Darling Daisy skrev 2011-07-14 16:20:18 följande:
Sånt är helt knasigt! Jag vägrar köpa Icas vispgrädde för jag tycker att den smakar otäckt... det kanske inte bara är inbillning alltså....
Jag vill gärna göra som du, men tyvärr så räcker inte min tid till. Jag önskar att jag var en sån där duktig eko-mamma som lagar all mat och bakar allt bröd till sin familj... Det jag konsekvent gör är dock: köper bara svenskt kött (kollar alltså ursprungsland på smörgåspålägg, köttbullar, styckat kött osv), ekologisk/kravmärkt mjölk och ekologiska bananer. Sen väljer jag närproducerat när det går och väljer bort grönsaker/frukt om de kommer från andra sidan världen.
Anledningen till mina aktiva val är att jag vill stödja de svenska bönderna!! Jag är själv bondjänta och vet hur tufft det är att få ihop lönsamhet på en djurhållning enligt de svenska (i mitt tycke bra) djurskyddsreglerna. Därför så köper jag inte kött producerat i andra länder där jag inte känner till (eller ännu värre, där jag känner till) djurskyddslagarna.
Sen är jag medveten om att allt kan jag inte kontrollera, tex om jag äter på restaurang osv...
Men min dröm är i alla fall som din, tror jag, 1700tal. Att kunna vara självförsörjande! Shit, vad coolt det vore!
Det är definitivt inte inbillning, men en eloge åt dina smaklökar som känner det!
Men då har du ju kommit ganska långt på väg ändå. Jag är oxå stenhård på ekomjölk och ekoägg. Storskalig äggproduktion är bland det värsta jag vet, den industrin kan jag bara inte stödja, den är vidrig. Tyvärr är hönan det mest flexibla djuret för extrem djurhållning. För ekovärphöns är det bla lagstadgat om utevistelse i stora rastgårdar och det betalar jag gärna extra för. Och vi är storförbrukare, vi äter 1-2 ägg per pers/dag.
Ja, självförsörjning är verkligen drömmen. Till dess provodlar jag nya grönsaker varje år så jag har så mkt, om än begränsad, erfarenhet av så mkt som möjligt innan vi har ordentligt med mark.
Förresten har jag kommit in på en trädgårdsutbildning till våren, har jag sagt det??? Ett år, heltid...
bruden skrev 2011-07-14 16:21:16 följande:
Imorrn kommer mitt efterlängtade gym och sen jävlar ska det tränas
Smärt som en gasell hinner jag nog inte till bröllopet men jag ska försöka vara på rätt väg. Jag är laddad till max och inga ursäkter för att slippa gymmet vid jobbet får jag inte heller eftersom det kommer finnas hemma
Jag har redan blivit av med 5 cm på midjan, 4 cm på stussen och några kilon så här jobbas det på
Heja, heja!! Då har vi en till som utrustat sig med lite träningsjävlaranamma!
Visst var det du som inte klarade att springa och sånt (för leder eller nåt?) och skulle komma i form med hemmagymmet? Vad har du får plan då, hur ofta ska du köra?