frallan skrev 2011-03-20 16:08:41 följande:
Kör på den lokalen ni har tänkt er, så kan du bocka av en sak och känna dig lite mindre stressad. Så har vi gjort
Fixar man lokal och mat, vigsel och hindersprövning så löser sig allt annat sen! Ni har gott om tid kvar för små pillet! Vi har prioriterat att boka lokal och mat och det känns fantastiskt skönt att kunna bocka av det, så nu kan vi fokusera på de små sakerna.
Vi har haft vänner som kört självserveringsbar, där man ställt upp öl, vin, sprit och groggvirke så att folk får göra sitt egna och betala i en liten burk. Om man känner att man kan lita på sina gäster är det ett bra alternativ till att betala lön till någon som skall sköta baren. Ett sätt att spara lite pengar på arbetskraft
Jag förstår er känsla kring lokalen! Vår lokal ligger bra till och har alla möbler, porslin och dukar och sånt som kan tänkas behövas och vi har valt att lägga lite mer på grund av just det, sen ville vi kunna köra catering buffé och det har inte varit helt lätt att hitta en lokal som tillåter det, utan dom kräver ju just ofta att man tar deras mat... så i det långa loppet var det ett ekonomiskt beslut trots allt.
Eftersom vi har det tufft ekonomiskt har vi försökt att köpa så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt så att vi skall slippa stå med alla utgifter under en och samma månad... vi har köpt servetter, ljus och sånt små plock redan då vet vi att den utgiften är undanröjd och man slipper hamna i en chock situation i slutet
Som så många redan har skrivit så är det viktigaste ni kan göra, att sätta er och fundera på vad som är allra viktigast för er... är det maten, lokalen eller dekorationer osv. Vi kom fram till att det viktigaste för oss var att alla kan ta sig dit enkelt och att det blir en lättsam tillställning, så vi har ner prioriterat maten lite, det kommer säkert bli toppen och alla kan stoppa något i munnen, men nej det kommer nog inte bli en sittning som alla kommer minnas för den fantastiska maten utan mer en fest med skön känsla och avslappnad stämning
Fundera på vad ni har gillat med de bröllop ni varit på och vad ni inte gillat och planera utifrån det!
Ja, jag tycker också att det är dags att sätta igång, så inte allt kommer sista månaden. Jag vill kunna sprida ut det lite över de kommande månaderna. Ingen verkar dock hålla med mig här. Inte min sambo, inte min syster, inte min mamma. Det är de som jag hade väntat mig att få bra med backning från, men de verkar mest tycka det är lite jobbigt. Det resulterar ju då i att jag tycker att det känns som att jag planerar ett bröllop för MIG, ensam, som ingen annan är intresserad av.
Jag visste ju att min sambo inte skulle vara så väldigt delaktig, då han helst skulle vilja gå i jeans till stadshuset och sedan driven på Max efteråt och det är jag som velat kyrka, middag och finkläder. Jag hade väl ändå trott att han skulle kunnat ställa upp som bollplank åtminstone, alltså att han inte ska behöva hjälpa till med mer än synpunkter.
Men men, det ska nog lösa sig, på ett eller annat sätt.