• Sebastiána

Ingångsordning?

På alla bröllop jag varit på har näbbarna kommir först, sedan brudparet och sedan tärna och marskalk. Vår vigselpräst som vi träffade för några dagar sedan menar att den svenska seden är att tärna och marskalk går först och sedan brudparet. Är det någon som tänker göra så. Jag tycker att det känns konstigt. Kan det vara olika i olika delar av landet e´ller beroende på i vilken församling man gifter sig?

• Svar på tråden Ingångsordning?
  • Jeliqa

Alla bröllop jag har varit på har de gått in på olika sätt, vi kommer att gå in så här:
    Först BM och hans marskalker
    Sedan tärnorna
    Sist jag och min pappa

När jag var tärna på ett bröllop för två år sedan gick dock brudparet in först och sedan vi tärnor, så alla gör nog olika.

• 2011bröllop

Vi  kommer göra så här  min 2be går in först med sin bestman  o sen kommer  min brudtärna o hennes 2 barn att gå in, barnen först  pojken ska hålla ringkudden o flickan ska kasta rosblad  på kyrkgången  oso går mamman  ( min tärna ) efter dom ( så allt går som det ska haha ))  sen kommer jag o min pappa  in sist  !!!!

• Aleta

Plockar fram min 60 år gamla etikettbok som alltid har rätt.
    Kyrkmarskalkar är de somtar emot och visar gästerna till sina platser innan vigseln.
    Saxat ur:
    (Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.))

"Placering i kyrkan

Alla som önska övervara vigseln ha redan anlänt, ty det är ett absolut villkor för god ton att samlas minst tio minuter före den utsatta tiden. Gästerna placeras av kyrkomarskalkarna, brudens anhöriga och vänner till vänster om gången, brudgummens till höger. Även tärnor och marskalkar ha samlats här. Antingen vigseln äger rum i kyrka, restaurang eller i hemmet bör samlingen ske i god tid. Kyrklig vigsel i hemmet eller å restaurang kan i fråga om arrangemang avvika från vigsel i själva kyrkan, men här går den efter vedertagen ceremoni, vilken återfinnes i vigselritualen i Svenska Kyrkans Psalmbok och lämpligen studeras i förväg.

Nu anländer bruden, brudgummen överlämnar sin brudbukett, brudparets resp. föräldrar skynda att intaga sina platser i koret snett framom altarets resp. vänstra och högra sida, och så snart detta är gjort intonerar orgeln en bröllopsmarsch. Med kyrkmarskalkarna, som gå främst men hålla sig åt sidorna av kyrkgången, samt brudnäbbarna mitt framför skrider brudparet - under det att församlingen står upp - fram till altaret, bruden vid brudgummens vänstra arm, följt av tärnorna vid var sin marskalks vänstra arm. När brudparet nått altaret sätter sig församlingen ned. Tärnorna ställa sig till vänster i koret, marskalkarna till höger. Till den tärna, som står närmast räcker bruden sin bukett, vilken denna håller under vigselakten.

När vigselakten är över och man lovat "att älska varandra i nöd och lust", vänder sig brudparet och tågar, medan församlingen står upp, till tonerna av en utgångsmarsch ut ur kyrkan, nu med bruden vid brudgummens högra arm, före dem brudnäbbarna och efter dem tärnor och marskalkar samt kyrkmarskalkar och anhöriga. Först när alla dessa passerat kunna övriga gäster och allmänheten gå." 

• Aleta
    2011bröllop skrev 2011-03-26 20:27:15 följande:
    Vi  kommer göra så här  min 2be går in först med sin bestman  o sen kommer  min brudtärna o hennes 2 barn att gå in, barnen först  pojken ska hålla ringkudden o flickan ska kasta rosblad  på kyrkgången  oso går mamman  ( min tärna ) efter dom ( så allt går som det ska haha ))  sen kommer jag o min pappa  in sist  !!!!
    Kolla att ni verkligen får kasta rosblad i kyrkan. Jag läste om ett brudpar som hade förstört ett kyrkgolv från 1400-talet med rosblad som färgade när folk klev på dem (kan ju även gälla mattor osv.)
    (Jag antar att ni redan har fått ok av prästen för brudöverlämning, många säger nej till det.) 
  • 2011bröllop

