• Bröllopstokiig

Jaquette

Hej

Jag och min sambo har kommit fram till att han ska ha Jaquette på sig när vi gifter oss. Detta råkade vi nämna när vi var hemma hos hans mamma. Det första hon säger är att sån har man endast på sig på förmiddagsbröllop. Jag sa inget och inte min sambo heller. Nu vt han inte längre om han vill ha Jaquette på sig. Är det bara en förmiddagsklädsel?

/ Carolina

• Svar på tråden Jaquette
  • Bröllopstokiig

personligen tycker jag inte att det spelar någon roll och så här står det under rubriken "högtidskläder" till vänster här på sidan. Där kan du läsa mer om sådana här ritualer:)

"Jaquette skall enligt traditionen bäras på förmiddagsbröllop, men nu börjar fler och fler använda den även på eftermiddagen. Utomlands har fler jaquette, vilket börjar bli mer vanligt även i Sverige."

• Bröllopstokiig

Vi diskuterade just jackett idag och läste om det i Magdalena Ribbings "stora etikettboken". I den står det att jacketten "i princip aldrig" används på kvällen och att det blev stor uppståndelse och ansågs direkt olämpligt när brittiske prins Edward år 1999 påbjöd jackett till sin bröllopsmiddag som hölls på kvällen...

Så man ska kanske i vart fall vara medveten om att det är ett etikettsbrott. Själva gillar vi att hålla på svenska högtidsklädseltraditioner, och min blivande man kommer att bära frack.

• Bröllopstokiig

Hej Carolina !
    Min sambo ska också ha jaquette. Vi gifter oss på eftermiddagen och hon som hjälpte oss i affären sa att det inte spelar någon roll längre. Vi kom fram till att den var snyggare så vi tog den.
    Strunta i vad svärmor tycker det är väl ert bröllop.

• Bröllopstokiig

Jag tycker ni ska göra som ni vill. Min sambo såg hemsk ut i frack men var jättesnygg i jackette. Gå och prova både så ser ni vad som blir snyggast. Även mannen vill ju känna sig snygg på sin bröllopsdag.

• Bröllopstokiig

Jag har för mig att traditionen också säger att förmiddagsbröllop sträcker sig fram till 15.00. Så man kan gifta sig på eftermiddagen å ändå ha förmiddagsbröllop.

• Bröllopstokiig

Min kille skall antagligen också ha Jaquette, vilket är mkt stiligt.
    Själv tycker jag inte att frack är ngn höjdare så vi struntar i etiketten på den fronten. Jaquette och Frockcoat är jättevanligt medan fracken blivit mindre vanlig.
    Traditionerna startades också ngn gång och varför inte starta lite nya traditioner?!

• Bröllopstokiig

När jag pratade med en sömmerska sa hon att det var mer och mer vanligt och att traditioner är till för att brytas (gillar henne!). Nu blir det ingen jaquette för oss utan det blir en blyertsgrå frack istället som vi köpte billigt på samma ställe vi hittade min klänning.

Så kör på med vad ni gillar!

Petra

• Bröllopstokiig

Morfen

Fracken är fortfarande vanligast. Kolla in BT´s omröstning om mammens klädslar.

Tycker inte heller att man behöver bry sig om att följa alla etikettsregler. Men det kan vara bra att känna till dem. Då vet man iaf varför en och annan höjer på ögonbrynet.
    Så kör hårt på det ni trivs bäst i!

• Bröllopstokiig

Helt klart jaquette! Min sambo ska ha det därför att han helt enkelt ser mycket bättre ut i det än i frack. Strunta i alla etikettsregler, och ta det som är snyggast.

Lycka till!

Kram Marie

• Bröllopstokiig

Ok ok Mina, jag kanske har fel om frackens popularitet men helt klart så har andra alternativ blivit mycket mycket vanligare.

• Bröllopstokiig

Vi bestämde oss för frockcoat. Det passar min sambo bäst, han stormtrivdes i den när han var och provade. Ska bokas nu i januari, då har man lite färgmöjligheter också.

• Trilobite

Jag gifte mig i Jaquette, men jag förstår inte att så många tycker deras brudgummar inte passar i frack - det är ju ett plagg som verkligen sitter jättesnyggt och ger en rejäl pondus om den har rätt mått.

Jaquette är kul för att man kan rocka loss med en rolig väst till, och kanske en snygg plastrong eller kravatt om man vill. Sedan behöver inte bruden matcha lika stramt till jaquette om man vill vara petig.

Jag tycker man både kan och skall göra som man vill, om folk blir irriterade har de problem. Dock bör man noga nämna att det är kavaj (=kostym) och inte högtidsdräkt på bröllopet eftersom folk som är petiga med sådant kan känna sig överklädda om de har frack och brudgummen själv kommer jazzande i jaquette.

Svar på tråden Jaquette