• wrnova

Bröllopsfotograf - hur mycket ska det kosta ?

Vad tycker ni en bröllopsfotograf ska kosta ?

Givetvis kan det variera beroendes på hur mycket erfarenhet denna har, och hur populär personen i fråga är. De bestämmer kanske taxan efter det.

Men ändå, lite nyfiken...ska ge bort en fotografering i present så behvöver kolla läget

• Svar på tråden Bröllopsfotograf - hur mycket ska det kosta ?
  • Fru Pettersson

Vi betalar 6.500:- för fotografering från förberedelser till gratulationer och mingel efter vigseln. Sedan får vi 40 bilder högupplösta på CD för fritt användande. Mia Lewell är vår fotograf www.mialewell.se

• Precious Love
    Precious Love skrev 2011-03-30 17:41:23 följande:
    Vi betalar 12000 kr (+ reseersättning) för vår fotograf. Han kommer att vara med oss i 6 timmar och vi kommer att få 250-300 högupplösta och redigerade bilder på DVD som vi kommer att få framkalla som vi själva vill. :)
    Because love should be celebrated - 7 juli 2012
    Glömde tillägga att det ingår konsultation och par-/provfotografering i priset och att vi från den sessionen får 10 högupplösta och redigerade bilder. :)
    Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • misscat81

Vi betalar 4000:- för 1,5 timmes portättfotografering samt fotografering av själva vigseln. Då ingår 25 bilder på CD och 2 förstoringar tror jag. Fotografen är ganska ung och har inte fotat så mycket bröllop innan, men några. Dock superduktig fotograf om man ser till andra bilder hon fotat (både människor och djur).

• Wintercandles

Vi kommer att betala 9000 kr då är fotografen med oss i 10 timmar. Vi får alla bilderna retusherade på en dvd som vi kan framkalla hur vi vill sedan. Dessutom 8 förstoringar gör han åt oss.

• Höstbröllop 2011

Vi betalar 3900 kr för 6 timmar och får alla bilderna att göra vad vi vill med :)

• Cammee

Vi betalar 2000 kr + att han får mat och dryck under kvällen (inte alkohol dock).
    Då kommer han att fotografera i kyrkan, foto som vi ska ta efter kyrkan (heter det porträttbilder?), och sen stannar han under hela kvällen och fotograferar under festen.
    Samma sak och samma summa gäller för vår filmare.

Dock har vi fått detta priset pga. kontakter och att det är inget proffs som äger världens mest framgångsrika fotostudio. Det är vanligt folk som håller på med detta på sin fritid. Vår fotograf ska fota på ett bröllop en vecka innan vårt så det känns bra att han är lite varm i kläderna då :)

• Tessan01

Jag betalar 3000:- och då är hon med mig hela dagen å fotar, gör öven porträttbilder som vi får utskrivna på fotopapper, hon redigerar alla bilder och vi får alla bilder på cd-skiva. Hon får så klart mat å dryck under kvällen :) tycker de var ett bra pris i min budget :)

• rollei

3000 för hela dagen...?  Just ja, det är 1:a april idag.

• Debe
    rollei skrev 2011-04-01 14:09:40 följande:
    3000 för hela dagen...?  Just ja, det är 1:a april idag.
    Hahaha
  • Tessan01

Nej de var faktiskt inget april skämt ;)
    Betalat bara 3000:- och de är inte fel :) fast jag är ju kompis med min fotograf så jag fick nog ett litet reducerat pris :)

• rollei

Det kan vara bra att förtydliga det så inte brudpar tror att man får professionella bilder för det priset.

• Snart fru Andersson

Vi har anlitat en kille som driver egen byrå och verkar jobba passionerat med det, tycker jag och min make är viktigt. Han fotade oss i vanliga kläder och fick fram en sån skön känsla bara genom de bilderna. Vi är stormsäkra på att han kommer att leverera på bröllopet

Han tar 9 500:- för det paketet vi valt "Vigselpaketet", och där får vi allt vi önskar få iaf.

