Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?

Både och!
    Det känns vanligt och svenskt för oss!
    Därför duger det perfekt! Vad andra känner om detta har jag inget med att göra :)

• Emblas Mamma
    hernameispekka skrev 2011-03-31 18:07:40 följande:
    Tror att prästen i vissa föreslår det för paren då de får frågan ofta och i vissa fall får frågan av paret men jag har bara varit på 1 där kyss har skett i kyrkan och då hade de även överlämning etc och de var enda paret i släkten som var gifta (alltså tog de sina "traditioner" från hollywoodfilmerna)
    fast man kan ju se det så här också:

Jag har varit på en del bröllop nu på sista åren, alla bröllop jag varit på har man kysst varandra i kyrkan efter ringväxling, jag minns inte något annat än det.
    När jag sen gör likadant har jag "hämtad traditionen" efter vad jag själv sett i en svensk kyrka,
    alltså har jag inte hämtat det ur en "hollywoodfilm" utan från egna erfarenheter och då är det klart jag tror det ska vara så och vill göra likadant själv ;)

Jag har för min del knappt sett några kärleksfilmer från hollywood, gillar det inte alls!
    Kan inte ens komma ihåg ett amerikanskt bröllop jag sett på film just för tillfället. Ska ta en funderare!

Alltså - jag hämtar inte traditionerna ut en film, utan från mina upplevelser utav det jag sett och trott var riktigt. Ur mina egna erfarenheter så att säga.

Sen är det upp till en själv vad man väljer att göra ifall man nu får reda på att detta visst inte var en svensk tradition :)
  • Emblas Mamma
    Lissie84 skrev 2011-03-31 18:20:32 följande:
    Har alltid tänkte mig att det ska bli på kyrktrappen men vad vet jag, det kanske inte går att hålla igen!

Visste inte att man fick hollywood/america wannabe stämpel ifall man kysstes i kyrkan...är det fel enligt er? 
    Håller med dig fullt ut!
    Att man råkat ta något från hollywood omedvetet eller medvetet,
    men att bli stämplad som det är snart ett skällsord..
  • Emblas Mamma

Fast jag är inte alls säker på att vi ska kyssas i kyrkan.
    det har jag inte tänkt på! Jag ska faktiskt fråga prästen vad han brukar göra och vad som känns bäst för honom.

Men jag orkar bara inte höra mer på allt "hollywood-wannabe-talk"

• Emblas Mamma
    kandersson174 skrev 2011-04-02 15:52:35 följande:
    Vissa präster kommer inte ens ihåg namnen på paret de viger... som jag förväntar mig inte att prästen ska komma ihåg att jag sagt till att vi inte vill pussas...
    haha.. en fråga bara som uppkom nu:
    Vad GÖR ni om prästen mot all förmodan glömmer och säger till er att pussas ändå?
    Kommer ni pussas eller kommer ni göra annat?

lite nyfiken :)
  • Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-04-02 19:51:37 följande:
    Varför ska prästen göra det? Det gör de inte. Kanske en del går med på att göra det om man ber dem, men inte annars.
    Det var någon som var rädd för att prästen skulle "glömma" det och säga det ändå,
    därför blev jag lite nyfiken på vad man skulle impulsgjort om han nu skulle göra fel.
    Skulle man pussa varandra ändå eller ge arga ögonkast på prästen? Eller vad gör man?? :)
    Allmänt nyfiken!
  • Emblas Mamma
    impegno di nozze skrev 2011-04-03 00:07:26 följande:
    Som vanligt tar du det här lite väl personligt.. Det är som någon skrev tidigare, det är INTE en svensk sed att kyssas i kyrkan. Däremot så är det många som gör det nu för tiden. Men trenden att kyssas i kyrkan kommer förmodligen från de filmer vi ser från framförallt USA - därav uttrycket. 

Och återigen så : nej! Jag tar det inte personligt! Det finns fler som antyder det här så citera gärna dom också :) det jag säger är att jag själv inte fått den traditionen från em film utan från det jag själv sett från andra brudpar i kyrkan. Dessutom tycker Jag att det har blivit väldigt fult litet ord att ta upp mot brudpar som vill göra lite annorlunda - själv ska vi inte göra så jätteannorlunda vad jag vet! men i vilket fall som helst så är inget bestämt om hur vidare vi ska göra än så jag tar inte på mig något personligt alls! Synd att det alltid missuppfattas så, eller missuppfattas med vilja.
  • Emblas Mamma
    impegno di nozze skrev 2011-04-03 00:07:26 följande:
    Som vanligt tar du det här lite väl personligt..
    Det är som någon skrev tidigare, det är INTE en svensk sed att kyssas i kyrkan. Däremot så är det många som gör det nu för tiden. Men trenden att kyssas i kyrkan kommer förmodligen från de filmer vi ser från framförallt USA - därav uttrycket.
    "Håller med dig fullt ut!
    Att man råkat ta något från hollywood omedvetet eller medvetet,
    men att bli stämplad som det är snart ett skällsord.."

