• iSusanna

    Måste vi bjuda prästens make???

    Hej! En av mina vänner menar att det är ett etikettsmåste att bjuda prästen med partner på bröllopsfesten. I vårt fall betyder detta i så fall att måste avstå från en eller två av andra gäster, vilket vi naturligtvis inte vill. Kan vi kanske bjuda prästen (som reser 20 mil för att viga oss), men inte partnern? Hur gör ni/skulle ni gjort???

  • Svar på tråden Måste vi bjuda prästens make???
  • GeneralElectric

    Jag var gäst på en katolsk vigsel i ett asiatiskt land en gång, och där hade de inte mindre än fem präster.

  • Vi2alltid

    vi bjöd vår präst för att det var en god vän till oss, hade vi inte kännt honom så hade vi aldrig bjudit, det hade nog känts konstigt för både oss och präst!

  • Aniara4
    Vi2alltid skrev 2011-03-23 22:21:15 följande:
    vi bjöd vår präst för att det var en god vän till oss, hade vi inte kännt honom så hade vi aldrig bjudit, det hade nog känts konstigt för både oss och präst!
    Samma här!
  • anne på grönkulla

    Väljer  ni att bjuda prästen (vilket inte alls är ett måste, men nog känns bra om det är en särskilt utvald person som gör något extra för er) så bör ni bjuda med respektive, som med alla andra.

  • BlackWIngedAngel
    GeneralElectric skrev 2011-03-23 21:49:25 följande:
    Jodå, det är tre präster som förrättar vigseln tillsammans, eller rättare sagt är en av dem biskop. Ingen är med enbart som åskådare/vän till familjen i kyrkan.
    Jag vet inte om alla tre kallas ”vigselförrättare” eller om det bara är en av dem som har den juridiska termen – men det är en katolsk-ekumenisk vigsel, med en svenskkyrklig medcelebrant, så det blir liksom ”extra allt”.
    Vi ska ha en diakon och eventuellt några ministranter (≈korgossar) med också, men de får tyvärr inte plats på festen...
    Häftigt. En sådan ceremoni har jag aldrig varit med om, måste jag erkänna. :) Antar att någon officiellt är vigselförrättaren? Eller kan man ha flera av det med?
  • Aleta
    iSusanna skrev 2011-03-23 13:49:08 följande:
    Hej! En av mina vänner menar att det är ett etikettsmåste att bjuda prästen med partner på bröllopsfesten. I vårt fall betyder detta i så fall att måste avstå från en eller två av andra gäster, vilket vi naturligtvis inte vill. Kan vi kanske bjuda prästen (som reser 20 mil för att viga oss), men inte partnern? Hur gör ni/skulle ni gjort???
    Om prästen reser 20 mil för att viga er så låter det som om ni har en personlig relation på något sätt.
    Jag hade bjudit med partner. 
  • GeneralElectric
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-24 01:14:42 följande:
    Häftigt. En sådan ceremoni har jag aldrig varit med om, måste jag erkänna. :) Antar att någon officiellt är vigselförrättaren? Eller kan man ha flera av det med?
    Biskopen är vigselförrättare. Vet inte om de andra två kan kallas det också, eller om de enbart är så kallade medcelebranter.
    Vi ska försöka få gudstjänsten att kännas så jämnt fördelat som möjligt mellan den katolske biskopen (som assisteras av en katolsk kyrkoherde) och den protestantiske prästen – men det måste vara biskopen som säger de juridiskt och teologiskt avgörande orden för att räknas som en riktig vigsel (för min katolske M2B).
  • Emblas Mamma

    Jag förstår inte det där med att bjuda prästen?
    Känner aldrig någon som gjort det innan :)

    Vi vet att vår präst är upp över öronen stressad och dessutom har en liten familj hemma, jag har hört honom säga till församlingen någon gång att han helst inte vill bli bjuden på något för att han har så mycket att göra och alla bjuder honom alltid på minsta lilla grej. Förvisso trevligt men allt annat ska hinnas med också.

    Men jag förstår inte varför prästen reser 20 mil för att viga er?
    Har ni då en personlig relation?
    Om ni känner varandra och umgås så bjuder ni säkert honom/henne som vän och då borde ni kanske bjuda med respektive också? JAg tycker det är fint att göra så:)


  • iSusanna

    Vi behöver avstå från en person om vi bjuder prästen, två personer om vi även bjuder mannen. 

