Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Ingångsordning?

På alla bröllop jag varit på har näbbarna kommir först, sedan brudparet och sedan tärna och marskalk. Vår vigselpräst som vi träffade för några dagar sedan menar att den svenska seden är att tärna och marskalk går först och sedan brudparet. Är det någon som tänker göra så. Jag tycker att det känns konstigt. Kan det vara olika i olika delar av landet e´ller beroende på i vilken församling man gifter sig?

• Svar på tråden Ingångsordning?
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-03-27 13:43:02 följande:
    Söker du efter svar på vad som traditionsenligt är brukligt i Sverige så är det som Aletas tillförlitliga etkettbok Gladanger:
    Först näbbar, sedan brudpar och sist tärnor och marskalkar.
    I många andra länder går tärnor och marskalkar före brudparet och idag varierar ju brudpar som de själva önskar. Vad som känns konstigt är ju upp till var och en. Tycker du att det är konstigt att ha tärnor och marskalkar före er som brupar, så ha inte det! Glad Och etikettsmässigt så gör du ju rätt och prästen har fel. ( De är ju inte mer än människor, men det är lite konstigt med en präst som inte kan den "vanliga" ordningen. Är prästen ung?) 
    Men då är det ju inte som prästen sä'ger, att den vanliga ordningen i Sverige är att tärna och marskalk går först och sedan brudparet.

Jag vill gifta mig enligt svensk sed. Inte något hollywoodtrams så pappa ger absolut inte bort mig. Jag flyttade hemifrån för 20 år sedan ju.
  • Sebastiána

Prästen är ganska ung, men har ändå varit präst ett bra tag... men har kanske inte haft så många bröllop.

Svar på tråden Ingångsordning?