• Silketuss

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

rabarber skrev 2011-08-28 20:08:37 följande:
    Alltså när man ser den bakifrån. Överdelen är i en färg och sen är det brytning till kjolen.
    Framtill är det fint men bak gillar jag det inte.
    ewaulrica skrev 2011-08-28 12:57:19 följande:
    jomenvisst är den väl tvåfärgad? eller så är det jag som är blind... ;) den ser nästan lite persikofärgad ut, ett lager ovanpå nån slags vit tyll/organza... och varför den ser så tvåfärgad ut bakifrån kan kanske vara att tyget faller "lösare" nedanför midjan, alltså i kjolen, och i korsetten/livet sitter tyget hårdare? *bara jag som funderar* Skrattande

svar till rabarber: kan man inte beställa hela klänningen i helt vitt bara? :)
    Precis. Jag gillar framtill men inte bak, jag tycker det ser ut att vara en jättebrytning i färg.
    Jag tror på dina funderingar.
    Det kan man kanske göra ja men då blir den så enfärgad =) jag gillar framsidan men inte bak.
    ewaulrica skrev 2011-08-28 12:59:52 följande:
    rabarber: det verkar ju som om att (när man läser) att själva grunden är i Ivory och "trim" i champagne. borde kunna gå att välja ivory i allt isf? :)
    Vad betyder trim? Vilket är det som är champagne och vilket är det som är ivory?
    Jag är så grymt dålig på sånt här. Tur att jag är anonym =)
    Trim betyder spets!
  • Silketuss
    1700tal skrev 2012-02-22 12:16:29 följande:
    Vad ÄR egentligen foglossning? Har alltid undrat över det... Jag kan förstå foglossning i ett badrum men antar att det inte är det alla gravida pratar om?
    Hormoner gör att bebisen ska kunna passera genom bäckenet, dvs kroppen ser till att göra bäckenet "töjbart" eller hur man ska säga. Hormonerna "luckrar" upp fogarna i bäckenet, men kan även ge besvär i käkarna, om man har otur, som jag hade med de två sista barnen. Foglossningssmärta kan vara fruktansvärd, gräslig och man kan bli sängliggande eller behöva ha kryckor eller rullstor om man har otur. För de allra flesta går det över efter förlossningen, men för en liten del blir besvären kroniska. Känn dig inte avskräckt från att föda barn, nu bara.  
  • Silketuss
    Silketuss skrev 2012-02-22 12:29:45 följande:
    Hormoner gör att bebisen ska kunna passera genom bäckenet, dvs kroppen ser till att göra bäckenet "töjbart" eller hur man ska säga. Hormonerna "luckrar" upp fogarna i bäckenet, men kan även ge besvär i käkarna, om man har otur, som jag hade med de två sista barnen. Foglossningssmärta kan vara fruktansvärd, gräslig och man kan bli sängliggande eller behöva ha kryckor eller rullstor om man har otur. För de allra flesta går det över efter förlossningen, men för en liten del blir besvären kroniska. Känn dig inte avskräckt från att föda barn, nu bara.  
    Det ska stå rullstol, inte rullstor...  
  • Silketuss
    Skumboll skrev 2012-02-22 12:32:27 följande:
    Usch ja! Foglossning är inte att leka med. Sist hade jag foglossning och ischias från vecka 10 typ. Kunde knappt gå och var sjukskriven. Det försvann inte efter förlossningen heller men blev iaf bättre så att jag fungerar någorlunda normalt. Nu denna graviditet är det faktiskt inte så illa, peppar peppar!
    Har du prövat med akupunktur, Skumboll? Jag hade tur och kunde få det av bm. Det gjorde skillnad, så att jag stod ut, iaf. Ingen mirakelkur, men ändå. Tänker du på att ta småsteg nu, även om du inte har så ont? Som en liten Geischa, ska man "trippa fram", sa min bm.
  • Silketuss
    daniiel skrev 2012-02-22 12:38:04 följande:
    Att vara gravid är ett H-vete. Man är stor, klumpig, har ont överallt. mår illa, har halsbränna, man kan inte sova skönt och mot slutet är man så svullen att man inte ens kan ha sina egna skor, än mindre ta på sig dom själv!

