Kinaklänningar och gaffel däremellan!
Nu ska vi se... Bäst att fortsätta genomgången lite till då!
Knyttan - JA, det menar jag (du är inte trött och trög )! Det vi huvudsakligen gör när vi köper en klänning direkt från Kina är att kapa alla mellanled och designerkostnader. Olika kvalité finns överallt, även i svenska brudklänningsbutiker. Även i den butik jag handlade av fanns "märkesklänningar" i så pinsam kvalité (knappt fodrade ens än gång!) att jag aldrig skulle bära dem. Och de låg runt 5-6000 kr.
Sen kan man (inom all handel med asien, dvs även H&M osv) ifrågasätta de etiska aspekterna med handelsvillkor och arbetsförhållanden. Men som jag ser det har jag större kontroll över vilken fabrik jag använder mig av så här än om jag köper en klänning i svensk butik. För de är med självklarhet också sydda i asien, lika självklart som vår dagliga t-shirt.
Sen har vi aspekten med mönsterskydd. Och det är en helt annan fråga som snarare hör hemma i ett juridiskt forum eftersom mönsterskydd och copyright inte existerar i Kina. De vägrar skriva på alla form av affärs- och handelsavtal som resten av världen vill. Däremot är det olagligt att sälja kopior vidare utanför Kina. Men tillverkning av kopior och användning av stulna bilder är fullt tillåtet i Kina. Svenska webshopar med kopior begår alltså lagbrott, inte kinafabriken.
Så summa summarum, klänningarna från de vanliga märken vi ser här sys i liknande fabriker (i vissa fall samma) som de vi beställer från. Milly och Landy livnär sig INTE på att sälja till privatpersoner. Men med alla påslag, mellanhänder, butikskostnaden, personalkostnader osv osv osv så landar en polyesterklänning för 2000 kr från fabriken på ungefär 10 000 kr här i butik. Enkel företagsekonomi och inget hokus pokus alls fast många verkar tro det.
På samma vis hamnar en sidenklänning för 6000 kr i inköp på 20-30 000 kr, det är ju samma påslag. Inget hokus pokus där heller.
Ivanka - Ja, det låter som satinet är för dig då. Jag har samma smak. Och oh ja, Landy har alla sorters tyger. Det har de allihopa! Det är inte så att den där fabriken typ använder taft i sina klänningar, utan det är klänningen och modellen som styr vad som är lämpligast. Om de föreslog taft av bästa kvalité så är det för de anser att klänningen är lämpligast att tillverka i det tyget. Vissa modeller blir inte bra alls i "fel" tyg, andra funkar med både taft och satin. Det beror helt på. I det fallet, fråga fabriken om de tycker att den kan göras i satin istället för taft. Om de tvekar eller säger ifrån (fast sällan rakt ut, kineser är ganska om sig och kring sig, mkt artighetsfraser och inlindande), lita på dem! Vilken klänning är det du ska beställa? Det brukar synas hur den är gjord...
Ännu ett långt inlägg...