impegno di nozze skrev 2011-04-03 00:07:26 följande:
Som vanligt tar du det här lite väl personligt..
Det är som någon skrev tidigare, det är INTE en svensk sed att kyssas i kyrkan. Däremot så är det många som gör det nu för tiden. Men trenden att kyssas i kyrkan kommer förmodligen från de filmer vi ser från framförallt USA - därav uttrycket.
"Håller med dig fullt ut!
Att man råkat ta något från hollywood omedvetet eller medvetet,
men att bli stämplad som det är snart ett skällsord.."
Okej, exakt var, i meningen tar jag det personligt? (det fanns någon som påpekade ngt liknande, varför inte citera det med?)
För det första så har jag inte gjort så där mycket "ameriskanskt" med mitt bröllop. det enda jag kan komma på är
pussen i kyrkan som vi vill ha. Detta är inte något jag fått ur en dålig amerikansk film - detta är något jag alltid sett på bröllop och därför varit en sed för
mig. Även om det
inte är så för alla så har
jag fått det från vanliga svenska kyrkbröllop.
Sen får det vara vilket det vill. Men till och med min mor "pussade" min far i kyrkan för 20 år sedan. Så för
oss är det en tradition som i alla fall
inte jag hämtat ur en film. Den som gjorde det från början vet jag inte, eller om det är självpåkommet, det har jag ingen aning om!
Alltså tar jag inte det personligt. För jag står för att jag tycker att det börjar bli nedvärderande att ha lite andra kulturer och seder i bröllopet. Jag tycker alla gott kan göra som dom vill :) Utan att det ska vara så snorkiga kommentarer från andra.
Så länge
prästen är nöjd och
brudparet är nöjda och däröver allihopa
överenskomna så är det ju ingen big deal.
Sen kanske jag råkar ha lite annat "icke-svenskt" också, dvs, strumpeband som jag inte hade någon aning om att det absolut inte var svensk sed. Fick veta häromdagen. Men vad gör det? Det är något som är väldigt fint tycker jag! :)
Sverige är väldigt mångkulturellt idag och ni får helt enkelt räkna med alla nya seder och traditioner som kommer in! Jag kan mycket väl härstamma från ett annat land än Sverige och vilja göra det som är vanligast i mitt land, tills vidare att prästen går med på det dvs.
Synd att du alltid ska missuppfatta mina inlägg som "att jag tar det personligt" - det är tråkigt. Detta inlägget tog jag inte åt mig alls faktiskt! Vill bara förklara hur jag ser på det - precis som alla andra här.