Okej, exakt var, i meningen tar jag det personligt? (det fanns någon som påpekade ngt liknande, varför inte citera det med?)
    För det första så har jag inte gjort så där mycket "ameriskanskt" med mitt bröllop. det enda jag kan komma på är pussen i kyrkan som vi vill ha. Detta är inte något jag fått ur en dålig amerikansk film - detta är något jag alltid sett på bröllop och därför varit en sed för mig. Även om det inte är så för alla så har jag fått det från vanliga svenska kyrkbröllop.
    Sen får det vara vilket det vill. Men till och med min mor "pussade" min far i kyrkan för 20 år sedan. Så för oss är det en tradition som i alla fall inte jag hämtat ur en film. Den som gjorde det från början vet jag inte, eller om det är självpåkommet, det har jag ingen aning om! Kyss

Alltså tar jag inte det personligt. För jag står för att jag tycker att det börjar bli nedvärderande att ha lite andra kulturer och seder i bröllopet. Jag tycker alla gott kan göra som dom vill :) Utan att det ska vara så snorkiga kommentarer från andra.
    Så länge prästen är nöjd och brudparet är nöjda och däröver allihopa överenskomna så är det ju ingen big deal.

Sen kanske jag råkar ha lite annat "icke-svenskt" också, dvs, strumpeband  som jag inte hade någon aning om att det absolut inte var svensk sed.  Fick veta häromdagen. Men vad gör det? Det är något som är väldigt fint tycker jag! :)

Sverige är väldigt mångkulturellt idag och ni får helt enkelt räkna med alla nya seder och traditioner som kommer in! Jag kan mycket väl härstamma från ett annat land än Sverige och vilja göra det som är vanligast i mitt land, tills vidare att prästen går med på det dvs.

Synd att du alltid ska missuppfatta mina inlägg som "att jag tar det personligt" - det är tråkigt. Detta inlägget tog jag inte åt mig alls faktiskt! Vill bara förklara hur jag ser på det - precis som alla andra här.
  • Emblas Mamma
    kandersson174 skrev 2011-04-03 20:34:16 följande:
    Jag skulle ju inte börja blänga argt på nån för den sakens skull.
    Om duciterade mig, så var det faktiskt en dålig jämförelse av mig!
    Klart man inte blänger argt.
    Men det är ändå intressant att få veta vad man gör ifall prästen säger något man inte är beredd på och man får improvisera.
    Själv är jag med rädd för att han ska säga något som vi inte kommit överrens om, eller glömma något.
    Det gör ju att man blir lite lätt förvirrad och måste tänka snabbt.

Så jag är glad över att höra vad alla andra skulle göra, om nu prästen säger något fel.
    Då får man ändå lite lugn och ro och tips! :)
  • Emblas Mamma

det ska inte stå jämförelse.
    det ska nog stå alternativ eller liknande.. jaja ni fattar säkert :)

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2011-04-03 21:37:56 följande:
    Jag skulle inte kunna hålla tyst utan korrigera eller säga "det kan du glömma"..... Tungan ute
    haha, vad jobbig situation egentligen!
    Jag skulle inte kunna vara otrevlig heller!

Men ett exempel är ju att vi inte vill knöböja,
    om prästen har gått med på att inte ta med det och sen göra det ändå,
    då hade jag blivit helt ställd! För OM jag skulle hålla tyst och göra som han säger så betyder det att jag inte vet HUR man gör eller VAR man gör det. Det är något som jag hade varit TVUNGEN att öva på!
    Särskilt med klänning, släp och grejer!
    haha..

Jag hade nog gett prästen ett frågande ögonkast, tittat förvånat på honom och mimat något kanske :P

Annars hade man väl fått chansa hejvilt! ;)
  • Emblas Mamma

Ja, det är nästan bättre att man bara ger varandra en puss, för det låter väldigt dumt att säga " nu får du" - alltså är det kanske bättre att bara ge varandra en puss när man förklaras man och hustru:)

Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?