• Humlan66

Senaste vigseltiden ?

Vi va lite sent ute med att boka kyrkan tydligen när vi väl hade bestäämt oss, för det börjar bli rätt fullt. Vi ville ha kl16,00 men den tiden va upptagen av en annan vigsel. Sen 14,30 tror jag det va så är det dop. Men hur länge brukar ett dop hålla på ?
    Hursom helst så sa hon på expiditionen surt att enda tiden va kl 13,00. Man tycker ju att dom borde ha kunnat klämt in oss åtminone kl 13,30

Nu känner vi att det blir alldeles för tidigt och en lång dag sedan för gästerna som säkerligen kommer att ge upp ganska tidigt tyvärr .Vilket vi känner oss jättelessna för. Vi har väntat 2 år på denna dagen
     Så nu undrar vi om ni har vigts efter kl 16,00 eller kommer att vigas efter kl 16,00 ?

Undrar om prästen gör ett undantag och viger oss efter den sista tiden som verkar vara kl16,00
    ( kanske det finns en präst här som kan svara på det ? )

Hur länge brukat en vigsel hålla på ? inte mer än 30 min väl ?

• Svar på tråden Senaste vigseltiden ?
  • Freakie

Vi kommer i för sig inte att gifta oss i kyrkan utan borgerligt, men vår vigsel ska vara kl 17:00. Har dock festen 50 meter från vigsellokalen så det blir en väldigt kort transportsträcka däremellan.

• Humlan66

Puffar på lite i tråden .. kanske en präst finns här och kan svara ?

• missi80

Vår vigsel kommer att vara kl 17 och prästen kommer att ta sig ut till festlokalen.

• Pinkgrape

Vi har exakt samma sak. Vi har fått tiden 13.00, för det var ett annat bröllop kl.15.00.
    De räknar med att själva vigseln tar ca 45min, men då ska ju alla gästerna hinna sätta sig före och efter så ska alla ut ur kyrkan och sedan är det ju riskastning osv. Därför ville dom inte ta det senare, för det behövs minst 2 timmar (enligt den vi pratade med) för att allt ska hinnas med. Jag tycker ju iofs att det låter rimligt. Det betyder ju då att vi inte skulle kunna få tid förrän 17.00 efter den vigseln och då borde vi isåfall vara klara vid 18.30 och det känns ju då lite sent, att servera middag vid 19.30. Det är ju ganska många barn med och de kommer ju hinna bli jättehungriga/trötta innan middagen då.

Jag är inte supernöjd över tiden kl.13.00, men jag tar hellre den än byter datum känner jag. Jag känner dock att det kommer bli en lång väntan för gästerna i festlokalen sedan, för vi måste ju ta all fotografering efter vigseln för att hinna med det, tycker jag.

Jag räknar att vigseln är då kl.13.00 och att vi kommer vara klara, alla ute ur kyrkan osv vid 14.30.
    Alla gäster kommer vara i lokalen vid 15.00 och sen då? Det känns ju jättetidigt att äta vid 16.00 typ.
    Vad ska man hitta på i ett par timmar där före middagen?

Är det jätteofint att bjuda in till vigsel kl.13.00 och sedan till middag kl.17.00? Alltså att gästerna skingras och får göra vad de vill, åka hem osv, i ett par timmar. Hm.

Svårt det där...

• Jenny11

Det var en vigsel före oss också, kl. 15 så vi tog kl. 17 istället. Inga problem i den församlingen, det var som upp till oss när vi ville ha det.

• Humlan66
    Pinkgrape skrev 2011-03-24 21:47:02 följande:
    Vi har exakt samma sak. Vi har fått tiden 13.00, för det var ett annat bröllop kl.15.00.
    De räknar med att själva vigseln tar ca 45min, men då ska ju alla gästerna hinna sätta sig före och efter så ska alla ut ur kyrkan och sedan är det ju riskastning osv. Därför ville dom inte ta det senare, för det behövs minst 2 timmar (enligt den vi pratade med) för att allt ska hinnas med. Jag tycker ju iofs att det låter rimligt. Det betyder ju då att vi inte skulle kunna få tid förrän 17.00 efter den vigseln och då borde vi isåfall vara klara vid 18.30 och det känns ju då lite sent, att servera middag vid 19.30. Det är ju ganska många barn med och de kommer ju hinna bli jättehungriga/trötta innan middagen då.

Jag är inte supernöjd över tiden kl.13.00, men jag tar hellre den än byter datum känner jag. Jag känner dock att det kommer bli en lång väntan för gästerna i festlokalen sedan, för vi måste ju ta all fotografering efter vigseln för att hinna med det, tycker jag.

Jag räknar att vigseln är då kl.13.00 och att vi kommer vara klara, alla ute ur kyrkan osv vid 14.30.
    Alla gäster kommer vara i lokalen vid 15.00 och sen då? Det känns ju jättetidigt att äta vid 16.00 typ.
    Vad ska man hitta på i ett par timmar där före middagen?

Är det jätteofint att bjuda in till vigsel kl.13.00 och sedan till middag kl.17.00? Alltså att gästerna skingras och får göra vad de vill, åka hem osv, i ett par timmar. Hm.

