Måste vi bjuda prästens make???
GeneralElectric skrev 2011-03-23 15:09:58 följande:
Vi har bjudit våra tre (!) präster och en av dem är dessutom gift, så det blir fyra platser bara där. Men två av prästerna är goda vänner till M2B och hans familj, så vi hoppas verkligen att åtminstone de kommer. Den tredje prästen är god bekant med M2B’s föräldrar och en av våra gäster men hans fru känner vi inte alls så vi tippar på att hon inte har så stor lust att komma utan att den platsen blir ledig för någon av vännerna på reservlistan.
Att bjuda prästen tycker vi också hör till, och är en av de saker som särskiljer en bröllopsfest från en vanlig fest. Däremot tycker jag inte att man ska göra det ”bara för att man ska” utan just i de fallen då det finns en personlig relation (eller om man har obegränsat med platser...). En präst som gör sig besväret att resa 20 mil tycker jag nog att man får bjuda, och då såklart även hans respektive.
Min pappa är hantverkare och när jag hade inflyttningsfest i min lägenhet så var han med, men han var där för att han är min pappa, inte för att han hade renoverat lägenheten. Vad jag menar är att oavsett yrke så finns det liknande situationer. Vanligtvis blir inte min pappa bjuden till invigningarna av det arbete han har gjort och en vigselförrättare är ju också där i egenskap av sitt yrke. Har man däremot en personlig relation så känns det ju naturligt att bjuda in till festen efter och i så fall bör man ju bjuda med maka/make också.