• 1700tal

    Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Skumboll skrev 2011-04-05 10:40:41 följande:
    Nej, oftast så är gratislösningarna låsta att man inte kan gå in och ändra betalsätt. Jetshopfree erbjuder bara paypal som betalningslösning, inget annat vilket retar mig lite. 

    Faktureringen fixar jag själv i sådana fall, det är bara återkommande kunder som skulle få det i sådana fall. Lite risky kanske, men men... 

    Finns massor med bra betallösningar, men jag har ingen lust att betala en månadsavgift på några hundra innan jag ser att det ens fungerar. 
    1700tal skrev 2011-04-05 10:30:20 följande:
    Skumboll, får du betala paysons avgifter per köp oxå utöver shoppens egen transaktionsavgift?
    Nej, paypals avgifter är inräknade i de 5%. 
    Ja, åtminstone förskott vill man ju gärna ha men då faller ju deras affärsidé så det är väl därför...

    Men med paypal med i de 5 % var det ju inte så farligt. Har du tänkt att ta ut en betalningsavgift av kunderna? Hos oss skulle jag gissa 7 av 10 kunder tar faktura (39 kr för dem), 2 av 10 tar förskott (gratis för dem) och max 1 av 10 väljer payson (19 kr för dem).

    Sveawebpay tror jag inte tar nåt i månaden men tar en liten slant per köp (runt 2 % tror jag). Och shopparna kostar från 59 kr/mån. Men de olika betalsystem skapar sjukt mkt pappersarbete jämfört med förskott.

    Både jag, min syster och min bror har webshoppar och vi fakturerade alla själva först och blev samtliga blåsta på våra första ordrar... Inte kul när man just börjat. Min syster fick sin första order på 7000 kr och personen visade sig sen ha massa betalningsanmärkningar. Trist!
  • 1700tal
    Monarkfjäril skrev 2011-04-05 10:42:20 följande:
    Tjo vad ni skriver fort!

    Tack för svaren.

    Smått panik här vet att det brinner i knutarna. Corals bridal har en leveranstid på 28-35 dagar men man kan lägga in en rush order då ska det ta 16-23 dagar.

    Hart haft mardrömmar där jag får gå i underkläderna nerför altargångenSkrattande

    Jag har skickat en quotation till Millys också men inte något svar. Skickade den i lördags och både Landy och coral har svarat sedan dess. Rynkar på näsan

    Vet ni om Landy bridal har någon puderrosa.

    Ni har fattat det rätt att jag vill ha en nästan vit som skiftar mot rosa istället för gul, inte ett rosa tyg.
    Nu återstår att se om jag kan förklara det för klänningsmakarna.

    Ska försöka hitta 1700-tals inlägg om tyger.

    Har till och med börjat söka av blocket o köp och sälj för att få någonting på kroppen, men ursch vad jag är kräsen.
    Har dessvärre kastat min bild från datorn, mina mappar blir så fulla annars. Men ska se om jag hittar den i tråden oxå. Milly har holiday tills imorg så det är nog därför de inte svarar. Å andra sidan tar specialsydd klänning från dem 65 dagar och de har inte rush order just nu så då måste du hitta en ur deras eget sortiment, då tar det 35 dagar. Eller var det så, sa jag rätt antal dagar ni andra som beställt från milly?? Jag har ju andra leveranstider...

    Och maila dem inte, få dem på chatten istället! Från mkt tidig morgon imorg till 10-tiden är de tillgängliga. Fast nu under den intensiva tiden brukar de stanna längre. Skumboll, vad är chattadressen nu? Tror inte min är samma..
  • 1700tal
    jessica p skrev 2011-04-05 10:57:33 följande:
    jag är ju helt lost vad gäller det mesta inom detta forum men jag ska ju betsälla via landy och då begär dom at t man betalar via paypal. är detta gratis el. kostar det at vara registrerad inom p.pal? ligger man och betalar/år med tanke på dessa 5 % el är det enbart vid beställning/betalning? hoppas att ni förstår min fråga har lite svårt att formulera mig , mkt bättre på att gaffla in live så att säga........-d
    Nej nej, nu har vi ställt till det och satt myror i huvudet på er stackars tjejer!

    Vi pratar om egna webshoppar här i sverige, vårt eget levebröd... Har inget med klänningarna att göra. Det kostar inget att betala med payson, det är företaget du betalar till som betalar avgift till payson...

    Dessa 5 % är vad skumboll ska betala när hon startar sin nya webshop med bebiskläder här i sverige!
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-04-05 11:05:32 följande:
    Jamen precis, förskott hade varit ett bra komplement till paypal, men som du säger faller ju hela deras affärsidé.

    Nej, egentligen är inte 5% så farligt, 3% går ju till paypal och resterande 2% till jetshop själva, men då slipper jag ju månadsavgiften på själva webshopen. 
    Tanken var väl inte att ta ut betalningsavgift av kunderna, kan man baka in det i själva priset på produkten annars kanske?

    Fakturering kanske inte är en sån bra idé ändå, får fundera på det där en gång extra tror jag. Jag vill ju inte bli lurad.
    Ett alternativ är ju att ha webshopen för färdiga kläder, men vill man specialbeställa så får de maila och betala i förskott. Jag vet inte, jag vill inte göra något för avancerat när det är så nytt och så litet. 
    tigerlily skrev 2011-04-05 10:47:10 följande:
    Min brorsa driver en nätbaserad projektförmedling för alla sorters småprojekt: www.okeli.se
    Kolla där, det tror jag skulle kunna vara en bra löäsning. Där kan du lägga upp en annons så hittar du säkert någon som kan hjälpa dig att fixa en logga för en rimlig penning.
    Tusen tack! Jag säger ju det, den här tråden är bäst!
    Den dealen är nog bra att börja med innan du börjar sälja så mkt. Det konceptet lämpar ju sig till nya osäkra shoppar med relativt få ordrar. Sen när det blir mer etablerat och du säljer mer blir dessa procent högre än en fast månadskostnad men då kan du ju alltid byta.

