

Ursäkta, men jag tycker det är urbota dumt att häva ur sig något sådant som att om man inte har råd att BJUDA alla på allt under bröllopet, så ska man inte gifta sig!

Vem fan har gett folk med pengar ensamrätt på bröllop?!

Det finns ju så enormt många anledningar till varför man väljer kuvertavgift. Vi kommer inte få hjälp av våra föräldrar, dels för att det är vårat bröllop, men också för att dom har ju egna utgifter och inte obegränsat med tillgångar. Vi har dessutom sparat i 4år nu faktiskt, men hela tiden behövt ta ur den kassan eftersom vi spenderat så mycket tid med vårt hjärtsjuka dotter på olika sjukhus och därav haft inkomstbortfall och ökade utgifter. Nu tänker vi inte spara mer! Nu vill vi fan gifta oss!
    Vi har försökt göra allt så billigt som möjligt. Min klänning kostar 1500kr och det är nog det dyraste på hela bröllopet. Våra ringar kostar 700kr, för båda. Vi ska inte ha fotograf, vi ska ha vänner till min syster som sjunger gratis i kyrkan osv osv. Vi har försökt dra ner på alla kostnader så mycket det bara går och har trots det inte råd att bjuda alla på allt. Vi har bestämt oss för att bjuda på dryck till maten, kaffe och tårta. För själva maten blir det kuvertavgift. Vi ska väl för fasiken inte behöva säga till våra vänner eller vår familj att ni måste stanna hemma, för vi har inte råd att BJUDA er på allt. Vi kan väl inte rå för att vi har många kusiner och fastrar och mostrar. Ska vi måsta välja ut våra favoriter av dom och bjuda?

Jag tycker folk som tycker det är ofint med kuvertavgift ska dra pinnen ur röven och öppna ögonen och sinnet en aning och inse att världen är inte svart eller vit!
  • Pinkgrape
    MeahJ skrev 2011-03-22 20:18:15 följande:
    Nu tycker jag att det börjar bli väldigt otrevlig stämning i denna tråd.

Alla är vi olika, vissa väljer att ta kuvertavgift andra väljer att inte ha det.
    Detta oavsett bra eller mindre bra ekonomi.
    Jag tycker alla brudpar ska få göra som de vill på deras stora dag.
    Man kan alltid som gäst tacka nej till en inbjudan vare sig det är med eller utan kuvertavgift.
    Jag försökte avsluta denna diskussionen för typ 20 inlägg sedan, men blev fortsatt påhoppad för vårt idiotiska val av kuvertavgift. Jag tänker inte finna mig i att folk säger att vi inte borde gifta oss bara för att vi inte har råd att bjuda 100 pers på middag. Jisses...
  • Pinkgrape
    MeahJ skrev 2011-03-22 20:22:57 följande:
    Men jag har aldrig sagt att det är fel med att ta kuvertavgift.
    Det jag sa att alla brudpar har rätt att göra som dom vill på sin dag.
    Nej, jag svarade mer på varför det börjar bli otrevlig stämning.

Jag tycker också att man ska göra som man vill och jag tycker inte att man ska bli dumförklarad för det.
  • Pinkgrape
    TheD skrev 2011-03-22 20:28:52 följande:
    Du har valet att inte kika in på tråden igen.... På så sätt slipper du se vad som skrivs :)
    Visserligen, men eftersom det var jag som startade tråden, så följer jag den. Skulle stänga ner den om jag kunde. Känner att folk behöver inte sitta och diskutera vår sak om jag inte följer det.
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?