Hjälp! Jag har börjat tvivla
Jag bakar tårtan själv ( ca 500 kr för 50 gäster), för att hålla ner kostnaderna. Dessutom fick jag tips om en bra tårta som går att frysa här på bt och som catering personalen bara tinar, dekorerar (med färska bär) och ställer fram. Dessutom innehåller den inget gluten!
Blommorna gör jag själv. Har beställt mtrl för 300 kr från nätet (buketthållare, corsagenålar, oasis m.m.).
Buketten blir enkelt med mycket grönt (plockar ute), murgröna (köper krukor). Det jag måste köpa är några rosor, kvistrosor, band och myrten. Tärnbuketten blir en liten rundbunden med samma blommor och corsagens plockar jag ihop med grönt och kvistrosor.
Blomsterarrangemangen till kyrkan grubblar jag på (helt onödigt tycker jag, men inte blivande maken...) Det blir nog några gröna kvistar och en liljekonvalj/annan vit blomma i små små vaser.
Blomsterarrangemangen till festen kan inte vara speciellt stora (tips till blivande brudar som gör blommorna själv/dukar själv. Borden i festlokaler är ofta ganska smala och även om de är fullstora så ska det mycket glas och porslin på borden så det är svårt att få plats med stora blomsterarrangemang. Och dessutom är det bättre om de är låga, så att man ser alla runt bordet. Inte roligt att prata med en knippe tulpaner med basröst...)
Så för bordsarrangemangen använder jag låga skålar med oasis, sedan mossa och sedan några gröna kvistar och murgröna som får ringla iväg lite över bordet. Sist sticker jag i några kvistrosor, ev någon annan blomma och här och var kanske en pärlnål.
Vårt tema är romantiskt, trollskt och färgerna är grönt, grönt, grönt, cremevitt och lite, lite gammelrosa (valt att ha det rosa som en detalj på papper och trycksaker, men inte på dukningen).
Hår gör en släkting som får en liten slant till tack. Tyvärr kostar löshåret rätt mycket... men det är ju valbart.
För sminket går jag till makeup store och blir provsminkad. Tärnan tittar på och memorerar och sen gör jag det själv, med hjälp av tärnan när det är dags. Dessutom har jag kontakter som ska till USA som kan köpa med dyra sminkmärken lite billigare! Toppen! Utnyttja kontakter, säger jag bara!
För mat/catering lönar det sig verkligen att titta utanför städerna eller i små städer runt omkring. Gärna företag som nyligen startat upp som vill etablera ett gott namn och rykte (om man törs chansa...). Fått halva priset på vår bröllopsmiddag på det sättet!