Lycka till med att hitta din fotograf

• majflicka

Den vi ville anlita för att vara med oss hela dagen och fota i dokumentärstil kostade ca 16 000 inklusive 500 högupplösta bilder på CD, bildspel samt konsultation och provfotografering innan. Otroligt fina bilder. Nu har vi turen att ha en nära släkting som är professionel fotograf som gått med på att foto oss som present och så får vi bilderna på CD-skiva så kostnad för allt runt bilderna sedan tillkommer. Han har en lång och gedigen karriär bakom sig men aldrig fotat ett bröllop och har en helt annan inriktning men vi satsar på det istället för att spara in pengarna! Trots att jag vet att han är duktig så blir jag nervös då han knappt satt sin fot på ett bröllop i hela sitt liv men vi ska sätta oss ner och diskutera innan så att han vet vad vi vill =)

Som du sett här i tråden finns alla varianter på priser och erfarenheter men mitt bästa tips är nog främst bara att se till att du får se fotografens portfölj så att du vet att ni gillar stilen. Jag tror aldrig man ångrar sig om man lagt ner pengar på att ha med en fotograf hela dagen men jag tror heller inte det är "katastrof" så som vissa på BT kan få det att låta som om man satsat på porträttbilder och sedan låtit anhöriga knäppa järnet under resten av festen ;)

• majflicka

såg att jag missat lite vad du frågade om hehe..Ledsen, bara att hoppa över senare delen av mitt svar. Kanske har ngn annan nytta av det ;)

majflicka skrev 2011-04-04 17:31:05 följande:
    Den vi ville anlita för att vara med oss hela dagen och fota i dokumentärstil kostade ca 16 000 inklusive 500 högupplösta bilder på CD, bildspel samt konsultation och provfotografering innan. Otroligt fina bilder. Nu har vi turen att ha en nära släkting som är professionel fotograf som gått med på att foto oss som present och så får vi bilderna på CD-skiva så kostnad för allt runt bilderna sedan tillkommer. Han har en lång och gedigen karriär bakom sig men aldrig fotat ett bröllop och har en helt annan inriktning men vi satsar på det istället för att spara in pengarna! Trots att jag vet att han är duktig så blir jag nervös då han knappt satt sin fot på ett bröllop i hela sitt liv men vi ska sätta oss ner och diskutera innan så att han vet vad vi vill =)

Som du sett här i tråden finns alla varianter på priser och erfarenheter men mitt bästa tips är nog främst bara att se till att du får se fotografens portfölj så att du vet att ni gillar stilen. Jag tror aldrig man ångrar sig om man lagt ner pengar på att ha med en fotograf hela dagen men jag tror heller inte det är "katastrof" så som vissa på BT kan få det att låta som om man satsat på porträttbilder och sedan låtit anhöriga knäppa järnet under resten av festen ;)
  • Len0k

Det är sjukt vad mycket det kan kosta, har själv nästan blivit uppgiven innan bröllopet efter desperata försök att hitta en fotograf som rymms i budgeten. Till slut har jag hittat en fantastisk proffs från Stockholm med förmånligt pris, så att jag även kunde betala honom resa till vår stad utan att skada vår budget. Kvalité blev vi supernöjda med. www.maxim-photo.com/ Han  heter Maxim och det går att beställa också en jättebra bildspel av utvalda bilder som man kan se här: maxim-pudikov.livejournal.com/
    Jag är jättetacksam till all folk här på forumet som tar tid efter bröllopet och lägger ut nyttig info för andra. Har själv hittat en hel del bra tips och kontakter som hjälpte oss att få ett riktigt lyckat bröllop.

• Bollan

Ja tycker det är rätt kul att läsa dessa frågor om fotograf och deras priser faktiskt, ja blir verkligen förvånad över hur både vissa kan jobba gratis och även ta hur mycket som helst. MEN tänker man på som blivande brudpar VAD man får för sina pengar? Nej det tror inte ja faktiskt för är man inte insatt i branschen alls så vet man inte så mycket heller.
    Tänk på när ni ska boka en fotograf:

1. Gå ut och jämför hemsidor, bilder och framförallt priser
    2. Ta reda på VAD ni får för era pengar
    3. Är de redigerade eller retuscherade bilder??
    4. Hur många bilder får man totalt, alla + högupplösta och vidgjorda??

