Inlägg från: mikita |Visa alla inlägg
  • mikita

Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?

Hej!
    Vi vill båda ha en ny ring när vi gifter oss. Jag kommer alltså ev. ha två ringar efter bröllopet (som man "brukar"). Min m2b  vill byta ut sin förloningsring mot en vigselring. Jag har förståt att det är ovanligt att göra så här?? Vår präst blev väldigt fundersam och tycker att vi ska ha en egen lite ceremoni tidigare på dagen där min m2b får sin nya ring. Sedan får jag min ring som vanligt under vigseln. Är det någon annan här som varit med om att BÅDA får en ny ring under vigseln? Att båda under ceremonin  säger  "med dena ring..." och sedan trär ringen på den andras finger. Är vi helt ute och cyklar? Hur skulle ni göra? Vi har inte ens reflekterat över att detta skulle vara konstigt. Våra förlovningsringar passar helt enkelt inte ihop med vigselringarna, utan vi vill båda ha nya. Hjälp!

• Svar på tråden Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?
  • mikita
    Chicita skrev 2011-03-27 08:46:25 följande:
    Men... nu är det ju jättepopulärt att mannen också ska ha en till ring. Så varför skulle det vara mer problem om han vill byta ut sin gamla Förvånad

Konstigt... Ta ett snack med prästen igen och fråga hur alla andra som vill ha varsin ring gör.

Borde inte prästen kunna välsigna båda era ringar samtidigt och sen uttala "med denna ring..." osv. Och sen sätter han på din ring och du hans?
    Åh vad skönt att det inte bara är jag som har missat något! Vi har liksom inte trott att det varit något problem, förrän vi pratde med prästen som sa " oj, det har jag aldrig varit med om". Eftersom vi inte var beredda så hade vi väl inga argument heller direkt...

Mmm, prästen var själv inne på att välsigna båda ringarna som du skrev, men sa sen att det bästa kanske är att mannen får sin tidigare under dagen. Vi får ta ett snack igen!
  • mikita

Tack!
    Det är som ni båda skriver, vi hade aldrig kunnat tro att det skulle vara något problem. Vi blev jätteställda!

Men nu ska vi verkligen stå på oss!

• mikita

Problemet verkar ligga hos prästen, vi var bara så oförberedda på att det skulle vara konstigt/blir problem, så jag var tvungen att kolla med alla kloka här så det inte är jag/vi som fått något om bakfoten och gör något jättekonstigt. Men så är det ju inte (det trodde jag egentligen inte heller).

Som sagt, våra vigselringar passar inte ihop med våra förlovningsringar så vi kommer nog båda "bara" ha vigselringarna. Men möjligheten finns ju för oss båda att  ha 2  om vi vill det framöver :)

Svar på tråden Båda vill ha ny ring, hur göra i kyrkan?