Förlossningen är också hemsk. Det gör ont, som fasiken! Man är trött, slut, jag kunde inte äta och bedövningen jag fick (epidural) satt fel så allt rann ut i sängen (ingen trodde mig, men de såg ju det efter allt var klart). När man sedan tror att det är över, då ska moderkakan krystas ut. Ja, och sen efter det så skulle det sys. "Vi ger ingen bedövning, för det gör mer ont än de två stygn vi ska sy". När de var sydda, AJ!, så kom de på att jag behövde sys mer, så då fick jag bedövningen lik förbannat och efter ytterligare ett par stygn (som kändes lika mkt, trots bedövning) var jag så öm "down there" att jag nästan kunde svimma.

Dagarna efter kan man inte gå på toa utan att det gör ont i hela kroppen. Man är trött, slut och har tre-dagars-bluesen. När mjölken väl rinner till och det kommer igång, så räkna med mjölkstockning. Feber, frossa och fruktansvärd smärta! Ja, även såriga och ömma bröstvårtor pga amning (eller pumpning som för mig).

Trots allt det, alla krämpor och all smärta (och att man kommer ihåg det), så är det värt det för det där lilla knytet är så underbart! :) Ja, även när de kommer in trotsålder och liknande. Tonåren vet jag dock inte, då kanske man börjar ångra sig ;P haha

Och trots allt det, det jobbiga och smärtsamma, så finns det inget här i världen som jag hellre skulle vilja göra om, minst en gång till, än att vara gravid, genomgå ytterligare en förlossning och genomlida fler mjölkstockningar. Nu verkar det inte gå får vår del, kanske därför jag längtar till det extra mycket, men ja.. usch vad jag skulle vilja vara med om det igen.
    Hahaha, ja det har nog hänt att en eller annan tonårsförälder har undrat vad de gav sig in på. Men för det första har man ingen returrätt och för det andra går det oftast snabbt över, den där känslan av hopplöshet. Man blir testad innan också. Det är därför barn har trotsperioder tidigare...tro mig! Allvarligt talat, jag tror att de allra flesta föräldrar tycker att det är "värt" alla jobbiga perioder. Barn "ger" mer än de "tar". 
  • Silketuss
    daniiel skrev 2012-02-22 12:39:56 följande:
    Förlåt, jag är bara så less på alla rosenröda och sockersöta kommentarer som vissa kan fälla om graviditet och förlossningar. De som verkligen haft en bra och enkel graviditet och förlossning.. ja.. de.. kan ju vara glada, men de är få! Det är underbart, men det är hemskt.
    Det värsta med de som har haft en lätt graviditet, är väl att de inte tycks förstå att andra inte har samma tur? Att de misstror den som säger att hon mår illa, har ont eller tycker att det är jobbigt? Samma sak med de som säger att de aldrig har en dålig dag, vare sig de eller barnet... De har jag svårt att tro på. De där "perfekta" föräldrarna är nog inte så lyckliga som de vill ge sken av. 
  • Silketuss
    Skumboll skrev 2012-02-22 12:44:35 följande:
    Haha, nej... jag tror ju lixom att "idag är en bra dag då passar vi på att gå". Det går man ju käka upp den på kvällen när man inte kan röra sig.... Drömmer
    Mm, jag förstår hur du menar. Äta upp Geisha-chokladen? :-P Ja, det går nog väldigt bra...
  • Silketuss
    Skumboll skrev 2012-02-22 12:44:35 följande:
    Haha, nej... jag tror ju lixom att "idag är en bra dag då passar vi på att gå". Det går man ju käka upp den på kvällen när man inte kan röra sig.... Drömmer
    Förlåt, jag var sugen på den sortens choklad på slutet av en graviditet, så jag kom att tänka på det. Jo, man kan ångra sig bittert på kvällen, när smärtan talar om att man tog i för mycket.

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!