     Vi har inte en personlig relation till prästen, trots att hon reser 16 mil. Det är en bekant till en bekant. 
    Den kyrka vi ska gifta oss i ligger långt ute på landet och har ingen präst knuten till sig då det egentligen är en museikyrka som inte hör till Svenska Kyrkan.

    Så nästan oavsett vilken präst vi skulle anlita för vår vigsel, skulle denne få resa flertalet mil.

    Tack för bra svar!

    Det lutar åt att vi kommer att bjuda prästen, men inte hennes make.  

     

  • GeneralElectric
    Emblas Mamma skrev 2011-03-24 06:11:33 följande:
    Varför behöver ni avstå från en eller 2 personer om ni bjuder makan/maken med förresten?
    Det är väl inte så konstigt... Så fort man inte har bröllopsfest i en trädgård eller i en enorm bygdegård är ju platsantalet begränsat!
    Vi sitter med skohorn och gör vår bordsplacering. Både jag och M2B drömmer dag- och mardrömmar om gästlistorna, och är livrädda att ingen eller blott få av de först inbjudna ska lämna återbud – eftersom vi på reservlistan fortfarande har folk som vi ”måste” (och såklart vill) bjuda... Vår stora skräck just nu är att vi ska ha missat att någon av de närmaste singelvännerna ska ha skaffat en respektive nyligen, för det bara går inte.
    Vi ska skicka M2B’s mor till festlokalen för att hitta en möbleringslösning så att det kanske går in några huvuden till, och vi ska placera barnen vid ett bort i ett angränsande rum och eventuellt sätta några på ”fel” sida honnörsbordet för att få plats med alla.
    Men självklart måste man – i de allra flesta fall – avstå från att bjuda en viss gäst om man bjuder någon annan, präst eller ej!
  • Emblas Mamma
    GeneralElectric skrev 2011-03-24 12:42:05 följande:
    Det är väl inte så konstigt... Så fort man inte har bröllopsfest i en trädgård eller i en enorm bygdegård är ju platsantalet begränsat!
    Vi sitter med skohorn och gör vår bordsplacering. Både jag och M2B drömmer dag- och mardrömmar om gästlistorna, och är livrädda att ingen eller blott få av de först inbjudna ska lämna återbud – eftersom vi på reservlistan fortfarande har folk som vi ”måste” (och såklart vill) bjuda... Vår stora skräck just nu är att vi ska ha missat att någon av de närmaste singelvännerna ska ha skaffat en respektive nyligen, för det bara går inte.
    Vi ska skicka M2B’s mor till festlokalen för att hitta en möbleringslösning så att det kanske går in några huvuden till, och vi ska placera barnen vid ett bort i ett angränsande rum och eventuellt sätta några på ”fel” sida honnörsbordet för att få plats med alla.
    Men självklart måste man – i de allra flesta fall – avstå från att bjuda en viss gäst om man bjuder någon annan, präst eller ej!
    Ja valet är ju i så fall jättelätt!
    Bjud varken prästen eller frugan!
    Prästen bryr sig säkerligen ändå inte om att komma på festen och förklarar man så förstår han nog!
  • Dannedo

    Om ni inte har någon personlig relarion till prästen så tycker jag det inte finns någon anledning att bjuda honom/henne på middagen. Han/hon gör sitt jobb, och gör er inte en tjänst som ni måste åtgälda. Självklart att ni ordnar med skjuts/reseersättning och fixar lite mackor + en fin tackpresent med tanke på den långa resvägen, men varför bjuda på festen? Såvida ni inte känner att ni VILL bjuda på middag och kalas, men jag har känslan av att ni inte verkar så sugna på det...

