BlackWIngedAngel skrev 2011-03-23 19:41:15 följande:
Fast ni ska väl inte ha tre vigselförrättare? Så ni har väl egentligen bjudit dem som vänner, inte som präster? Så då är väl inte deras yrke relevant?
Min pappa är hantverkare och när jag hade inflyttningsfest i min lägenhet så var han med, men han var där för att han är min pappa, inte för att han hade renoverat lägenheten. Vad jag menar är att oavsett yrke så finns det liknande situationer. Vanligtvis blir inte min pappa bjuden till invigningarna av det arbete han har gjort och en vigselförrättare är ju också där i egenskap av sitt yrke. Har man däremot en personlig relation så känns det ju naturligt att bjuda in till festen efter och i så fall bör man ju bjuda med maka/make också.
Jodå, det är tre präster som förrättar vigseln tillsammans, eller rättare sagt är en av dem biskop. Ingen är med enbart som åskådare/vän till familjen i kyrkan.
Jag vet inte om alla tre kallas ”vigselförrättare” eller om det bara är en av dem som har den juridiska termen – men det är en katolsk-ekumenisk vigsel, med en svenskkyrklig medcelebrant, så det blir liksom ”extra allt”.
Vi ska ha en diakon och eventuellt några ministranter (≈korgossar) med också, men de får tyvärr inte plats på festen...