• Dejli

Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?

Jag kan tycka det är intressant att veta vad en klänning eller resa kostar - bara för att jämföra med mig själv, och om man själv skulle vilja köpa/resa, och bara om det är en vän/släkting som man vet inte skulle ta illa upp... men aldrig att man skulle fråga bara för att vara nyfiken... fruktansvärt oförskämt...

Jag brukar bara fråga tillbaks "Varför vill du veta det"? Det brukar faktiskt få tyst på dem... om de svarar "Jag är bara lite nyfiken" så kan du fråga igen, "varför då?". Då brukar de flesta fatta vinken och bli tysta... Det har faktiskt ingen annan med att göra...

• Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-28 15:26:57 följande:
    Tycker med det är intressant att fråga priser kring vissa grejer och så,
    men har mest problem med när någon frågar om vi sparat tillräckligt och om vi verligen har råd med det och det..
    Då vill dom ju veta lite om vad man har på kontot - så pinsamt! :P
    Som sagt, motfrågan "varför vill du veta det" och sedan fortsätta med "varför då" tills de slutar är ganska effektivt :P Testa det... då behöver man inte vara otrevlig heller, men den andra brukar tycka att det blir obekvämt till slut och slutar... eller helt enkelt "du frågar säkert av omtanke, men det är vår privatsak". Punkt.
Svar på tråden Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?