Svårt det där...
    Jo att en vigsel tar tid det förstår jag men ett DOP.. det är ju inget riskastning osv . Borde ju fått komma 13,30 åtminstone tycker jag. Jag skrev ett mail till församlingen men det får jag inget svar på
  • Pinkgrape
    Humlan66 skrev 2011-03-24 22:05:31 följande:
    Jo att en vigsel tar tid det förstår jag men ett DOP.. det är ju inget riskastning osv . Borde ju fått komma 13,30 åtminstone tycker jag. Jag skrev ett mail till församlingen men det får jag inget svar på
    Men ett dop tar väl också ganska lång tid? Jag har visserligen bara varit på ett dop, men det tog då drygt en timma och sedan ska ju alla där också hinna ut ur kyrkan och kanske fota osv.
  • Humlan66

tror iaf att jag ska ringa och prata med prästen och vädja lite få se hur det går,. Bara att hålla tummarna

• Pinkgrape
    Humlan66 skrev 2011-03-24 22:28:55 följande:
    tror iaf att jag ska ringa och prata med prästen och vädja lite få se hur det går,. Bara att hålla tummarna
    Jag tror nog att det löser sig, på ett eller annat sätt :)
  • annicka
    Humlan66 skrev 2011-03-24 22:05:31 följande:
    Tyvärr tror jag inte att ni kommer "hinna undan" till dopet 14.30 om er vigsel är 13.30. Räkna med 45 minuter i kyrkan och sedan riskastningen på det. Det blir ju rätt märkligt om dopgästerna ska kliva in i kyrkan samtidigt som era gäster kastar ris på er på kyrktrappan... Vad tråkigt att ni inte fick den tiden ni ville ha...
  • Cantaton

Jag har varit på flera vigslar som börjat 17. Ett par vid 18 men då var det i ena fallet ett litet bröllop där vigselakten hölls på samma plats som middagen och i det andra fallet var det utomlands, där man inväntade den lite svalare kvällen efter dagens hetta.

• annicka
    Humlan66 skrev 2011-03-24 19:25:55 följande:
    Vi va lite sent ute med att boka kyrkan tydligen när vi väl hade bestäämt oss, för det börjar bli rätt fullt. Vi ville ha kl16,00 men den tiden va upptagen av en annan vigsel. Sen 14,30 tror jag det va så är det dop. Men hur länge brukar ett dop hålla på ?
    Hursom helst så sa hon på expiditionen surt att enda tiden va kl 13,00. Man tycker ju att dom borde ha kunnat klämt in oss åtminone kl 13,30

Nu känner vi att det blir alldeles för tidigt och en lång dag sedan för gästerna som säkerligen kommer att ge upp ganska tidigt tyvärr .Vilket vi känner oss jättelessna för. Vi har väntat 2 år på denna dagen
     Så nu undrar vi om ni har vigts efter kl 16,00 eller kommer att vigas efter kl 16,00 ?

Undrar om prästen gör ett undantag och viger oss efter den sista tiden som verkar vara kl16,00
    ( kanske det finns en präst här som kan svara på det ? )

Hur länge brukat en vigsel hålla på ? inte mer än 30 min väl ?
    Och just det, ni kan ju alltid fråga om prästen kan tänka sig att viga er 17.30 i stället. Det borde ju vara nästa tid efter den vigsel som är klockan 16.
  • Jeez

Präst här.

Problemet är att dte handlar om flera saker och personer. Dels handlar det om kyrkan som lokal och att gäster ska in och ut, att det ska finnas tid för att städa emellan (ställa iordning fint, psalmböcker ska fram eller bort eller både ock, liksom ev program osv. Gäster till både dop och vigslar minglar ofta väldigt mycket. Det är definitivt inte bara att stressa på -de gånger man måste göra det får man också ofta kommentarer av den surare sorten. På en del ställen har man en vigsel i timmen med ingång på ett ställe och utgång på ett annat - och det är många som klagar på de förutsättningarna också, att inte få ha tiden.

Dels handlar det om vaktmästare, musiker och präst som ska ha tid att andas mellan arbetsuppgifterna. Även om man är förberedd så är det väldigt intensivt att tre gudstjänster på raken, med olika männiksor att ta hänsyn till osv. Man ska vara trevlig, närvarande och ha rätt papper.

Det handlar också om att de som är i tjänst inte ska ha för många saker på en helg. Jag kan ha tre dop/vigslar på en lördag och sen på söndagen högmässa och två dop till (eller konfirmander). Man är rätt mör efter det. Då gäller det att hitta en balans mellan tiden mellan de olika sakerna (inte dra ut för mycket och inte ha för tight). Min erfarenhet är att de flesta försöker vara så tillmötesgående man bara kan.

• 2011bröllop

Kan du inte byta till en annan kyrka då ???   Så ni får den tid som ni vill ha finns ju massor med fina kyrkor !!! Vi körde runt o leta efter  "vår" speciella kyrka  vi ville ha en som inte "alla" andra av våra vänner hade gift sig i eller haft dop mmm o vi hitta en underbar mysig kyrka lite ute på landet  !!!!!  lycka till  !!!       (  Obs tänk på att kyrkan inte måste  tillhöra er kummun man kan själv välja var man vill   )

• J och J

vi har vigsel kl 13. sen har vi dock inte middagen förrns typ 16.30 eller om det var då brudskålen var.

jag tror det blir bra iaf. kanske kommer man iväg tidigare o hinner mysa själva eller så blir det extra mycket tid till dans osv :D

vi kommer ha bål o tilltugg medan vi är o fotar oss efter vigseln. fotande av gästerna, spel på filtar om dom vill. enkel tipsrunda. mingel helt enkelt. tror nog inte det kommer vara problem. 

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
Svar på tråden Senaste vigseltiden ?