Adoption trots möjlighet att få egna barn
Varför vill man adoptera om man kan få biologiska barn? Om det finns skäl som inte är av "välgörenhet"-slaget kanske jag kan förstå! :)
I annat fall förstår jag inte riktigt grejen... De ofrivilligt barnlösa par som står på kölistor till adoptionsbyråer runt om i världen är mig veterligen betydligt fler än de föräldralösa barnen och därför skulle det kännas lite småtaskigt mot dessa väntande blivande adoptionsföräldrar av mig att ställa mig på listan när jag faktiskt kan (tror jag) få ett biologiskt barn.
Sen finns det så mycket motstridiga tankar och studier vad gäller för- och nackdelar med internationell adoption. Tillräckligt mycket talar för att det skapar massa frågetecken och negativa känslor hos barnen i fråga för att jag skulle avstå adoption in i det längsta. Däremot skulle jag gärna "dra mitt strå till stacken" och älskar barn och människor alldeles oavsett om de är biologisk familj till mig eller ej och därför planerar jag i framtiden anmäla mig och min blivande man som något av alternativen kontakfamilj/avlastningsfamilj/fosterfamilj.
På så vis kan jag hjälpa barn och föräldrar som har det tufft i en kortare eller längre period med att klara vardagen, men det utan att flytta hit ett barn som kanske skulle må allra bäst av att bo i sitt hemland. Dessa barn stödjer jag hellre genom inbetalningar till organisationer och föreningar som hjälper barnen på plats.
Dock vill jag tillägga för tydlighetens skull att jag absolut inte har något emot adoptioner i sig och det finns alldeles säkert många barn som verkligen behöver en ny familj och där det inte finns "nya" föräldrar att tillgå i barnets hemland. För dessa barn tycker jag det är underbart att det finns blivande adoptionsföräldrar på kö för att få en chans att ge dem kärlek -och vice versa. Men som sagt tycker jag personligen det då är lämpligast att det är de ofrivilligt barnlösa paren som borde köa i störst mån på de listorna.
Såhär känner jag.