  • GeneralElectric
    Emblas Mamma skrev 2011-03-24 19:35:32 följande:
    Ja valet är ju i så fall jättelätt!
    Bjud varken prästen eller frugan!
    Prästen bryr sig säkerligen ändå inte om att komma på festen och förklarar man så förstår han nog!
    Vi har redan bjudit prästen och hans fru.
    Antingen får vi ju bjuda alla prästerna, eller ingen – och de två som M2B känner (en av dem sedan han var liten) vill han ju absolut bjuda. Vi tycker att det hör till att ha med prästerna på vår bröllopsmiddag, även om det inte är något jag menar att alla andra borde göra bara för det.
    Bryr sig prästen inte alls behöver han såklart inte komma – men han känner sig väldigt hedrad över att ha blivit tillfrågad om att assistera vid vigseln, och är säkert gärna med på middagen om han inte har något annat för sig. Ska bli intressant att se hur hans fru gör!
  • BlackWIngedAngel
    iSusanna skrev 2011-03-24 08:31:57 följande:
    Vi behöver avstå från en person om vi bjuder prästen, två personer om vi även bjuder mannen. 

     Vi har inte en personlig relation till prästen, trots att hon reser 16 mil. Det är en bekant till en bekant. 
    Den kyrka vi ska gifta oss i ligger långt ute på landet och har ingen präst knuten till sig då det egentligen är en museikyrka som inte hör till Svenska Kyrkan.

    Så nästan oavsett vilken präst vi skulle anlita för vår vigsel, skulle denne få resa flertalet mil.

    Tack för bra svar!

    Det lutar åt att vi kommer att bjuda prästen, men inte hennes make.  

     
    Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt, men jag funderar lite på varför du frågade om andras synpunkter över huvudtaget? Du har ju uppenbarligen bestämt dig för hur du vill göra, utan våra åsikter eftersom du går emot de flesta som svarat.

    Majoriteten säger: Känner ni inte prästen så behöver ni inte bjuda denne. Men bjuder ni prästen, så bjud även maken/an, något annat skulle vara ofint. Du väljer att gå emot båda delarna, vilket är helt upp till er som brudpar naturligtvis, men varför fråga oss alls då? 
  • GeneralElectric
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-24 23:30:38 följande:
    Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt, men jag funderar lite på varför du frågade om andras synpunkter över huvudtaget? Du har ju uppenbarligen bestämt dig för hur du vill göra, utan våra åsikter eftersom du går emot de flesta som svarat.

    Majoriteten säger: Känner ni inte prästen så behöver ni inte bjuda denne. Men bjuder ni prästen, så bjud även maken/an, något annat skulle vara ofint. Du väljer att gå emot båda delarna, vilket är helt upp till er som brudpar naturligtvis, men varför fråga oss alls då? 
    Jag har inget problem med att folk inte lyder råd de får på Bröllopstorget, även om de som i detta fall både är sunda och följer god etikett. Vi är väl här inte bara för att få svar på frågor och råd, utan även med att bolla idéer och lufta tankar – eller kanske bara skriva av sig? Ibland tror man att man inte riktigt vet hur man ska göra och ber om råd; sedan inser man att nog hade en mer bestämd idé än man själv var medveten om. Då vet man i alla fall att man kanske avviker från praxis (eller vad det nu är)...
  • BlackWIngedAngel
    GeneralElectric skrev 2011-03-25 01:43:11 följande:
    Jag har inget problem med att folk inte lyder råd de får på Bröllopstorget, även om de som i detta fall både är sunda och följer god etikett. Vi är väl här inte bara för att få svar på frågor och råd, utan även med att bolla idéer och lufta tankar – eller kanske bara skriva av sig? Ibland tror man att man inte riktigt vet hur man ska göra och ber om råd; sedan inser man att nog hade en mer bestämd idé än man själv var medveten om. Då vet man i alla fall att man kanske avviker från praxis (eller vad det nu är)...
    Jag kan tycka att det beror lite på hur frågan är ställd, vilket naturligtvis också är en tolkningsfråga.

    I det här fallet uppfattade jag det snarare som att TS inte ville bjuda präst och partner eftersom de fick avstå två gäster för det. Efter att majoriteten har bekräftat att det inte är nödvändigt eller ens förväntat så väljer TS att göra tvärtemot. Så då blev jag nyfiken på varför. Det är inget påhopp, så det finns ingen anledning för dig att försvara TS, egentligen. Däremot hade det fortfarande varit intressant att få TS:s svara på frågan.
     
Svar på tråden Måste vi bjuda prästens make???