1700tal skrev 2011-07-20 14:51:18 följande:
Ah, just det. Det var så jag tänkte. För när vi tittade på en annan lokal hade vi de funderingarna. De hade en mkt fin vinkällare och vi funderade i hur man begränsar notan liksom. Men när ställde de upp en egen bar i festsalen och man kunde begränsa utbudet där. Ville sen nån gå och köpa 25-årig whisky i restaurangens bar så kunde de göra det och betala själva.
Hur mkt beräknar ni att barnotan kommer gå på förresten? Och hur många är ni?
Då är precis så vi tänker! Vi tänker göra en lista på vad vi bjuder på (en typ av drink, en typ av öl, husets röda, husets vita och någon avec) men vill de betala själva kan de ju köpa vad de vill. Vi är väldigt intresserade av både mat och vin så vinpaketet till maten är ganska påkostat, därför tror jag att gästerna kommer ha fått fullt tillräkligt med "finvin" då
2 glas champange, 5 gals vin och en avec räcker nog ganska långt i vårt sällskap.
Vi har försökt gissa vad barnotan kommer gå på men det är ju jättesvårt! Vi har bjudit 38 gäster och hoppas och tror att ca. 36 kommer. Det finns 3 gäster som aldrig dricker, och minst 3 chafförer. Så absolut max 30 st som dricker. Så vi har gissat lite:
Alla tar ett glas vin a 60kr efter middagen: 30x60=1800 Sedan är nog många nöjda, och jag tror inte ens alla tar det
15 st tar sedan en drink a 70kr: 15x70=1050
10 st tar ytterligare en drink a 70r: 10x70=700
Summa= 3550 kr
Hanar vi inte över 5000 känns det helt ok!