• nyckelhål

Levande rosor i håret?

Hej! ska på bröllop i april och funderar på att ha levande rosor i håret. fungerar det om man sätter i dem på förmiddagen och håller de till sent på natten? vill ju helst inte ha slokande vissna blommor i håret...

hur fäster man dem bäst? Förvaras de i kyl?  Tell me everything! :)

• Svar på tråden Levande rosor i håret?
  • Chicita

Jag har tänkt att ha antingen rosor eller kallor i håret. Min tanke är att jag sätter i dom så sent som möjligt (givetvis *S*) men att jag lindar en liten tuss blöt bomull runt nedre delen av stjälken och sätter en bit plastpåse utanpå och sen lindar om allt det med ett sidenband i ungefär samma gröna som stjälken...
    Jag ska ändå fästa upp en hårknut med  hårnålar. Så jag kommer nog bara att sticka in blomman där den passar och sen fästa med en slinga hår och en hårnål.

Vissa blommor ska förvaras i kyl över natten. Men din florist vet bäst när det gäller dom blommor du ska ha.

Och en sak som väl är självklar... Välj bra kvalité på blommorna så håller dom ju längre. ICAS rosor kan ju ha stått i flera dagar innan man köper dom liksomGlad 

• passionsblomman

Om du beställer hårblommor av din florist så får du blommor som är stiftade, och som frisören lätt kan arbeta med. Den tekniken blir väsentligt smidigare, nättare och mindre klumpig än tanken med plastpåsar och annat. Man arbetar med ståltråd, blomtejp och eventuellt bomull. En kvalitetsros som fått vattendra väl och som förvarats i sval och fuktig miljö fram tills det är dags., håller utan vidare hela bröllopsdagen i frisyren. Ingen fara alls!

Jag överlämnar alltid hårblommor förpackade så att det bara är för bruden att lägga dem i kylen och sedan ta dem med till frissan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • nyckelhål

tack, vilka kunskaper en del sitter inne med!
    vad innebär stiftade? är det något man kan göra själv om man köpa lösa rosor i blomsteraffären? tänker att det kan bli ganska dyrt att beställa hårblommor? (det är inte jag som är bruden och bröllopet är på annan ort så jag kommer bara åka dit över helgen vilket förvärrar situatioenn lite)

• passionsblomman
    nyckelhål skrev 2011-03-30 07:11:52 följande:
    tack, vilka kunskaper en del sitter inne med!
    vad innebär stiftade? är det något man kan göra själv om man köpa lösa rosor i blomsteraffären? tänker att det kan bli ganska dyrt att beställa hårblommor? (det är inte jag som är bruden och bröllopet är på annan ort så jag kommer bara åka dit över helgen vilket förvärrar situatioenn lite)
    Det är en teknik man lär sig på sin floristutbildning, och en ganska pillig sådan. Jag tycker inte man ska försöka sig på det själv. Hur många hade du tänkt dig? För det behöver inte kosta särskilt mycket, och de går att förpacka så de håller medan du åker till den andra orten. Det som är bra är om du sedan kan ha dem i ett kylskåp över natten.
  • nyckelhål

hade nog tänkt 3-4 stycken ljusrosa, helst lite mindre rosor. alltså inte stora "vanliga" utan helst någon typ av knopprosor

• passionsblomman

Det tycker jag du ska unna dig. För någon hundralapp eller två-beroende på blomantal och sort, kan det väl vara värt? Låter jättefint!

Svar på tråden Levande rosor i håret?