Darling Daisy skrev 2011-04-03 14:59:53 följande:
Tack för tipset om mangold. Det har jag nog aldrig ätit, måste nog testa om den dessutom är lättodlad.
Jag har ju grymma mängder naturgödsel (dvs häst och getdynga) som jag kan använda till något roligt, typ trädgårdsland. Annars är vår trädgård hopplöst tråkig, bor på gränsen till småländska höglandet (samma odlingszon som Umeå!) och har den magraste sandjord man kan tänka sig. Inte mycket som prunkar här inte!!
Eftersom vi ska ha bröllopsfesten hemmavid så är vi dock så illa tvungna att i år få till en sjysst trädgård. Mina ambitioner är alltså något i stil med en välklippt gräsmatta och något färgstarkt i rabatten. Inga avancerade saker som olivlundar eller dyligt.
Tror att vi är tvungna att riva upp de gamla rabatterna och fräsa ner lite dynga om det ska hända något. Har försökt att stoppa i lite nya växter, men även om de klarar odlingszonen så trivs de inte. Misstänker att jorden är helt kass.
Nu ska vi se, vem mer var det som var djurnörd här? Var det du, Miceme, som hade kor och får?
Vi har hästar och en getbesättning. Getterna är i karantän i Danmark och får förhoppningsvis komma hit i aug-sep. Det är en ras som inte finns i Sverige ännu, Boergetter. Det är en köttproducerande ras som ursprungligen kommer från Sydafrika. Vi ska ha dom för köttets skull.
.
Jag är inte så bra på att tillaga lamm, men mottager tacksamt tips från små och stora kockar om vad man bör börja med!
Va, inga olivlundar??
Men då mangold bör trivas hos er, dess förfäder är italiensk strandbeta (need I say more?). Och super med gratisgödning för det vill den ha ett par ggr under sommaren för att orka ge skörd för fullt ös hela sommaren. Gräsklipp runt plantorna är det enklaste (och väl kombinerat med er ambition om en välklippt gräsmatta!). Tänk på att ren färsk dynga blir för starkt för alla plantor bara. Den ska ju brinna ett år först eller spädas till mkt svag näring i vatten. Men då funkar urin bäst.
Annars är det ju lycka med hästdynga! Men inga sågspån i det du slänger ut i landen - då dör plantorna direkt! Halm däremot är super.
En annan smyger ut om natten till grannens kohage (vårt elljusspår går genom kohagen) med hink och spade...
Brukar även vada ut i havet och fylla en par svarta sopsäckar med tång varje gång vi är i skåne till mina rosor!
Är man nörd så är man...
Coola getter! Dum fråga kanske men kan man alltså äta getter? Trodde man mest hade dem till mjölkproduktion. Skulle vilja testa det isf men har aldrig sett det. Hur platskrävande är getter jämfört med får?