    Det finns ingen spärr för val av betalsystem konstra ordersumma? Det är ju ganska bra, alltså tex för ordrar över 1000 kr finns inte fakturering som val längre för kunden för att minska risk vid ev egen fakturering. Då finns bara payson. Tex. Eller kunde du inte lägga in egen fakturering alls ens om du skulle vilja? Får det bli förmedlat via mail då?

    Men hur stoppar företaget dig att uppmana förskottsbetalning i vanlig text istället för att du (och kunden) ska slippa avgiften? Har de reglerat det i avtalet? För annars skulle ju en smart person lägga en orimligt hög kortbetalningsavgift i shoppen (typ 99 kr) och istället uppmana gratis förskott... Hm.

    Frakten har du ju superprodukter för iaf, det väger ju ingenting. Vi måste däremot baka in en del av krukfrakten i krukorna och har en kilobaserad lägre frakt i slutet i stället annars skulle folk trilla av pinn när de såg den faktiska frakten! Slutsumman blir ju densamma men det avtänder kunderna med för stor fraktsumma på slutet.
  • 1700tal
    Monarkfjäril skrev 2011-04-05 11:24:29 följande:
    Hittade ditt inlägg med tygprover efter mkt letande Skrattande ni flickor har varit flitiga...

    Det blir bara konstigare och konstigare..
    tittade på millys hemsida i helgen och då stog det att det tar 35-40 dagar (såg inget om att det var från deras eget soriment) och att de tar emot rush orders som tar 18 dagar. 

    Chatta det har jag inte tänkt på, hittar man de på deras hemsida?

    Trist att inte kunna vara lika hjälpsam i betalningsalternativs-världen Skumboll Glad 

    Jaja ut och jaga efter klänning igen och tack för hjälpen 
    Ok, men det här med milly kan jag ha fel i eftersom jag handlar som återförsäljare och inte privatperson. De ger nog bättre villkor och prioriterar privatpersonerna just nu. Jag frågade om rush order förra veckan och det ville de inte göra för det var för mkt att göra just nu. Men de svarar säkert annorlunda om du som brud ställer samma fråga. Men fråga dem på chatten imorg, då får du konkreta svar på alla bekymmer...

    SKUMBOLL - vad är adressen till chatten?
  • 1700tal

    sorry skumboll, du hade ju redan lagt adressen...Flört

  • 1700tal
    Monarkfjäril skrev 2011-04-05 11:38:41 följande:
    Tusen tack för adressen!
    Ska kolla imorgon bitti om jag får tag på dem.

    Tror ni att det ens är möjligt att få klänningen i tid?

    Börjar få kalla fötter nu Rynkar på näsan 
    Jadå, det löser sig!
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-04-05 11:40:40 följande:
    Ja, jag tror att det blir en bra grej att börja med.
    Hittade dock en annan, inte så snyggt gränssnitt men lite mer välfrihet i butiken och de tar inte ut någon avgift alls, det som tillkommer är bara paysons egna avgift.
    www.webshoponline.se/Start.aspx

    Jetshopfree kan man inte lägga in några spärrar, inte heller kan jag lägga in fakturering. Då måste jag använda en mer avancerad webshop från dem och då kostar det ju. 
    Så vitt jag sett står det ingenstans att man kan uppmana kunderna att betala in i förskott. Ska läsa igenom avtalet och kolla en gång till! Annars kan man ju göra det utan problem. 

    Ja, frakten är en piss i nilen för mina produkter. Kan ju lätt erbjuda gratis frakt vid köp över en viss summa (inte så hög summa heller). 
    Kan tänka mig att det är lite skillnad med krukor!  
    Krukornas frakt är ett rent h**vete... I början skickade vi med Schenker (som är avsevärt billigare än posten på all paketlogistik, ett tips för dig som inte har ömtåliga grejer) och de slog sönder i princip allt! Varje paket hade minst en trasig grej i och vi höll på att ge upp hela grejen. Vi trodde hela vår idé med terrakotta på nätet föll platt tills vi provade posten. Sen dess har alla paket hållt! Förvånad Förstod att det berodde på att posten har manuell hantering av paket, schenker har band som "tappar" paketen ner i rätt postnummerrum...

    Och det problemet är ju bortom det faktum att frakten kostar multum! Men slutpriserna blir bra ändå eftersom vi importerar i stor mängd direkt från de största fabrikerna i italien. Det gör ju hela grejen genomförbar...

    Och det är väldigt kul att driva en webshop! Flexibla tider och relativt lite jobb jämfört med att ha vanlig butik.
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-04-05 11:52:37 följande:
    Gör det, chatten är betydligt bättre än att maila till dem!

    Inga kalla fötter - det löser sig nog om du bara frågar snällt om de hinner klart med den till ditt bröllop!
    Precis! Och var artig och snäll i tonen, då går de oftast den där extra milen om de kan. Och försök undvika hysteri!
  • 1700tal
    Anna89 skrev 2011-04-05 12:08:54 följande:
    Jag, beställde den via ebay, fick lämna alla mina mått, men den är alldeles pösig i midjan och runt höfterna?! 
    Någon som vet vad det kostar att gå till en sömerska? 
    Nej, vad synd! Är den med snörning eller dragkedja? Var den fin i kvalitén i övrigt?

    Nån annan sa att de fick ge runt 2000 kr för ändringar men det varierar säkert.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!