Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?

Läste detta på svenska kyrkans hemsida:

"Vigselringen ingår i den kyrkliga vigselceremonin. Det vanligaste är att bruden får en ring av guld av brudgummen, men om man vill att båda ska få en ring går det också bra. Ringarna behöver naturligtvis inte vara av guld.

Ringen med sin slutna cirkel är i sig en urgammal symbol för evighet och eviga förbund. Det äkta guldet symboliserar äkta kärlek som aldrig rostar.

Innan ringen sätts på brudens finger läser prästen en bön över den och brudparet håller gemensamt i ringen medan de uttalar sina löften.

I Sverige bärs ringen normalt på vänstra handens ringfinger då man förr trodde att det gick ett blodkärl därifrån direkt till hjärtat."

Vi kommer att ha varsin ring och inte i guld, utan titan. Vi har ju dock inte pratat med vår präst om det ännu, så jag hoppas då att det inte ska vara något problem. Det hade jag aldrig kunnat tro, att det skulle vara något speciellt med det. Jag trodde att "alla" gjorde så nuförtiden, att man fick varsin ring.
    Jag hade nog inte velat att min blivande skulle få sin ring före själva vigseln, utan jag hade nog verkligen försökt få prästen att gå med på att vi båda får den under själva cermonin i kyrkan.
  • Pinkgrape
    mikita skrev 2011-03-27 09:21:43 följande:
    Tack!
    Det är som ni båda skriver, vi hade aldrig kunnat tro att det skulle vara något problem. Vi blev jätteställda!

Men nu ska vi verkligen stå på oss!
    Det tycker jag att ni ska! Lycka till :)
Svar på tråden Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?