Man ska inte tänka ex. att 12000 är billigt och ni får 250 - 300 bilder redigerade..kan ärligt säga man sitter inte och redigerar så många bilder..de tar så mycket tid...och har man då ex 10 bröllop bokade så lär man nog vänta...OM inte fotografen bara lägger in dem i ett program och vips så är det klart - ÄR det sådana bilder man vill förstora??

Tänk i stället på att få RETUCHADE bilder och då menar jag inte att man gör om personer utan man tar bort smådetaljer, skärper upp dem, fixar färgen..det kan man omöjligt göra med 250 bilder så det blir snyggt. Jag vet för jag retucherar väldigt mycket själv både porträtt, bröllopsbilder m.m.

Jag tror dessutom inte man ska tänka på att en dyrare fotograf är bättre än en billigare heller.

Alltså bara tips från mig som vet vad ja pratar om.

• wahlstrm
    Bollan skrev 2011-04-25 11:21:41 följande:
    Ja tycker det är rätt kul att läsa dessa frågor om fotograf och deras priser faktiskt, ja blir verkligen förvånad över hur både vissa kan jobba gratis och även ta hur mycket som helst. MEN tänker man på som blivande brudpar VAD man får för sina pengar? Nej det tror inte ja faktiskt för är man inte insatt i branschen alls så vet man inte så mycket heller.

Man ska inte tänka ex. att 12000 är billigt och ni får 250 - 300 bilder redigerade..kan ärligt säga man sitter inte och redigerar så många bilder..de tar så mycket tid...och har man då ex 10 bröllop bokade så lär man nog vänta...OM inte fotografen bara lägger in dem i ett program och vips så är det klart - ÄR det sådana bilder man vill förstora??

Tänk i stället på att få RETUCHADE bilder och då menar jag inte att man gör om personer utan man tar bort smådetaljer, skärper upp dem, fixar färgen..det kan man omöjligt göra med 250 bilder så det blir snyggt. Jag vet för jag retucherar väldigt mycket själv både porträtt, bröllopsbilder m.m.

Jag tror dessutom inte man ska tänka på att en dyrare fotograf är bättre än en billigare heller.

Ja, om någon ska ge sig på att retuschera 300 foton så är det runt 75-100h arbete :)
  • ellysmom
    Bollan skrev 2011-04-25 11:21:41 följande:

vilket program ser till at "vips så är det klart"? berätta gärna, jobbar som fotograf. :)
  • wahlstrm

Det är fler än du tror som förlitar sig helt på Actions i PS,
    vilket är helt logiskt, det skulle ta 14 dagar att redigera annars annars.. 

I ärlighetens namn så är det ju så med det mesta i samhället, kvantitet före kvalitet.

Jag undrar mycket över när bröllopsfoto gick från ett (1) foto man hade på väggen hemma till att vara så många foton att man bokstavligen kan tapetsera ett mindre rum. Var/när kom det behovet? :)

Diskussionerna handlar nästan uteslutande om antal bilder, skivor, fotoböcker, bildspel, onlinealbum, tackkort, partyhattar och gud vet allt som ska ingå per krona i de ultimata-superdelux-paketen.

Sällan diskussionen handlar om vad som ska finnas med på bilderna och hur kvalitén ska vara.

Jag tror många skulle bli precis lika nöjda, om inte nöjdare, med att istället för att köpa ett stort paket bilder i förväg, först lägga fokus på att ge fotografen möjlighet att fånga allt och efteråt bara köpa loss de bilder man verkligen gillade. Dvs. byta enorma paket mot variation, valfrihet och kanske tom ett lägre pris.

För dokumentationens- och bildvariationens skull är det ju bättre med 50 riktigt bra bilder utspridda under en hel dag än 300 snabbt redigerade bilder med lite halvbra variation tagna under 2h.

Kanske inte ett klockrent svar till "vad det ska kosta" men kanske en hjälp till att ställa sig frågan,
    -Vad är det jag egentligen vill ha?

Svar på tråden Bröllopsfotograf - hur mycket ska det kosta ?