Vi ska inte ha riktiga rosblad så det fixar sig    

• Aleta
    2011bröllop skrev 2011-03-26 21:30:26 följande:
    Vi ska inte ha riktiga rosblad så det fixar sig    
    Ja då är det nog inte samma problem. 
  • SaJo1981

Vi har tänkt gå så här: Först våra söner som kommer vara näbbar, de går tillsammans med min bror då de är för små för att göra det själva! Sen går marskalkar o tärnor och SIST kommer vi:)

• BlackWIngedAngel

Söker du efter svar på vad som traditionsenligt är brukligt i Sverige så är det som Aletas tillförlitliga etkettbok Gladanger:
    Först näbbar, sedan brudpar och sist tärnor och marskalkar.
    I många andra länder går tärnor och marskalkar före brudparet och idag varierar ju brudpar som de själva önskar. Vad som känns konstigt är ju upp till var och en. Tycker du att det är konstigt att ha tärnor och marskalkar före er som brupar, så ha inte det! Glad Och etikettsmässigt så gör du ju rätt och prästen har fel. ( De är ju inte mer än människor, men det är lite konstigt med en präst som inte kan den "vanliga" ordningen. Är prästen ung?) 

• Bröllop201187

Vi kommer att göra så här, 

M2B med Bestman
    Tärnorna och näbben
    Bruden & Pappa 

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-27 13:43:02 följande:
    Söker du efter svar på vad som traditionsenligt är brukligt i Sverige så är det som Aletas tillförlitliga etkettbok Gladanger:
    Först näbbar, sedan brudpar och sist tärnor och marskalkar.
    I många andra länder går tärnor och marskalkar före brudparet och idag varierar ju brudpar som de själva önskar. Vad som känns konstigt är ju upp till var och en. Tycker du att det är konstigt att ha tärnor och marskalkar före er som brupar, så ha inte det! Glad Och etikettsmässigt så gör du ju rätt och prästen har fel. ( De är ju inte mer än människor, men det är lite konstigt med en präst som inte kan den "vanliga" ordningen. Är prästen ung?) 
    Men då är det ju inte som prästen sä'ger, att den vanliga ordningen i Sverige är att tärna och marskalk går först och sedan brudparet.

Jag vill gifta mig enligt svensk sed. Inte något hollywoodtrams så pappa ger absolut inte bort mig. Jag flyttade hemifrån för 20 år sedan ju.
  • Sebastiána

Prästen är ganska ung, men har ändå varit präst ett bra tag... men har kanske inte haft så många bröllop.

• Kjell Präst

Som flera har sagt: Prästen har fel, det traditionella är näbb, brudpar, tärna och marskalk.

• Chicita

Våra marskalker kommer att stå framme med min blivande make.

Vår näbb går först in, bakom honom kommer brudnäbbarna och sen mina två tärnor.
    Sist går jag och min pappa.
    Vi har funderat på om han ska gå med mig hela vägen fram eller om jag ska lämna honom vid hans sittplats. Och gå resten av vägen själv.

• cindy1

Vid klockringningen går prästen in, därefter vår tonårsdotter. Sen våra 3 äldre söner, 21.23 och 25 år. När de kommit fram och ställt sig där framme, så går jag och m2B in tillsammans. de kommer att står där framme med oss under vigseln.

• BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2011-03-27 23:36:20 följande:
    Men då är det ju inte som prästen sä'ger, att den vanliga ordningen i Sverige är att tärna och marskalk går först och sedan brudparet.

Jag vill gifta mig enligt svensk sed. Inte något hollywoodtrams så pappa ger absolut inte bort mig. Jag flyttade hemifrån för 20 år sedan ju.
    Nej, precis: Prästen har fel. Vilket kan tyckas lite märkligt, men som vi ser i den här tråden är variationerna och brudöverlämningarna allt fler, även i svenska vigslar, så om prästen nu var ung så kanske denne inte har stenkoll på traditionella bröllop ännu.

I vigslar med brudöverlämning går ju tärnorna ofta före bruden och hennes far, så jag antar att det är därifrån den omkastade ordningen kommer också.
Svar på tråden Ingångsordning?