• Adoxa

Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?

Oj vad olika det kan vara! Man har ju hört om folk som inte gärna pratar pengar med sina vänner, men att bli ARG för att någon frågar? Det tycker jag låter obehagligt faktiskt, tur att inte någon av mina vänner har den inställningen - vad jag vet. :)

Senast igår var våra grannar här och fikade och de berättade att de åkt till Tyskland med bil tur och retur. Jag frågade vad det kostar ungefär, för att jag var nyfiken. Hade känts ganska konstigt om de blivit arga.
    Vi berättade att vi tänker gifta oss nästa sommar, och de skrattade och sa "oj, har ni vunnit på lotto eller?", vilket jag tyckte var väldigt roligt så jag asgarvade bara. Inte blev jag arg! Jag har inget emot att diskutera våran budget för bröllop och resa, och jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara hemskt, obehagligt eller ohyfsat att göra det heller.... Konstigt det där, att synsättet att "pengar pratar man inte om" lever kvar idag. 
    Vi umgås med både vänner som tjänar mer och med vänner som tjänar mindre än oss, och ingenstans har vi upplevt att folk är så värst hemliga... Inte blir jag förolämpad över om någon frågar vad jag tjänar i månaden heller.

Självklart är det inte någon utomstående som "har med det att göra", men det är inte samma sak som att inte tillåta någon att få insyn enligt mig...
    Ingen har med att göra vart vi kommer att åka på bröllopsresa heller, eller vilken mat vi väljer att servera, eller vilja sånger vi väljer att ha under ceremonin osv. Blir ni som blir arga över frågor om budgeten arga över frågor om sådana saker också? Varför är just pengarna så känsligt?

• Adoxa

Nej jag vet inte VEM som sa det, men många verkade ju tycka att det var väldigt oförskämt att fråga, och att de skulle dra åt varmare trakter, ouppfostrat osv.

Som sagt var, vi umgås med både människor som har mer och med människor som har mindre pengar än oss, och inga av oss är hemliga och tycker att det är pinsamt eller jobbigt att prata om pengar. Kanske "skiljelinjen" inte går mellan "har pengar/har inte pengar"?
    Om jag får vara väldigt fräck måste jag säga att det kanske är dem som faktiskt innerst inne anser att man ÄR förmer och ÄR lite bättre om man har mycket pengar som tycker att det är jobbigt...
    Varför skulle man annars anta att folk runt omkring blir avundsjuka, till exempel? Eller att ett dyrt bröllop skulle vara något att skryta med (och därför vill man inte berätta det för att det skulle vara att skryta)? Som om bröllopet automatiskt blev bättre? Bara några funderingar... Det är iallafall intressant att vissa har den där "spärren" att det gör man bara inte, och att andra inte alls känner så.

Svar på tråden Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?